فشار اقتصادی برای  جدایی ملت از حاکمیت

اظهار‌نظرها و سخنان مقامات کشور آمریکا و همچنین برخی اقداماتی که از سوی آن‌ها صورت می گیرد چیزی جز براندازی ایران را در نظر ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، معاهده برجام که برای عده‌ای «صلح بدون جنگ» محسوب می‌شد هجدهم اردیبهشت 1397 به دست ترامپ رئیس جمهور آمریکا لغو شد. هرچند عایدی این معاهده برای ایران «تقریبا هیچ» و «نزدیک به صفر» بود؛ اما از بین رفتن برجام کارزار دیگری علیه کشورمان به وجود آورد که در آن عملیات روانی آمریکا برای به زانو در آوردن ملت حرف اول را می‌زند.

هنوز مدت زیادی از خروج آمریکا از برجام نگذشته بود که تحریم‌هایی در فاصله 90 روز و 180 روز بر ایران اعمال شد. تحریم‌هایی که در نهایت قصد داشت فروش نفت ایران را به صفر رسانده و از طرفی با در مضیقه قرار دادن ایران مردم را به خیابان‎ها بکشاند. تحریم‌های نفتی اجرا شد؛ اما با این حال 9 کشور معافیت تحریم دریافت کردند. این معافیت‌ها هم دیری نپایید که از سوی آمریکا برداشته شد و عملا اقدامات آمریکا برای شکست دادن ایران در جنگ اقتصادی عیان‌تر شد.

مذاکرات اروپایی

در همین حین که کشورمان با ضربه سخت آمریکا به معاهده برجام مواجه بود طرف اروپایی خودش را بیش از پیش نمایان کرد و با به میان کشاندن بحث ایجاد کانال مالی وارد مذاکرات دیگری با کشورمان شد. به همین جهت هم ایران فرصتی را در اختیار اروپا قرار داد تا بتواند این کانال مالی را ایجاد کند.

اما سرانجام مدارای ایران با اروپا هم ختم به کانال مالی به نام اینستکس شد که نه تنها هیچ کدام از خواسته‌های برجامی کشورمان را برآورده نمی‌کرد، بلکه در عمق خود فشار حداکثری بر ایران را در نظر داشت.

بر همین اساس مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا برای کشاندن ایران بر سر میز مذاکره شروط دوازده گانه‌ای را مطرح کرد. شروطی که وقتی به آنها نگاه می‌کنیم جز تسلیم ایران در برابر آمریکا چیزی دیگری در خود ندارد. این شروط باعث شد تا مقامات کشورمان واکنش‌هایی بروز دهند.

مثلث فشار

با این حال در 14 خرداد 1397 رهبر معظم انقلاب طی سخنانی خبر از اقدامات آمریکا در مواجهه با ایران دادند و فرمودند: «امروز نقشه‌ دشمن این سه چیز است: فشار اقتصادی، فشار روانی، و فشار عملی؛ هدف هر سه نوع فشارهای دشمن هم سیطره‌ برکشور عزیزمان ایران است، همچنان‌که بر بعضی از کشورهای بدبخت روسیاه منطقه سیطره و تسلّط دارد.»

ترسیم چنین نقشه‌ای باعث می‌شود اقدامات مقامات آمریکایی را بهتر تحلیل کنیم. مخصوصا وقتی متوجه می‌شویم علنا مقامات آمریکا حرف از فشار حداکثری برای به زانو در آوردن ایران به میان می‌آورند.

با این فهم حالا بهتر می‌توان به اقدامات اخیر مقامات کشورآمریکا پی برد. جان بولتون که مشاور امنیت ملی‌کاخ سفید است در پیامی توییتری نوشت: «تا زمانی که سران رژیم ایران تصمیم به تغییر رفتار مخرب، احترام گذاشتن به حقوق مردم ایران و بازگشت به میز مذاکره نگیرند، ایالات متحده به فشار حداکثری خود ادامه خواهد داد».

دست چدنی آمریکا حالا از دستکش بیرون آمده و خودش را به خوبی نشان می‌دهد. با چنین سخنانی نیت آمریکا برای فشار بر ایران بیش از پیش مشخص می‌شود؛ ولی باید توجه داشت تغییر رفتار ایران هم وابسته به متغیرهای زیادی است که مهم‌ترین آنها مردم هستند. مردمی که پشتوانه کشور محسوب می‌شوند و تا به حال توانسه‌اند فراز و نشیب‌های زیادی را در طول عمر40 ساله انقلاب پشت سر بگذارند.

تقابل مردم و حکومت

سارا عاقلی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشجویی ایسکانیوز با بیان اینکه آمریکا با فشار روانی می‌خواهد مردم ایران را به کف خیابان‌ها بکشاند، گفت: «موضع‌گیری‌های اخیر مسئولان آمریکا نشان می‌دهد که آنها به دنبال ایجاد شکاف بین حاکمیت ایران و مردم هستند.»

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در ادامه با طرح این پرسش که چرا آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم را از جمهوری اسلامی بگیرند، اظهار کرد: «آنها می‌دانند اگر جمهوری اسلامی مقاومت یا کاری انجام می‌دهد به پشتوانه مردم است، به همین دلیل می‌خواهند ملت را از جمهوری اسلامی جدا کنند.»

عاقلی در خصوص نگاه مقامات آمریکایی نسبت به حمابت مردم از جمهوری اسلامی ایران، افزود: «مقامات آمریکا به خوبی می‌دانند باید دست روی چه نقطه حساسی بگذارند. در دهه 90 شاهد هستیم که استکبار دست روی جنگ اقتصادی گذاشته، چون در این نوع اقدام فشار روی مردم و به خصوص بر قشر ضعیف جامعه وارد می‌شود.»

در طول یک سال گذشته آمریکا اقدامات زیادی انجام داده است تا ایران را در محاصره اقتصادی قرار داده و از این طریق مردم ایران را به خیابان‌ها بکشاند. اعمال تحریم‌های گسترده، اخلال در ایجاد روابط تجاری ایران با دیگر ملل، شوراندن کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران و اقدامات دیگر نشان می‌دهد آمریکا به دنبال این است تا ایران را در حلقه محاصره قرار داده و فشار حداکثری را به کشورمان وارد کند.

در کنار این اقدامات سخنان مقامات آمریکایی را هم قرار دهید. سخنانی که مذاکره با ایران را با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند.

به طور مثال ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی اظهار نظری گفته است :«منتظر ایرانی‌ها هستم و برای مذاکره آماده‌ایم.»

لزوم انجام هر مذاکره‌ای داشتن زمینه‌ای برای ایجاد رابطه و برداشتن اولین گام در جهت تعامل است؛ اما با تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی که آمریکا داشته حتی به اندازه ذره‌ای نمی‌توان به مذاکره امیدوار بود. چراکه مکرر بدعهدی‌ها و خباثت‌های آمریکا اثبات شده است.

با این حال باید توجه داشت که کشورمان با عملیات روانی سنگین آمریکا مواجه است که براندازی ایران را در نظر دارد. می‌طلبد در این زمان حساس برخی اقدامات ضروری صورت پذیرد.

امیرحسین رستمی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشجویی ایسکانیوز درباره وظیفه دولت در مواجهه با فشار آمریکا بر ایران اظهار کرد: «در این حوزه تکلیف قوه مجریه مشخص است و باید سیاست‌های حمایتی از قشر ضعیف و متوسط که حامیان اصلی جمهوری اسلامی هستند را افزایش دهد.»

عملیات روانی آمریکا که از سال پیش شروع شده و حالا بی‌پرده‌تر روی کشورمان اعمال می‌شود، چیزی جز براندازی ایران را در نظر ندارند. هدفی که بارها از زبان مقامات آمریکایی بیان شده که در این صورت باید اقدامات سریعی از سوی مسئولان و به ویژه دولت صورت پذیرد. چرا که دولت در نوک پیکان مواجه با آمریکا قرار دارد و می‌تواند با اختیاراتش زمینه عبور ایران از هجمه سنگین آمریکا را فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005051

وب گردی

وب گردی