ارتباط بین صنعت و دانشگاه هنوز ایده‌آل نیست/ پژوهش و نوآوری باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

توسعه اقتصادی زمانی در کشور محقق می‌شود که دانشگاه‌های کشور نیازهای صنعت را شناسایی و آنها را به سمت تولید هدایت کنند؛ در غیراینصورت ارائه تحقیق و پژوهش‌های تکراری مرهمی برای صنعت کشور نخواهد؛ بلکه سبب افزایش مشکلات در این عرصه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه پژوهش و تحقیق در بدنه صنعت و اقتصاد کشورها رسوخ پیدا کرده است به طوری که پژوهش و تحقیقات کاربردی و عملی نقش چشمگیری دربهبود فضای کسب و کار دارد.

براساس این گزارش مباحث آموزشی و پژوهشی که توسط اساتید دانشگاهی در کشور مطرح می‌شود، بیشتر تاثیرگذار نبوده تا جایی‌که اکثر تحقیقات و پژوهش‌ها تکراری بوده و یا جنبه کاربری ندارند و این نشان از ضعف آموزش در مراکز دانشگاهی کشور است.

باید این نکته را یادآور شد که پژوهش هدفمند فعالیتی است که هوشمندانه، خلاقانه و نظام‌مند در راستای کشف حقایق و قابلیت‌ها، رخدادها طراحی شده تا ما را به استفاده بهینه و با کارآیی حداکثر از پدیده‌‌های موجود و دستیابی به راهکارهای عملی و توسعه فناوری‌ها رهنمون سازد.

می توان گفت؛ دانشگاه مبداء همه تحولات بوده و خواهد بود، با این وجود برای ایجاد چنین تحولاتی باید پژوهش هدفمند و نوآوری های علمی به یک فرهنگ و باور عمومی تبدیل شود.

زمانی دانشگاهی پویا و پژوهش‌های آن هدفمند و فناوری‌های آن ارزش آفرین می‌شود که پژوهش‌های انجام شده در خدمت تولید ملی قرار گرفته و نتیجه آن اقتدار کشور در عرصه‌های بین‌المللی شود. بنابراین در پرتو چنین دانشگاهی ارتباط دو سویه و مستمر با صنعت و جامعه برقرار شده و هدفمندی پژوهش و ارزش آفرینی فناوری شکل و قوام می گیرد.

در کسب و کارهای دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق می‌یابد. بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه به طور پیوسته از طریق سرمایه گذاری به محصول، فرایند و یا سیستم‌های نوین تبدیل می گردد و دسترسی به ظرفیت‌های سرمایه گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران افزایش یافته و این عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است.

باید پیوند صنعت و دانشگاه را مستحکم کرد

علیرضا بابایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه تهران، گفت: واقعیت امر این است که در کشور ما از طرح و پژوهش‌های دانشگاهی کمتر استفاده می شود. باید این نکته را توجه کنیم که واردات همیشگی نیست؛ اگر بتوانیم خودمان محصولات مورد نیاز را تولید و به مرحله صادرات برسانیم به طور یقین کشور از واردات بی‌نیاز می‌شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها در بسیاری از بخش‌ها رسالت خودشان را در همگام‌سازی تکنولوژی روز دنیا انجام می‌دهند. باید پیوند صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم. اگر قرار است که کشور ظرف 15 سال آینده در عرصه صنعت و تکنولوژی به دستاوردهای بی‌نطیر دست پیدا کند؛ باید با حمایت اساسی توانمندی تولید داخل را تقویت کنیم.

بابایی تصریح کرد: اعتماد صنعت و جامعه با دانشگاه‌ها، فعال سازی بخش های کارآفرینی و ارتباط آنها با این بخش ها موجب سرازیر شدن اولویت های پژوهشی به سمت دانشگاه ها می شود. نتیجه چنین حرکتی تبدیل تهدیدها به فرصت ها در هر شرایطی خواهد بود.

در عرصه پژوهش‌ و تحقیقات کاربردی ضعف داریم

محمدحسین فاتحی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، در پاسخ به سوالی مبنی براین که پژوهش و پایان نامه ها تا چه حدی در دانشگاه‌ها کاربردی شده است، گفت: متاسفانه نه در دانشگاه آزاد و نه در سایر نهادها بخش پژوهش، ارتباطی با فرایند و نیازهای بازار نداشته است و این امر باعث شده که بیشتر پایان نامه و تحقیقات به صورت یک واحد درسی در دانشگاه‌ها لحاظ شود. می توان گفت نه تنها مشکلاتی را مرتفع نکرده بلکه باعث ایجاد مشکلات دیگر نیز شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، افزود: بحث پایان نامه فروشی به جای اینکه باعث رونق تولید شود؛ باعث فساد هم شده است. ولی دانشگاه آزاد طی سال‌های اخیر با توجه به سختگیری‌های اعمال شده در حوزه پایان نامه‌ها و پژوهش و تحقیقات بنابر مستندات آماری بسیار موفق عمل کرده است.

فاتحی در پاسخ به این سوال که تحقیقات و پژوهش ها تا چه حدی متناسب با نیاز جامعه بوده است، گفت: متاسفانه در این رابطه بسیار ضعیف عمل شده است اما با اتفاقات اخیر در کشور ارتباط صنعت و دانشگاه گسترده شده است. باید به دانشجویان و اساتید امتیازات و مشوق‌هایی ارائه شود تا آنها را به سمت شرکت‌های دانش بنیان سوق دهیم.

هنوز ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایده‌آل نیست

وی با تاکید بر نقش مهم ارتباط دانشگاه با صنعت در تجاری‌سازی محصولات پژوهشی، گفت: متاسفانه علیرغم اینکه از سال‌های خیلی دور مشکل عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود داشته و دیده شده است، ولی با وجود درک این موضوع هنوز به حد ایده‌آل ارتباط بین صنعت و دانشگاه نرسیده‌ایم و طبیعی است که دانشگاه‌ها به درجه‌ای از ارتباط بین صنعت و دانشگاه نرسیده‌اند که محصولاتشان در صنعت کاربردی و برای منفعت جامعه استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، ادامه داد: در چند سال اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان و به عبارتی شرکت‌هایی که از دانشگاه‌ها انشعاب و رشد پیدا کردند، پاسخگوی موضوعات فناوری و نیازهای جامعه‌نگر بوده‌اند، ولی این میزان کافی نیست و جای رشد بیشتری دارد و انتظار می‌رود بتوان این خلاها را در آینده نزدیک پر کرد.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین چالش‌های حوزه پژوهش در کشور، افزود: پژوهش را باید در بخش‌های مختلف ببینیم و به سمت پژوهش‌هایی برویم که جامعه‌نگر بوده و برای جامعه امروز ما مورد استفاده است.

فاتحی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم نیاز صنعت را بررسی کنیم به دسته‌های مختلفی می‌تواند طبقه‌بندی شود، گفت: یک دسته از نیازمندی‌های صنعتی ما از دید جامعه دانشگاهی پیش پا افتاده است، یعنی دانشجویان کارشناسی ارشد می‌توانند از عهده این مسائل بر بیایند؛ بنابراین ما باید بتوانیم دانشجویانی تربیت کنیم که پاسخگوی نیازهای اساسی کشور باشند.

باید از ظرفیت دانشگاه‌ها در توسعه اقتصاد بهره گرفت

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، ادامه داد: یکی از سیاست‌های پژوهشگاه صنعت نفت توسعه همکاری با دانشگاه‌های کشور است؛ بنا نداریم که به تنهایی همکاری‌مان را با صنعت توسعه دهیم، بلکه باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه نیاز داریم که صنعت و اقتصاد کشور به سمت اقتصاد و صنعت دانش‌بنیان حرکت کنیم، اظهار کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد ارزش افزوده بیشتر مرهون توجه هرچه بیشتر به دانش و مراکز دانشی و پژوهشی است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان اینکه محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده برای کشور فرصت بسیار خوبی برای استفاده از توانمندی‌های داخلی است، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت تنها به نیازهای جاری صنعت نفت نگاه نمی‌کند، بلکه به دنبال کسب فناوری‌های نو برای توسعه و پیشبرد هرچه بهتر و بیشتر صنعت نفت در آینده است.

می توان چنین برداشت کرد که توسعه اقتصادی و رونق چرخه اقتصادی زمانی در کشور محقق می‌شود که دانشگاه‌های کشور نیازهای مورد نیاز صنعت را شناسایی و آنها را به سمت تولید هدایت کنند؛ در غیراینصورت ارائه تحقیق و پژوهش‌های تکراری مرهمی برای صنعت کشور نخواهد؛ بلکه سبب افزایش مشکلات در این عرصه خواهد بود. بنابراین برای محقق شدن این امر بایستی مسئولان دانشگاهی و صنعت تدابیری را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005107

وب گردی

وب گردی