مطالبه‌گری همراه با عقلانیت و بدون محافظه‌کاری وظیفه تشکل‌های دانشجویی

مقام معظم رهبری به تشکل‌های دانشجویی تأکید دارند که همراه با عقلانیت و بدون محافظه‌کاری مطالبات خود را مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر سال در ایام ماه مبارک رمضان، گروهی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و نفراتی به نمایندگی از جریان دانشجویی نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف روز جهان، کشور و جامعه دانشگاهی در حضور ایشان می‌پردازند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی به بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای سال‌های گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با دانشجویان در ماه مبارک رمضان بپردازد.

در قسمت اول از این گزارش‌ها نکات کلیدی و مهم بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان در رمضان سال 86 بیان می‌شود.

دانشجویان در زمینه‌های سیاسی، علمی، در زمینه مسائل خاص دانشگاهی و اجتماعی همراه با عقلانیت مطالبه کنند

مطالبه همراه با عقلانیت

در این دیدار مقام معظم رهبری جوانان را به مطالبه‌گری ترغیب کرده و تأکید می‌کنند که جوانان باید احساس کنند مطالبه سودمند و ثمربخش است. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین عنوان می‌کنند که مسئولیت جوانان تنها شعار دادن نیست بلکه جست‌و‌جو،‌ پیگیری، مطالعه و مطالبه باید در دستور کار دانشجویان قرار گیرد.

مطالبه‌گری یکی از موضوعاتی است که همواره رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند ایشان در این دیدار نیز یکی از موضوعات محوری را مطالبه‌گری دانسته و در این خصوص می‌فرمایند دانشجویان در زمینه‌های سیاسی، علمی، در زمینه مسائل خاص دانشگاهی و اجتماعی همراه با عقلانیت مطالبه کنند و در بخشی از بیانات خود تفاوت بین مطالبه‌کردن و دشمنی کردن را بیان می‌کنند.

لزوم نخبه‌پروری در تشکل‌های دانشجویی

نخبه‌پروری در محیط تشکل‌های دانشجویی یکی از مباحثی است که در توصیه‌های رهبری جای دارد ایشان تأکید دارند که باید فضا برای پرورش نخبه‌های سیاسی از طریق «محیط بحث و استدلال، ورزیابی فکری، تقویت روحیه، تقویت امید و محکم کردن پایه‌های فکر سیاسی» فراهم شود.

دانشجویان انقلابی و بسیجی را به مشارکت سیاسی که از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مطالبات جنبش دانشجویی است، دعوت می‌کنند. همچنین حضور فعال دانشجویان در محیط‌های علمی و سیاسی را بسیار لازم و مهم قلمداد می‌کنند و از دانشجویان بسیجی و انقلابی خواستند که خود را در مسائل روز کشور و آینده کشور سهیم بدانند.

از سوی دیگر داشتن ذهنی شفاف و دغدغه‌مند که منتهی به درک مسائل مختلف کشور و جهان می‌شود به اثرگذاری و مشارکت جریان دانشجویی در زمینه‌های مختلف بسیار کمک می‌کند.

بی‌تفاوتی آفت جریان دانشجویی

در این دیدار مسئله بی‌تفاوتی دانشجویان بسیجی و انقلابی نسبت به مسائل سیاسی کشور و عدم موضع‌گیری مطرح می‌شود. رخوت و دچار شدن به روزمرگی از بزرگ‌ترین آفت‌های جنبش دانشجویی است؛چراکه اگر فعالان دانشجویی را موتور محرکه دانشگاه و جامعه در نظر بگیریم، اگر این موتور از کار افتاد یا کم‌توان ظاهر شود جامعه در عرصه‌های مختلف دچار رخوت خواهد شد که این رخوت سدی در برابر پیشبرد اهداف انقلاب است.

رهبر فرزانه انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود می‌فرمایند: به نظر من سئوال ندارد! مگر مجموعه‌ بسیجی آن هم بسیجى انقلاب و دانشجوی انقلاب می‌تواند نسبت به مسائل سیاسی کشور بی‌تفاوت یا بدون موضع و بدون نظر باشد!؟ مگر چنین چیزی ممکن است!؟ من، شما دانشجوهای بسیجی را توصیه می‌کنم به این که محافظه‌کار نشوید و همواره دانشجو و بسیجی به همان معنای مثبت و پُرخون و پُرتپش باقی بمانید.

اردوی جهادی شعبه کمک به دولت

چند سالی است که اردوهای جهادی با همت دانشجویان ارزشی و انقلابی و با محوریت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور به مقصد مناطق محروم برگزار می‌شود. اردوهای جهادی مقصدش مناطق محروم کشور و موضوعش تلاش برای ساخت‌و‌ساز، آبادنی و رفع محرومیت آن مناطق است. اردوهایی که این سال‌ها رونق خاصی به خود گرفته است و کمتر دانشجویی را می‌توانید پیدا کنید که در قالب این اردوها حداقل یک بار پایش به مناطق محروم کشور باز نشده باشد.

ایشان در خصوص اردوهای جهادی می‌فرمایند: اردوهای جهادی دانشجویی بسیار کار خوبی است و یکی از شعبه‌های کمک به دولت است.

بسیج دانشجویی یک تشکل دانشجویی و نه نظامی

برخی از صاحبنظران دانشگاهی ایجاد شبهه می‌کردند که چون بسیج دانشجویی زیر شاخه سپاه پاسداران است پس بعد دانشجویی آن کم است و بسیج دانشجویی یک مجموعه نظامی است تا دانشجویی.

نظر مقام معظم رهبری در این خصوص این است که بسیج دانشجویی از یک بُعد به دانشگاه و محیط دانشجویی، درس، علم و بحث و تحقیق، و از یک بُعد به مجموعه‌ سپاه وصل هستند. ایشان در این خصوص می‌فرمایند: شما نظامی نیستید؛ شما دانشجو و یک تشکل دانشجویی هستید؛ منتها یک تشکل دانشجویی که به نقطه‌ی مطمئنی که عبارت است از همان نماد مقاومت تکیه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005050

وب گردی

وب گردی