چه نوشیدنی هایی مناسب ماه رمضان است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: داشتن یک برنامه تغذیه ای درست در ماه رمضان به ویژه هنگام افطار و سحر باعث شود با کمترین مشکل از مزایای روزه بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و سایرعوارض گرسنگی دچار نشویم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، منصور رضایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تغذیه در این ماه توضیح داد: هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روحی- روانی این ماه مبارک است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم در عین روزه داری از برکات این ماه نهایت فیض ببریم، رعایت نکات و توصیه های تغذیه ای بهداشتی ماه رمضان الزامی است.

دکترای تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی در ادامه به بیان توصیه هایی برای روزه داران پرداخت و گفت: در صورتی که فردی به هر دلیل تحت مراقبت پزشک قرار دارد، توصیه می‌شود برای روزه گرفتن حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کند.

رضایی افزود: وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دلیل توصیه می‌شود با فاصله زمانی مناسب از خواب بیدار شده تا وعده سحری را با آرامش مصرف کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مصرف کله‌ پاچه و سیرابی و کلا غذاهای چرب و سرخ شده موجب تشنگی زیاد در طول روز می‎شود در نتیجه مصرف این‌ گونه غذاها در سحر توصیه نمی‌شود.

وی یادآور شد: خوردن هرنوع غذای کنسروی(تن ماهی) و یا فست فود, نوشابه‎های گازدار, تنقلات فراوان، انواع شربت و شیرینی‎های دارای شکر زیاد در وعده سحر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دکترای تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی ضمن توصیه به مصرف غذاهای پُر فیبر افزود: میوه ها، سبزیجات ، غلات کامل و حبوبات همه این ها دارای کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین، عناصر معدنی هستند و کم چرب و بدون کلسترول اند و برای سحر مناسب هستند.

رضایی ادامه داد: بهتر است در وقت سحر از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید، زیرا این گروه تا هشت ساعت در بدن باقی می مانند، این در حالی است که کربوهیدرات های ساده(مانند: شکر) فقط ۳ تا ۴ ساعت در بدن می مانند. کربوهیدرات های پیچیده شامل: نان، عدس، جو، غلات، برنج، سیب زمینی ، میوه، سبزیجات و حبوبات می باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بخشی از انرژی را باید از لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی به دست آورید.

وی تصریح کرد: خوردن شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر نان و آرد سفید و همین طور مواد غذایی شور و چرب و چاشنی های تند را در سحر کاهش دهید.

رضایی افزود: مصرف بادمجان، فلفل , ادویه و مواد ادرارآوری نظیر چای و فهوه در وعده سحر باعث از دست دادن آب بدن می شوند.موجب تشنگی در طول روز می‎شود.

دکترای تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بهتر است افراد مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی داشته باشند، گفت: بین افطار و شام باید فاصله باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: برای رفع یبوست و بوی بد دهان ، بهتر است میوه و سبزی را در سه وعده غذایی خود منظور کنید و بعد از خوردن سحری، یک یا دو عدد میوه و مقداری سبزی مصرف کرده و بقیه میوه و سبزی را در زمان شام مصرف کنید.

رضایی افزود: استفاده از غذاهای پر پروتئین ولی کم نمک مانند تخم مرغ، سویا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات در وعده سحری باعث می‌شود که قند خون دیرتر افت پیدا کند و فرد کمتر احساس ضعف کند.

وی ادامه داد: هنگام سحری آب زیاد ننوشید و از مصرف ته دیگ و غذاهای بسیار چرب و شور مانند آش شور، برنج و ماکارونی پرچرب در وعده سحری پرهیز کنید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: از مصرف مواد غذایی شیرین مانند زولبیا و بامیه در سحر پرهیز کنید زیرا باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود.

رضایی درباره نکات لازم برای برای مهار تشنگی توضیح داد: از خوردن غذاهایی مانند مواد غذایی فراوری شده نظیر سوسیس و کالباس، سس مایونز و یا سیر، پیاز در وعده سحری پرهیز کنید.

دکترای تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی افزود: برای پیشگیری از بوی آزار‌دهنده دهان در طول روز، از مصرف سیر و پیاز در وعده سحر بپرهیزید.

وی ادامه داد: اگر افراد تخم‌مرغ مصرف می کنند باید به صورت آب‌پز سفت شده باشد زیرا تخم‌مرغ نیمرو زیان‌بخش است و همچنین دیر هضم‌تر از تخم مرغ آب‌پز است.

ویژگی های افطاری مناسب

این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری درباره ویژگی های افطاری مناسب توضیح داد: مهمترین مسئله در افطار، خویشتن داری، آهسته خوردن و خوب جویدن و پرهیز ازتند سریع و پرخوری است.

دکترای تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی حجم غذای افطار باید کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده باشد.

وی تاکید کرد: افراد هنگام افطار از آغاز کردن تغذیه با آب سرد، نوشابه و مانند اینها جدا خودداری کرده و باید به جای آب سرد, کمی آب یا چای ولرم میل کنند.

این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی افزود: افراد نباید در افطار از غذاهای حجیم استفاده کنند، بلکه باید بدن خود را آرام آرام برای شام آماده کنند زیرا در غیر این صورت دچار انواع بیماری های گوارشی از قبیل سوزش معده و نفخ میشوند.

دکترای تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد، لذا خوردن غذاهای سهل‌الهضم و تقریبا نرم برای افطار مناسب‌تر است.

رضایی افزود: افطار را با خوردن خرما،کشمش،عسل و به‌‌طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید.به این ترتیب اشتها کنترل می‌شود و زیاده‌خوری کم‌تر پیش می‌آید.

این متخصص با بیان اینکه خوردن چای شیرین (عسل) کم‌رنگ،شیرولرم، فرنی و حلیم کم ‌روغن در آغاز افطار مناسب است، گفت: در افطار خوردن نان و پنیر و سبزی (ضدعفونی شده) یا نان و پنیر و مغز گردو توصیه می‌شود.

این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: افراد از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنند زیرا آب در وسط غذا باعث رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد باید در زمان بین افطار تا سحر، با رعایت فاصله با غذا، آب و مایعات کافی بیاشامند، گفت: افرادی که در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوند، علاوه بر میوه از خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار باید بیشتر استفاده کنند.

رضایی یادآور شد: آشامیدن آب و مایعات یخ یا نوشابه خیلی سرد برای معده خالی زیان‌بخش است.

وی همچنین درباره ویژگی های شام مناسب با بیان اینکه بین افطار و شام باید فاصله کافی باشد، گفت: فاصله زمانی افطار و شام باید آن‌قدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد.

این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه نباید با شکم پر به رختخواب رفت، یادآور شد: شام خوردن باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد.

رضایی درباره حجم شام توضیح داد: حجم شام باید به نحوی کنترل شود که هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، هم تنقلات مرسوم بعد از شام بر محتویات معده فشار آورد، هم مشکلی در روند خواب پیش نیاورد و هم مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر حاصل نشود.

نوشیدنی های مناسب ماه رمضان

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه نوشیدنی‌های مناسب ماه رمضان را برشمرد درباره خصوصیات آنها گفت: شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

وی افزود: شربت خاکشیر و تخم شربتی از دیگر نوشیدنی‌های ماه رمضان هستند که خنک کننده و ضد عطش‌اند و می‌توانند آب را درون دانه‌های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تأمین می‌کنند و بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد

رضایی درباره کاسنی توضیح داد: بین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می‌شود نوشیدنی‌های مخصوص ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می‌تواند به رفع عطش کمک کند.

رضایی با بیان اینکه دم کرده برگ خشک نعناع یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد، گفت: برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن آب و شکر به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش، آن را بسیار گوارا و مفید می‌کند. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می‌کند و از نوشیدنی‌های توصیه شده برای ماه رمضان است.

وی افزود: دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می‌تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.

رضایی در پایان گفت: امیدوارم با رعایت این نکات، تنوع غذایی، تازه خوری، تحرک کافی و دید و بازدیدهای خانوادگی اجتماعی, ماهی پُرخیرو برکت همراه با سلامتی و تندرستی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005088

وب گردی

وب گردی