مطالبه‌گری و اعتراض بدون مصلحت وظیفه جنبش دانشجویی است

بدترین اشکال وارد بر محیط دانشجویی این است که دانشجو دچار محافظه‌کاری شود و حرفش را با ملاحظه‌ موقع و مصلحت خیالی بیان کند؛ دانشجو باید حرفش را صریح بزند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر سال در ایام ماه مبارک رمضان، گروهی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و نفراتی به نمایندگی از جریان دانشجویی نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف روز جهان، کشور و جامعه دانشگاهی در حضور ایشان می‌پردازند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی به بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای سال‌های گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با دانشجویان در ماه مبارک رمضان بپردازد.

در قسمت اول از این گزارش‌ها، نکات کلیدی و مهم بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان در رمضان سال 86 بیان شده است. در این گزارش به محوریابی بیانات ایشان در دیدار ماه رمضان سال 87 می پردازیم.

ظهور نسل جدید انقلاب

با گذشت سال‌ها از عمر انقلاب، شاهد ظهور نسل‌های جدیدی در کشور هستیم. نسل اول انقلاب، جوانانی بودند که در پیروزی انقلاب نقش داشتند؛ اما این سوال پیش می‌آید که مأموریت نسل‌های جدید انقلاب چیست؟ الزاماتش چگونه است؟ رهبری، هدایت و خط‌دهی این نسل بر عهده کیست و بر چه مبانی و اصولی قرار دارد؟

مقام معظم رهبری پیرامون این موضوع می فرمایند: انقلاب برای ایجاد یک دولت به جای دولت که به وجود نیامد، برای ایجاد یک نظام، یک مجموعه‌ ملی و انسانی بر اساس یک تفکر به وجود آمد. آن تفکر، تفکر اسلام است.

جریان دانشجویی با رعایت اصول و مبانی اسلام باید به سطحی از تفکر و اندیشه‌ورزی برسد که بتواند با مسئله‌شناسی و تلاش به حل مشکلات و مسائل کشور کمک کند.

ابهام در آینده جنبش دانشجویی

آسیب‌هایی که طی سال‌های اخیر به جنبش دانشجویی وارد بوده، وجود نوعی سردرگمی، بی‌تفاوتی و نبود دغدغه نسبت به مسائل محیط پیرامون و جامعه است. برخی با مبنا قرار دادن این مسائل، معتقد هستند جنبش دانشجویی دچار ضعف و قوت‌هایی است.

از سوی دیگر جنبش دانشجویی باید وظایف و مخاطبان مشخص داشته باشد، یکی از وظایف مهمی که مقام معظم رهبری در این دیدار بر آن تأکید داشتند، درک، فهم و تفکر نسبت به مسائل در راستای به کارگیری برای پیشرفت و پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب است.

رهبر انقلاب در این خصوص بیان کردند: دانشجویانی که برای خودشان رسالتی قائلند که شما اسمش را می‌گذارید جنبش دانشجویی؛ یعنی دانشجوی متحرک، دانشجوی فعال؛ دانشجویی که از نیروی فکر و توان جسمی و روحی خودش می‌خواهد برای پیشرفت استفاده کند؛ آیا فقط این‌ها مخاطبند؟ بلاشک نه. سنگین‌ترین مسئولیت بر عهده‌ مسئولان و انواع نخبگان جامعه است؛ نخبگان علمی و نخبگان فکری و نخبگان سیاسی، لیکن جریان دانشجوئى فعال هم مسئولیت سنگینی دارد. یکی از مسئولیت‌های جریان دانشجوئی، تلاش برای فهمیدن است؛ یعنی تفکر.

پس تشکل‌های دانشجویی برای اجرایی کردن این نکته رهبری باید به تشکیل اتاق فکر و جلسات هم‌اندیشی با حضور فعالان خوش‌فکر دانشجویی در حوزه مسائل مختلف بیندیشند. درنهایت نتایج این بارش فکری دانشجویی در خدمت گسترش فکر و پراکندن افکار درست و صحیح در زمینه‌های مسائل علم و فناوری و پیشرفت علم اسلامی است.

اعتراض و مطالبه‌گری از وظایف دانشجویی

مطالبه‌گری، اعتراض و به چالش کشیدن مسئولان و کارگزاران نظام موضوعاتی است که از تشکل‌های دانشجویی انتظار می‌رود به درستی انجام دهند.

البته فعالان دانشجویی در این مطالبه‌گری باید نکاتی نظیر داشتن اطلاعات و مطالعه کافی در خصوص موضوع، موضع‌گیری مناسب و درست، اتهام‌زنی به افراد و ... دقت داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص می‌فرمایند: اصل اینکه دانشجو حرفش را روشن و صریح و آشکار بزند و دچار سیاسی‌کاری نشود، چیز مطلوبی است. بدترین اشکال و اشکال وارد بر محیط دانشجویی این است که دانشجو دچار محافظه‌کاری شود و حرفش را با ملاحظه‌ موقع و مصلحت خیالی بیان کند؛ نه، دانشجو باید حرفش را صریح بزند. البته در کنار این صراحت در بیان، صداقت در نیت هم باید وجود داشته باشد و در کنار او، سرعت در پذیرش خطا؛ اگر ثابت شد که خطاست.

همچنین ایشان ادامه دادند: یکی از این اعتراض‌ها، اعتراض به صدا و سیما بود و اینکه بعضی می‌گویند اگر چنانچه صدا و سیما را نقد کنیم، بر خلاف رهبری مطلبی گفته‌ایم؛ چرا؟ چون رهبری رئیس صدا و سیما را معین می‌کند! اگر واقعاً ملاک این باشد، که آدم باید به هیچ‌کس اعتراض نکند؛ چون رئیس قوه‌ قضائیه را هم رهبری انتخاب می‌کند، رئیس جمهور هم بعد از انتخابات، تنفیذ رهبری دارد؛ می‌گوید نصب کردم.

عدالت و پیشرفت مکمل یکدیگر

شعار پیشرفت و عدالت یک پنجره جدید به روی نظام باز کرد، دانشجویان به صورت عملیاتی و جهادی به تولید علم و تمدن‌سازی برای برقراری عدالت پرداختند. دانشجویان باید بتوانند خود را به سلاح علم مجهز کنند. علم پیش درآمد پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف است.

رهبر انقلاب در خصوص شعار پیشرفت و عدالت، می‌فرمایند: ما گفتیم که در این دهه، آنچه به عنوان یک هدف و شعار باید مورد توجه قرار بگیرد، «پیشرفت و عدالت» است. این را شعار قرار بدهیم: پیشرفت و عدالت. پیشرفت را عرض کردم؛ مقصود، پیشرفت همه‌جانبه است؛ یعنی پیشرفت مادی و پیشرفت معنوی. پیشرفت مادی را هم نفی نمی‌کنیم؛ یعنی مطلقاً مسئله‌ معیشت مردم، مسئله‌ اشتغال مردم، مسئله‌ پیشرفت‌های علمی و فناوری را مطلقاً دست کم نمی‌گیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005186

وب گردی

وب گردی