تأسیس رشته‌های متناسب با فرهنگ و اعتقادات جامعه در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حاصل کار دانشگاه باید تربیت دانشجوی کارآمد و توانمند در حل مشکلات جامعه باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد بروجرد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هم‌اندیشی و گفت‌وگو درباره تعالی علوم انسانی و هنر که در واحد بروجرد برگزار شد، خواستار تعالی و به‌ روز رسانی رشته‌های علوم انسانی شد و گفت: این تعالی یعنی حکمت پیوند نظر و عمل.

وی با تأکید بر ضرورت کاربردی کردن علوم انسانی افزود: کاربردی ترین علوم در تمدن اسلامی، علم طب و زراعت بوده و در علوم مدرن، علوم صنعت است که نقطه بسیار مهمی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پیوند و وصلت بین علوم مسئله مهمی است که رشته های مختلف نیز همین ارتباط را دارند. مثلا رشته های کشاورزی با زیست شناسی گیاهی و یا آمار و ریاضی با هم مرتبط‌اند.

خسروپناه تصریح کرد: در جامعه شناسی نظریه های فرهنگی زیادی از صاحب نظران این رشته مطرح شده که با هم متفاوتند چون مبانی نظری متفاوتی دارند. این در حالی است که رشته های علمی هم مثل خود علم با هم پیوستگی دارند.

دانشگاه دانشجوی کارآمد پرورش دهد

وی با طرح این پرسش که هدف دانشگاه تربیت دانشجو یا پیشرفت جامعه است، گفت: دانشگاه باید دانشجوی کارآمد پرورش دهد. بعد از رنسانس علم را برای قدرت، صنعت، پیشرفت و حتی استعمار استفاده کرده اند. علم یک گزاره معرفتی است که با واقعیت مطابقت دارد و این صحیح و ارزشمند است. علم وقتی اسم دانش به خود گرفت باید مشکلی از جامعه را حل یا گرهی را باز کند.

وی افزود: علم هم برای عالم و هم جامعه نافع است و کاربرد دارد و حاصل کار دانشگاه باید تربیت دانشجوی کارآمد و توانمند در حل مشکلات جامعه باشد و از راهکارهای تربیت دانشجوی توانمند، استفاده از تجربه و دانش دانشگاههای معتبر دنیا و به روز کردن علوم انسانی و بومی سازی آن است و امروز علوم شناختی جزء علوم نوین دنیاست و یک پیوند بین شناخت و علوم انسانی برقرار است.

راه اندازی دانشکده های موضوع محور و تأسیس رشته های متناسب با فرهنگ و اعتقادات جامعه

خسروپناه تحقیق و پژوهش اساتید، بازنگری در رشته های دانشگاهی به‌خصوص رشته های بین رشته ای و شناخت ارتباط بین آنها، تأسیس رشته های متناسب با فرهنگ و اعتقادات جامعه، راه اندازی دانشکده های موضوع محور در کنار دانشکده های دانش محور، برگزاری دوره های مهارتی برای دانشجویان، هدایت پایان نامه ها و رساله ها به سمت مسائلی که از آمایش به دست آمده و تحول ساختاری دانشگاه (دانشگاه دارای دانشکده های موضوع و پروژه محور شود) را از نمونه اقداماتی دانست که برای تربیت دانشجو و فارغ‌التحصیل کارآمد و توانمند نیاز است.

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز به عنوان اتاق فکر علوم انسانی

وی از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای تعالی علوم انسانی در واحدهای دانشگاهی مرکز استان به عنوان اتاق فکر علوم انسانی خبر داد و گفت: همه واحدهای دانشگاهی استان‌ها موظف‌اند هیأت‌های اندیشه‌ورز با حضور هفت استاد فرهیخته و عالم تشکیل دهند و این هیأت‌ها باید در رفع موانع دست و پاگیر مثلاً در بحث تغییر وضعیت و ارتقای استادان، تأسیس رشته های پرطرفدار و... مؤثر عمل کنند.

عدم بانک اطلاعاتی جامع و کامل برای رساله و پایان نامه ها

سیامک بهاروند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان هم در این نشست ضمن معرفی امکانات و قابلیتهای موجود در استان گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان 20500 دانشجو، 653 کارمند و 435 عضو هیئت علمی تمام وقت مشغول فعالیت‌اند و در کل دانشگاه‌های استان لرستان بیش از 60 هزار دانشجو مشغول به تحصیلند که حدود 55 تا 60درصد آنها را دانشجویان رشته های علوم انسانی و هنر تشکیل می دهند.

بهاروند افزود: در سال 96 تعداد 201 مقاله و در سال 97 تعداد 298 مقاله از سوی پژوهشگران و نخبگان دانشگاه نگارش شده و طرحهای پژوهشی درون دانشگاهی و برون دانشگاهی با شیب ملایمی افزایش داشته است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه پژوهش و مکانیزم ارتقای مرتبه استادان و اعضای هیأت علمی، عدم بانک اطلاعاتی جامع و کامل برای رساله و پایان نامه ها را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد.

زیرساخت‌های کشور به علوم انسانی وابسته است

داریوش جاوید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد نیز گفت: بیشتر کارهایی که در حوزه علوم انسانی در کشور ما انجام شده کپی برداری یا ترجمه است. مطمئناً انسان شناختی و هستی شناختی، اعتقادات و باورهای ما با غربی ها بسیار متفاوت است. البته باید از نقطه نظرات و تحقیقات آنها استفاده کنیم و ضمن بومی سازی علوم انسانی از آنها بهره ببریم.

وی افزود: زیرساختهای کشور ما به علوم انسانی وابسته است و اگر روزی رشته های علوم انسانی به تعطیلی کشانده شود آسیب های جدی خواهیم دید.

جاوید ادامه داد: با ایجاد این طرح رشته های علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی احیاء خواهد شد و در راستای اعتقادات و باورهای مردم این مرز و برم طراحی خواهند شد.

در ادامه این نشست، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و شرکت کنندگان با حضور بر مزار مطهر شهدای گمنام و قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005336

وب گردی

وب گردی