آیا اروپا از مهلت ایران برای حفظ آبروی خود استفاده می‌کند؟

المیادین نوشت: در واقع، دلیل اصلی بدعهدی اروپایی‌ها، چیزی نیست که آنها ادعا می‌کنند و اینکه مثلا می‌خواهند منافع شرکت‌های بزرگ اروپایی را حفظ کنند بلکه دلیل اصلی، تهدید آمریکا و عدم تمایل مقامات اروپایی برای محدود کردن هژمونی آمریکاست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،وبگاه خبری شبکه المیادین،در یادداشتی با عنوان «آیا اروپای پیر از مهلت ایران برای حفظ آبروی خود استفاده می‌کند؟»، نوشت، مهلت شصت روزه‌ای که ایران به اروپایی‌ها داده تا پایبندی به تعهدات خود در برجام را ثابت کنند، فرصتی برای احیای اروپا و خروج آن از زیر سلطه آمریکاست.

قاسم عزالدین در مقدمه این یادداشت آورده است: این فرصتی گرانبها برای اروپاست تا از یک سو طومار نیرنگ فریبکاری آنها را که از بیم آمریکاست، در هم بپیچد، اما از سوی دیگر فرصتی به اروپا برای کنار گذاشتن عجز و ناتوانی آن با خروج از زیر سلطه آمریکا است.

به باور نویسنده، دلیل اصلی پیر خوانده شدن قاره اروپا می‌تواند بیماری مزمنی باشد که این قاره در نتیجه قرار گرفتن تحت تسلط آمریکا و نداشتن استقلال سیاسی، به آن مبتلا شده و شاخصه‌های تاریخی و تمدنی خود را از دست داده است.

نویسنده نوشت: دیگر هیچ مقام اروپایی قادر نیست تهدیدهای جدی علیه اتحادیه اروپا و مشکلات حاد جوامع اروپایی را که در معرض اتفاقات بی سابقه‌ای هستند کتمان کند و در اجلاس اخیر سران اروپا در رومانی مقامات اروپا بابت ناتوانی در مقابله با معضلاتشان ابراز بیم و نگرانی شدیدی داشتند؛ از همین رو در حالی که آنگلا مرکل خوشبین است که «اروپا می‌تواند یک کار مشترک برای صلح و رفاه انجام دهد»، امانوئل مکرون زنگ خطر را به صدا درآورد و گفت:«اروپا باید خود را احیا کند وگرنه در معرض فروپاشی است».

به نوشته این یادداشت، مساله جالب توجه آن است که نشانه‌های پیری در تلاش‌های مسئولان اروپایی برای جستجوی راه مدیریت بحران‌ها از طریق وعده‌های رنگارنگی، نمود یافته است که برای فروکش کردن تهدیدها بکار می‌گیرند بدون اینکه به دنبال بررسی دلایلی که اروپا را به اینجا کشانده است، باشند و این یکی از شاخص‌ترین علائم پیری اروپاست اروپایی که پس از مذاکراتی دراز مدت با ایران در چارچوب گروه 1+5 توافقنامه‌ای را با ایران امضا کرد که منجر به التزام اروپا به تعهداتی شد که با وجود خروج ترامپ از این توافق باید به آن پایبند باشند.

المیادین افزود: اروپایی‌ها پس از چهار ماه از اعلام تصمیم‌شان برای مقابله با تحریم‌های ثانویه آمریکا از سازوکار ویژه مالی خود برای تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» خبر دادند اما برای راه اندازی واقعی آن تعلل می‌کنند این در حالی است که سران دولت‌های اروپایی حاضر در برجام، بر پایبندی ایران به تعهدات خود طبق توافق هسته ای تاکید می‌کنند.

این وبگاه خبری افزود: بدتر از آن اروپا تلاش کرد برجام را بی محتوا کرده و تلاش‌های ترامپ برای نابودی آن را تکمیل کند به گونه ای که خواهان به تاخیر انداختن اجرای تعهدات خود و مذاکره بر سر مسائلی است که مشمول مفاد توافق هسته‌ای نیست، یعنی مذاکره بر سر فعالیت موشکی ایران و درخواست از ایران برای پیوستن به FATF است که دومی مستلزم همکاری ایران با اسرائیل است.

نویسنده تاکید کرد: اما ایران که به دنبال پایان دادن به وقت‌کشی و تعلل اروپایی‌هاست به آنها شصت روز مهلت داد، به این امید که خود را بیازمایند و ببینند آبرویشان اهمیت دارد یا به دنبال بهانه‌هایی هستند که آن را منافع مشترک با آمریکا می‌خوانند؟ در حالی که این قضیه فقط مربوط به منافع تنها برخی شرکت‌های بزرگ اروپایی است که منافع سیاسی اروپا را رقم می‌زنند .

در ادامه یادداشت آمده است: در واقع، دلیل اصلی بدعهدی اروپایی‌ها، چیزی نیست که آنها ادعا می‌کنند اینکه می‌خواهند منافع شرکت‌های بزرگ اروپایی را حفظ کنند بلکه دلیل اصلی، تهدید آمریکا و عدم اراده مقامات اروپایی برای محدود کردن هژمونی آمریکا به امید درمان علائم پیری است.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا اروپا را تهدید می‌کند که ساز و کار جدید، باعث ایجاد شکاف بین اروپا و آمریکا می‌شود و دولت آمریکا تهدید می‌کند که تحریم هایی را علیه این ساز و کار اعمال می‌کند و حتی وزیر خزانه داری سابق خود را برای این مأموریت تعیین کرده است.

نویسنده تاکید کرد: رد مهلت ایران از سوی اروپا به معنای ادامه فرار اروپا از اجرای تعهداتش است. به عبارتی دیگر، اروپا خودش به دنبال بهبود از علائم پیری نیست و معتقد است کار از کار گذشته است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1005063

وب گردی

وب گردی