دکتری جدید راه‌اندازی نمی‌کنیم/ انتقاد از یک سیاست وزارت علوم

رئیس دانشگاه آزاد با انتقاد از سیاست وزارت علوم در جذب دانشجوی دکتری گفت: به دنبال راه‌اندازی رشته‌های جدید دکتری نیستیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی درباره بخشنامه اخیر وزارت علوم تحت عنوان آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکتری تخصصی که به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ۵۹ هزار دانشجوی دکتری دارد و تعداد دانشجوی دکترایی که سالانه از وزارت علوم دریافت می‌کند، حدود ۱۰ هزار دانشجو است.

وی با بیان اینکه دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد به لحاظ کیفیت، استاندارد و شرایط تحصیل چیزی کم‌تر از دانشگاه‌های دولتی ندارند، افزود: ما دنبال راه اندازی رشته‌های جدید نیستیم.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: البته رشته‌های بین رشته‌ای جدید را توسعه خواهیم داد. یک مقطعی وزارت علوم موافقت کرد تا ۲۵ هزار دانشجوی دکتری در سال ۹۵ وارد دانشگاه آزاد شوند که ما آن حرکت را قبول نداریم و خودمان در دانشگاه آزاد منتقد این حرکت سال ۹۵ وزارت علوم هستیم.

وی ادامه داد: چراکه ظرفیت دانشگاه آزاد بیش از ۱۰ هزار نفر دانشجوی دکتری نیست آن سال توسط وزارت علوم کار نامناسبی انجام شد و به دانشگاه آزاد این تعداد دانشجوی دکتری تخصیص داده شد.

طهرانچی با بیان اینکه این حرکت بیشتر متوجه وزارت علوم است تا دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه آزاد برای تعدادی که چیزی حدود ۱۰ هزار نفر دانشجوی دکتری هستند، امکانات و زیرساخت‌های لازم را دارد و تدابیر لازم را برای اینکه دانشجو بتواند درس بخواند پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: دانشجو در دانشگاه آزاد هزینه می‌دهد تا در دوره دکتری تحصیل کند. اینکه دانشگاه آزاد را انتخاب می‌کند یعنی این دانشگاه کیفیت دارد.

طهرانچی افزود: ما در دانشگاه آزاد یک تفاوت نگاه با مسئولان وزارت علوم داریم. من معتقدم که ما دوره دکتری را فقط برای شغل استادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت نمی‌کنیم ولی مسئولان وزارت علوم معتقدند که دکتری فقط برای آموزش عالی است. لذا استدلال می‌کنند ۱۳۰ هزار دانشجوی دکتری که وجود دارند اضافه بوده و باید به شدت آن را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: درست است که دانشگاه آزاد یک دانشگاه است اما ۴۰۰ دانشگاه در درون خود دارد، ما واحدهایی داریم بسیار موفق حتی موفق تر از نهادهای موازی دولتی خود و واحدهایی داریم که باید به آنها رسیدگی شود. ما از نظر امکانات مدعی هستیم که امکانات خوبی در واحدهای دانشگاه داریم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1005273

وب گردی

وب گردی