6 نفر برای اهدای جسد به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران داوطلب شدند

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: 6 نفر، برای اهدای جسد به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران مراجعه و ثبت نام کردند تا بعد از مرگ، جسد آنها در کلاس تشریح مورد استفاده دانشجویان پزشکی قرار گیرد.

شبنم موثقی، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چگونگی تامین جسد و اهدای آن برای درس تشریح دانشجویان پزشکی این دانشکده گفت: در حال حاضر برای تامین جسد، جهت اتاق تشریح به نسبت سال‌های پیش با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم که باید برای توسعه علم پزشکی و نجات جان انسان‌‌ها در این زمینه اقدام به فرهنگ‌سازی کنیم.

وی افزود: سال‌‌ها پیش وقتی حرف از اهدای عضو می‌‌شد هنوز تعبیر درستی از این اتفاق وجود نداشت؛ اما با ساخت سریال‌هایی در ترویج فرهنگ اهدای عضو و اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه، بسیاری از بیماران در صف انتظار دریافت عضو اهدایی از افرادی که دچار مرگ مغزی شدند بهبود یافتند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه با توجه به اهدای جسد همسر خود به دانشکده علوم پزشکی خاطر نشان کرد: وقتی قرار باشد که بدن افراد بعد از مرگ و خاکسپاری پوسیده و از بین رود بنابراین اهدای جسد بعد از مرگ، گامی موثر جهت توسعه علم پزشکی و نجات جان انسان‌ها خواهد بود. در شرایطی که دانشجوی رشته پزشکی، جراحی و تشریح روی بدن انسان را به طور عملی انجام ندهد توانایی جراحی و کار نخواهد داشت. درصددم جسد خودم را هم بعد از مرگ به دانشکده پزشکی برای تشریح و کمک به توسعه این علم انجام دهم.

موثقی یادآور شد: کسانی که می‌خواهند جسد خود را اهدا کنند باید به دانشکده‌های علوم پزشکی مراجعه کنند و بعد از پرکردن فرم اهدای جسد برای قانونی شدن مسئله فرد اهداکننده به همراه ولی‌دم به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند تا بعد از مرگ، جسد آنها به دانشکده علوم‌پزشکی اهدا شود. در حال حاضر 6 نفر برای اهدای جسد به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران مراجعه و ثبت نام کردند تا بعد از مرگ، جسد آنها در کلاس تشریح مورد استفاده دانشجویان پزشکی قرار گیرد.

وی درباره سرنوشت اجساد بعد از تشریح گفت: جسدهای اهدایی بعد از تشریح اگر برطبق توافق باید به خانواده تحویل داده شوند جهت خاکسپاری به خانواده متوفی سپرده خواهند شد؛ اما اگر چنین شرطی در رضایت‌نامه محضری وجود نداشته باشد خود دانشکده بعد از اتمام تشریح اقدام به خاکسپاری می‌کند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران یادآور شد: در گذشته، اجساد برای تشریح از طریق پزشکی قانونی به طور رایگان در اختیار دانشکده‌های علوم پزشکی قرار می‌گرفت؛ اما امروز جسدهایی که پزشکی قانونی به دانشکده‌‌‌‌های علوم پزشکی تحویل می‌دهد در قبال دریافت مبالغ هنگفت است که همین امر منجر به بروز مشکل جهت تامین جسد برای کلاس‌‌های تشریح شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005113

وب گردی

وب گردی