دانشگاه‌ها باید مروجان فرهنگ قرآنی در کشور باشند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها باید مروجان فرهنگ قرآنی در کشور باشند و هیچ برنامه‌ای نسبت به برنامه‌‌های قرآنی برای ما اولویت ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین اختتامیه مسابقات قرآن و عترت دانشجویان و ششمین دوره مسابقات قرآن و عترت کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، عصر امروز، با حضور دانشجویان و کارکنان، مجید سرسنگی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به میزبانی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

مراسم با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط نفر اول مسابقات ترتیل دانشگاه تهران و بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ماه مبارک رمضان آغاز شد.

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در این مراسم با اشاره به فضیلت های ماه مبارک رمضان گفت: فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک می‌گویم و امیدوارم از فضیلت‌های این ماه مخصوصا شب‌های زیبای قدر، بهره کافی را ببریم.

وی با تقدیر از حضور دانشجویان و کارکنان در مراسم اختتامیه یادآور شد: این مسابقات، عرصه حضور دانشجویان متعهد و کارکنان فرهیخته دانشگاه تهران در حوزه قرآن و عترت است.

سرسنگی تصریح کرد: افتخار می‌کنم در دانشگاهی کار می‌کنم که چنین دانشجویان و کارکنانی دارد. از همکارانم در اداره کل فرهنگی و اجتماعی تشکر می‌کنم و امیدوارم مسابقات در دوره آینده از نظر کیفی و کمی ارتقا پیدا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۴۰۰ نفر در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته و اتفاق بسیار مبارکی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی نباید محدود به یک مسابقه یا چند برنامه در سال شود بلکه باید هر هفته از وجود شما برای ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی با این نور جاویدان بهره برد.

سرسنگی یادآور شد: یکی از دلایل مهم مشکلات امروز ما این است که نتوانسته‌ایم ژرفای این کتاب مقدس را آن‌چنان که باید و شاید به نسل جوان انتقال دهیم. ما در این حوزه کم‌کاری داشته ایم و در بحث تعلیم مفاهیم قرآنی، ضعیف عمل کرده ایم.

وی افزود: قرآن برای همه ماست و مثل باران رحمت الهی، همه را از برکت وجودش سیراب می‌کند. قرآن حتی میان مسلمان و مسیحی و ادیان دیگر هم فرقی قائل نیست و به همه تعلق دارد.

سرسنگی تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم این رسالت را انجام دهیم و هر کدام با زبانی شیوا و بیانی درست، چند نفر را جذب کنیم تا شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی باشیم. دانشگاه‌ها باید مروجان فرهنگ قرآنی در کشور باشند. هیچ برنامه‌ای نسبت به برنامه‌های قرآنی برای ما اولویت ندارد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تصریح کرد: نباید اجازه دهیم برخی از افراد، انس جوانان ما با قرآن را کم کنند. من اعلام آمادگی می‌کنم تا فعالیت‌مان را در حوزه قرآن گسترش دهیم چون فکر می‌کنم هنوز نتوانسته ایم از تمام ظرفیت قرآن برای سالم‌سازی جامعه استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران نیز در ادامه اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان، همه چیز برکت دارد مخصوصا قرائت قرآن. گاهی از خود می‌پرسیم چطور ممکن است قرائت یک آیه در ماه مبارک رمضان برابر با فضیلت ختم قرآن باشد.

وی ادامه داد: وقتی به ماه رمضان، بزرگی که قرآن بر او نازل شده و موارد دیگر توجه کنیم، پی به عظمتش خواهیم برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی تاکید کرد: خداوند به شما عنایت کرده تا با قرآن مانوس شوید. مرحوم آیت‌الله بهجت توصیه کرده تا هر زمان دل‌تان برای امام زمان تنگ شد، قرآن بخوانید و به آیات نورانی آن نگاه کنید.

وی متذکر شد: نباید تصور کنیم قرآن، صامت است بلکه قرآن با ما سخن می‌گوید. کافی است دل به آیات نورانی قرآن بدهیم و امیدوارم همه ما از این دسته باشیم.

گفتنی است، اجرای تواشیح توسط گروه شمیم طوبی از دیگر بخش‌های برنامه بود. همچنین از رتبه‌های اول تا سوم رشته‌های قرائت، حفظ، دعا و مناجات، اذان، مقاله‌نویسی، تهیه کلیپ، پرسمان معارفی و سیره معصومین هم در بخش دانشجویان و هم در بخش کارکنان، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005151

وب گردی

وب گردی