دولت باید فشار روی مردم را کاهش دهد/ سخنان عراقچی نابه‌جا بود

دبیر سیاسی انجمن دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: دولت در مواجهه با فشار روانی آمریکا با کارهای مختلفی چون بسته‌های حمایتی باید فشار را روی مردم کاهش دهد.

امیرحسین رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشجویی ایسکانیوز در پاسخ به این سؤال که برای کاهش فشار روانی وارد شده آمریکا روی مردم مسئولان باید چه‌ اقدامی انجام دهند، گفت: در این حوزه تکلیف قوه مجریه مشخص است و باید سیاست‌های حمایتی از قشر ضعیف و متوسط که حامیان اصلی جمهوری اسلامی هستند را افزایش دهد.

وی با اشاره به‌قرار داشتن قوای سه‌گانه و صداوسیما در خط مقدم مواجهه با فشار روانی آمریکا، در خصوص وظایف قوه قضاییه اظهار کرد: قوه قضاییه باید با مدیران متخلف به‌صورت جدی برخورد کند. به‌طور مثال نمونه این کار را در مواجهه این قوه با بررسی عوامل سیل اخیر در کشور دیدیم که چنین اقداماتی می‌تواند باعث اعتمادسازی بین مردم و حکومت شود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران ادامه داد: برخورد قوه قضاییه با تخلفاتی که اتفاق می‌افتد باعث اعتمادسازی بین مردم و حکومت شده و همچنین اثرات جنگ رسانه‌ای دشمن را که در پی فاسد نشان دادن نظام است، از بین می‌برد.

رستمی درباره نقش نخبگان برای آگاه‌سازی مردم در مواجهه با عملیات روانی آمریکا گفت: بار اصلی این مواجهه بر دوش نخبگان جامعه، طلاب و دانشجویان قرار دارد. آنها باید با مردم صحبت کنند و بگویند که مشکلات داخلی راه‌حل‌های داخلی دارد و خودمان باید راه‌حل را پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که به آشفتگی‌های بازار نباید دامن رده شود. بعضی وقت‌ها با نخریدن کالا می‌توانیم کمک کنیم تا التهابات داخلی زیاد نشود؛ همچنین باید کمک کنیم آرامش در جامعه تولید و به آن تزریق شود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با در نظر داشتن دست‌خالی بودن ایران در صورت مذاکره با آمریکا تصریح کرد: در صورت مذاکره می‌توانیم تعادلی در روابط‌مان با طرف‌های مقابل ایجاد کنیم؛ یعنی تهدیدات خودمان را عملیاتی کرده تا فشاری به‌طرف اروپایی وارد کنیم، مثل اقدامی که چند روز پیش از سوی رئیس‌جمهور رخ داد و می‌توانست زودتر این اقدام عملیاتی شود؛ اما بازهم کار مثبتی بود. از طرفی هم می‌توانیم آزادسازی خودمان را جلو ببریم و نشان دهیم می‌توانیم از برجام خارج شویم.

رستمی ادامه داد: این اقدامات می‌تواند فشاری روی طرف‌های مقابل باشد و باعث شود اگر مذاکره‌ای هم بخواهد صورت بگیرد دست بالاتر را داشته باشیم.

وی در خصوص صحبت‌های عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در خصوص اخراج افغانستانی‌ها از کشور گفت: صحبت عراقچی به درد فضای دیپلماسی و مذاکره می‌خورد؛ اما در عرصه اخلاق و اجتماعی داخلی این حرف‌ها قابل‌پذیرش نیست.

دبیر سیاسی انجمن دانشجویان مستقل تهران تصریح کرد: مردم ایران و مهاجران افغان این امر را غیراخلاقی تلقی می‌کنند. نحوه بیان عراقچی اشتباه بود و می‌توانست مطلب خودش را طور دیگری بیان کند که مهاجران افغان احساس گروکشی نکنند.

رستمی با اشاره به اینکه دو تا 3میلیون افغانستانی در کشور وجود دارد و همچنین در جبهه‌های دفاع مقدس شهید داده‌اند و در سوریه به ایران کمک کرده اند ابراز کرد: صحبت‌هایی مثل سخنان عراقچی می‌تواند نفوذ منطقه‌ای ما را از بین ببرد؛ یعنی این‌همه تلاش کردیم بین ملل دیگر توانستیم به جایگاهی برسیم بعد با اظهارنظری نابه‌جا نفوذ ما می‌تواند از بین برود.

وی در پایان با اشاره به اینکه اگر صحبت‌های عراقچی به دیگر ملل مثل عراقی‌ها و یمنی‌ها هم تسری پیدا کند باعث می‌شود این سوءظن به وجود آید که ایران به‌عنوان برگ برنده به همسایگانش نگاه می‌کند، گفت: در کل سخنان عراقچی را صحبت نابه‌جایی می‌دانم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005028

وب گردی

وب گردی