فواید علمی روزه‌داری برای ذهن و جسم/ روزه یعنی پروسه پاکسازی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و متخصص داخلی در مطلبی به فواید روزه‌داری و منافع جسمانی و ذهنی آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از هزار و چهارصد سال پیش مسلمانان به روزه داری می پرداختند. همچنین به یونانیان باستان توصیه می‌شد برای بهبود وضعیت جسمانی روزه بگیرند. امروزه بعضی از دانشمندان بر اساس مطالعات انجام شده به روزه داری جهت منافع جسمانی و ذهنی آن توصیه می کنند.

سیده معصومه فاطمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و متخصص داخلی در این باره گفت: محدودیت دریافت غذا طی روزه داری می تواند بدن انسان را از مسائل و مشکلات سلامتی مثل چربی خون بالا، بیماری قلبی و چاقی محافظت کند و همینطور باعث افزایش احساس سلامتی جسمی شده و سلامت ذهنی را بالا ببرد.

وی ادامه داد: با روزه داری بدن ما قادر خواهد بود مواد سمی را از بدن خارج کند و به دستگاه گوارش استراحت دهد. متخصصین تغذیه به این مسئله اشاره می کنند که روزه داری به دستگاه گوارش، اجازه می دهد که خود را پاکسازی و تقویت کند و همینطور روزه داری باعث تحریک پروسه اوتوفاژی می شود که یک پروسه پاکسازی و خروج ذرات خطرناک و صدمه‌زننده به بدن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: دانشمندان همچنین رابطه بین رژیم غذایی و سلامت روده ها و وضعیت مناسب ذهنی را مطالعه کرده و دریافته اند که روزه داری می تواند منجر به آزاد شدن فاکتور (BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor در مغز شود؛ نشان داده شده که می تواند باعث محافظت سلول های مغزی از صدمات و باعث کاهش اضطراب و افسردگی شود و نیز ریسک فراموشی را کاهش دهد. بسیاری از افراد که روزه دار هستند، متوجه شده اند که فعالیت های خود را بهتر انجام می دهند و روزه داری به افراد در جهت به دست آوردن یک بدن سالم و قوی کمک می کند.

فاطمی منافع طبی روزه داری را نام برد و ادامه داد: کاهش چربی بدن، بهبود عملکرد ذهنی-شناختی، کاهش التهاب، کاهش فشار خون، کنترل و کاهش قند خون، سلامت متابولیک بهتر و طول عمر بیشتر از جمله فواید روزه داری است. روزه داری می تواند مسیر متابولیک بدن را تغییر دهد و اوتوفاژی را تسریع کند که از مکانیسم های مقابله با سرطان و عفونت و بیماری های دژنراتیو مغزی است و به طور پایه ای شرایطی را برای بدن فراهم می کند تا سلول هایی که بهترین شرایط را ندارند، از بین بروند.

وی افزود: مطالعات نشان داده‌اند که روزه داری یک راه موثر برای تحریک اوتوفاژی نورونال است؛ پاک کردن سلول های مغز که خوب کار انجام نمی دهند و بنابراین مغز انسان را در برابر بیماری های نورودژنراتیو حفاظت می کند و نیز باعث ایجاد پاسخ های متابولیک مفید می شود از جمله کاهش نشانگرهای التهابی، تنظیم گلوکز و انسولین و افزایش نوروتروفین‌ها (گروهی از پروتئین‌ها که در جهت بقا، رشد و عملکرد سلول‌های عصبی عمل می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پایان گفت: روزه داری می تواند صدمات اکسیداتیو به پروتئین‌ها و لیپیدها و اسیدنوکلئیک سلولی را کاهش دهد. صدمات اکسیداتیو یعنی در مسیر سوخت و ساز مواد غذایی، تعدادی مواد تحت عنوان رادیکال آزاد تولید می شوند مانند مالونیل دی آلدیید که می توانند باعث ایجاد صدمات بافتی و صدمه به مولکول های زیستی مثل پروتئینها و لیپیدها و اسیدنوکلئیک شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005057

وب گردی

وب گردی