تشدید خشونت و افراطی‌گری در فضای مجازی

استاد حوزه و دانشگاه و فعال فضای مجازی گفت: هم اکنون فضای مجازی مثل آینه‌ای است که عیب‌های ما را به خودمان منعکس می‌کند و طبیعتا این رفتارها برای ما آزاردهنده است؛ بنابراین برای اصلاح آن باید فضای بیرون را اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، هادی خانیکی، پژوهشگر و استاد علوم ارتباطات، در شانزدهمین جلسه از سلسه نشست های نقد و اندیشه با موضوع «صیانت از اخلاق در فضای مجازی» با تمرکز بر «گفتمان اخلاق محور در فضای مجازی» گفت: فضای مجازی و به تبع آن شبکه‌های اجتماعی مجازی امروزه در زندگی آحاد جامعه رسوخ پیدا کرده است. کاربران آحاد جامعه به‌خصوص سیاست‌گذاران اصحاب قدرت که در این عرصه فعالیت می‌کند تا برای خودشان به نوعی فرصت‌هایی را خلق کنند و طبیعتا در کنار آن به دلیل نو بودن و تهدیدات نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: متاسفانه خشونت و افراطی‌گری در فضای مجازی بیشتر شکل گرفته است، برای مهار و جلوگیری از این وضعیت باید نظم اخلاقی را در فضای مجازی ایجاد کنیم چرا که با اعمال قانون یا محدود کردن این فضا اثربخشی کمتری خواهیم داشت.
هادی خانیکی خاطر نشان کرد : انتظاری که از اعمال‌‌نظر اخلاقی مطرح می‌شود گاهی در فضای مجازی برآورده نشده است.
در ادامه حجت الاسلام محمدرضا زائری استاد حوزه و دانشگاه و فعال فضای مجازی گفت: هم اکنون فضای مجازی مثل آینه‌ای است که عیب‌های ما را به خودمان منعکس می‌کند و طبیعتا این رفتارها برای ما آزاردهنده است. بنابراین فضای مجازی تابعی از فضای حقیقی است به نوعی خشم و اخلاق نادرست که در فضای حقیقی با آن روبه‌رو هستیم الان به فضای مجازی کشیده شده است؛ بنابراین برای اصلاح آن باید فضای بیرون را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: به‌جای اینکه مدام شعار بدهیم برای برون‌رفت از این موضوع بایستی راه حل‌هایی را ارائه دهیم.
همچنین «سید بشیر حسینی استاد دانشگاه و رییس باشگاه سواد رسانه ای» گفت: فضای مجازی به فضای بی قید و شرطی تبدیل شده که می‌تواند به سمت بی قیدوبندی یا به سمت توسعه اخلاق و فرهنگ هدایت شود.
وی تصریح کرد: ما اکنون با دو نوع «من» مواجه هستیم. منی که در فضای حقیقی وجود دارد با من در فضای مجازی کاملا متفاوت است. متاسفانه فشار روانی و ناامنی فضای مجازی رسوخ بیشتر پیدا کرده است بایستی در این زمینه فکری اندیشیده شود.

خانیکی اضافه کرد: منشا بی اخلاقی‌ها در فضای مجازی کجاست؟ چقدر آسیب‌های اجتماعی فراگیر و شایع شده است؟ متاسفانه بی نام و نشان بودن این مسئله هم اکنون در فضای مجازی دامن زده است؛ بایستی در این عرصه راه‌کارهایی ارائه شود.

زائری ادامه داد: یکی از محورهای جدی در کشور پرحرفی بین مسئولان کشور است که باید از این موضوع فاصله بگیریم. یکی از دلایل این است که رهبران اصلی انقلاب از فضای دانش و علم برخاسته‌اند و در نظام آموزشی کشور شیوه‌های دیگری نداشتیم. شاید سران انقلاب از بستر علم برخاسته باشند اما در کنار این محسنات عادت به حرف زدن زیادی دارند و این ایراد دامن همه را گرفت است. بجایی پرحرفی در کشور باید به فکر تدبیر و چاره‌اندیشی برای مشکلات پیش‌روی جامعه باشیم در غیر این‌صورت با بحران جدی در کشور مواجه خواهیم شد.

حسینی در ادامه به حضور اعجاب‌برانگیز افراد در فضای مجاز اشاره کرد و گفت: متاسفانه اخلاق فضای مجازی با اخلاق در فضای غیرمجازی یکی نیست به طوری که در شبکه های اجتماعی اخلاق حرفه ای به حال خود رها شده است.

وی تصریح کرد: هنوز به این بارو و یقین نرسیده‌ایم که در فضای مجازی دچار بحران شده‌ایم. نمونه آن قتل طلبه همدانی است. الان فضای بی هویتی به این فضا رخنه کرده است. متاسفانه سواد رسانه ای را به صورت ویترین نگاه می‌کنند در حالیکه این طرز فکر اشتباه محض است باید بازنگری شود. بنابراین اگر جدی نگیرم سونامی گفتمان بی اخلاقی در جامعه شکل خواهد گرفت.

خانیکی گفت: نکته اصلی که بتواند از سست بودن اخلاق، بی توجهی نسبت به سازوکارها و این فرایندهایی که می تواند این فضای مجازی را به فرصت تبدیل کند از آنها به راحتی چشم پوشی نکنیم. هم اکنون جامعه در معرض تغییر و تحول قرار گرفته است تا جایی که نخبگان، سلبریتی ها و شهروندان وارد این فضا شده‌اند. اگر به رویکردها و راهبردهای درست متوسل نشویم وضعیت بحرانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دیر فهمی مسئولان و آحاد مردم برای جامعه تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: نه حکومت می داند که چه کاری را انجام دهد و نه نهادهای اجرایی؛ به این دلیل مرتبا سیاست هایی را اتخاذ می کنیم که این سیاست ها جز عقب نشینی چیزی به همراه نداشته است.

خانیکی ادامه داد: اگر با محدودیت‌ها وارد عمل شویم، دوباره به عقب بازخواهیم گشت. بنابراین برای رهایی از این معضلات باید گفتمان اخلاقی را در فضای مجازی تقویت کنیم. ما الان در برهه‌ای قرار گرفته ایم که عمدتا پیام و خبرهای منفی بر اخبار مثبت پیش گرفته است.

زائری گفت: با توجه به مباحث اشاره شده در فضای موجود و شبکه های اجتماعی به زودی سیلی به راه خواهد افتاد که فجایع آن خیلی بزرگتر و مهیب تر از آن سیلی خواهد بود که در روزهای اخیر در کشور شاهد بودیم. برای جلوگیری از بحران باید به سمت گفتگو متناسب با گفتمان اخلاق حرفه ای قدم برداریم. فضای امروز فضای پاک کردن صورت مسئله و تعارف نیست؛ ساده انگاری و برخورد بسیط یکی از عوامل مخرب در این عرصه است.

حسینی گفت: اگر به چرخش نسل توجه نکنیم اوضاع کشور وخیم تر خواهد شد. طرز فکر و نگاه‌ها تغییر یافته است، باید سواد رسانه ای را در کشور و در سطح مراکز آموزشی ارتقا دهیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1005320

وب گردی

وب گردی