با کاستن اسیدهای چرب زندگی را شاد کنید

افراد مبتلا به چاقی اغلب به افسردگی مبتلا می شوند؛ اما مکانیسم‌های آن هنوز معلوم نیست. تحقیقات جدید روی موش‌ها نشان داد که چه اتفاقی در مغز افراد دارای رژیم غذایی با چربی بالا می‌افتد.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افراد دارای چاقی در معرض خطر افسردگی هستند.

تاکنون، دقیقا مشخص نشده که این مورد به چه علت اتفاق می افتد و چه مکانیسم‌های بیولوژیکی باعث افسردگی مرتبط با چاقی شود.

یک تیم از محققان دانشگاه گلاسگو انگلستان و موسسه گلداستون در سانفرانسیسکو، اخیرا با استفاده از موش ها نشان دادند که چگونه خوردن یک رژیم غذایی با چربی‌های اشباع شده باعث افسردگی می‌شود.

محققان تحت نظر جورج بایلی از دانشگاه گلاسکو خاطر نشان کردند که این موضوع پژوهشی اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا افسردگی مرتبط با چاقی از طریق مکانیزم‌های متفاوت تری نسبت به افسردگی در افراد سالم بروز می کند.

این تیم تحقیقاتی از طریق مقاله‌ای که در مجله روانپزشکی ترجمه و به چاپ رسیده است، توضیح می‌دهد که داروهای معمول ضد افسردگی تجویز شده روی افراد مبتلا به چاقی و افسردگی تاثیر چندانی ندارد.

در عین حال افراد دارای چاقی و افسردگی نیز برخی عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی را تجربه نمی‌کنند.

محققان نوشتند:«در مقایسه با بیماران با وزن طبیعی افراد دارای اضافه وزن و چاق واکنش شدیدتری نسبت به درمان‌های ضد‌افسردگی نشان دادند.»

اسیدهای چرب و سیگنالینگ مغز

بنابراین، در مغز افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند چه اتفاقی می افتد که باعث می‌شود آنها بیشتر در معرض افسردگی قرار گیرند؟

تیم تحقیقاتی برای به دست آوردن ایده اولیه، موش ها را تحت رژیم غذایی چربی بالا شامل 60٪ چربی‌های اشباع شده و نشده قرار دادند.

مغز پستانداران، از جمله انسان‌ها، به اسیدهای چرب خاصی مانند امگا 3 نیاز دارند تا به درستی عمل کنند. با این حال، همه اسیدهای چرب مفید نیستند و وجود بیش از حد اسیدهای چرب در بدن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

در پژوهش حاضر، محققان بررسی کردند که چگونه اسیدهای چرب در مغز موش هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا هستند، انباشته شده و آیا این مواد مکانیسم هایی را که به سلامت روان و تغییرات رفتاری مرتبط با افسردگی مربوط هستند، تحت تاثیر قرار می دهند یا خیر.

این تیم متوجه شد که موش ها ورود پالمیتیک اسید را به ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس که آزاد سازی هورمون‌های مختلف را در جریان خون تنظیم می‌کند تجربه می‌کنند.

پالمیتیک اسید یک اسید چرب اشباع است که در بسیاری از غذاها و مواد تشکیل دهنده مانند روغن زیتون، پنیر، کره و مارگارین وجود دارد.

بر اساس تحقیقات قبلی، این اسید چرب ممکن است ارتباط بین چاقی و افزایش خطر بیماری قلبی عروقی را بیان کند.

از طریق مطالعه فعلی، مشخص شد که سطح بالایی از پالمیتیک اسید در هیپوتالاموس یک مسیر سیگنالینگ مرتبط با ویژگی های افسردگی را تغییر می دهند.

این مسیر، به نام cAMP / PKA شناخته شده است، در بسیاری از فرآیندهای متابولیسم، از جمله سیگنالینگ دوپامین که به نوبه خود باعث تنظیم احساسات است، دخیل می شود.

بنابراین، محققان تایید کردند که حداقل در موش، جذب چربی‌های خاصی از رژیم غذایی تاثیر مستقیمی روی مسیرهای سیگنالینگ مغز و توسعه افسردگی دارد.

محققان امیدوارند که این یافته ها به کارشناسان کمک کند تا درمان‌های بهتر یا رویه‌های پیشگیرانه در برابر افسردگی مرتبط با چاقی را توسعه دهند.

پروفسورBaillie یکی از محققان این طرح گفت: «ما همه می دانیم که کاهش مصرف مواد غذایی چرب می‌تواند منجر به مزایای زیادی برای سلامتی شود؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که این امر باعث شیوه‌ای شادتر در زندگی می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1005245

وب گردی

وب گردی