«طیف سنجی تحرک یونی» کتاب می شود

کتاب «طیف سنجی تحرک یونی» تالیف  گری. آلن. آیسمن و زیو کارپاس با ترجمه  علی شیبانی  و دیگران در انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به زودی روانه بازار نشر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طیف سنجی تحرک یونی نوع ساده شده طیف سنجی زمان پرواز است که در فشار اتمسفر کار می کند. کاربرد اصلی این روش در تشخیص و آنالیز گونه شیمیایی گازی، مایع و جامد است. حساسیت تکنیک در حد نانوگرم و ppb و سرعت آنالیز در حد چند ثانیه است. تزریق نمونه به دستگاه بسیار ساده و اغلب مستقیم و بدون آماده سازی است و این دستگاه در تحقیقات علمی و تشخیص گازهای سمی، سموم غذایی و داروها کارایی بالا دارد.
عبارت طیف سنجی تحرک یونی IMS به اصول، روشها و دستگاهوری جهت شناسایی مواد شیمیایی بر اساس سرعت حرکت ها یون در فاز گازی در یک میدان الکتریکی اطلاق میشود چنین اصولی ازلحاظ مفهومی ساده بوده و در عمل، کاربر از مزایای آنالیز رضایتبخش و پرسرعت، قابل حمل بودن دستگاه با ضریب اطمینان بالا و هزینة پایین عملیات برخوردار می شود.
مولفان این کتاب گری. آلن آیسمن و زیو کارپاس هستند که در دستگاه وری و طیف سنجی تحرک یونی تخصص کامل دارند. این کتاب برای شیمیدانان تجزیه شاخه طیف سنجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ضمن این کتاب میتواند همچون کتاب درسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مورداستفاده قرار گیرد. همچنین برای استادان و پژوهشگرانی که مایل اند دانسته هایشان به علم روز باشد نیز همچون کتاب مرجع مفید است. ترجمه فارسی این کتاب در دو جلد منتشر می شود که جلد اول ترجمه چهار فصل اول، کتاب طیف سنج تحرک یونی نام دارد.
در بخشی از کتاب درباره جداسازی یون ها و تعیین تحرک آمده است: شناسایی یون از روی تحرک یونی در عمل کار ساده ای است که روش سریع و کم هزینه ای برای آنالیز نمونه ها به شمار می رود. بعلاوه، ارتباط مستقیمی میان طیف تحرک و ترکیب نمونه غالبا وجود دارد. سؤال اساسی در مورد اندازه گیری تحرک، مربوط به ارتباط بین سرعت رانش دسته یون و هویت شیمیایی یون های این دسته است. تلاشهای اولیه برای ربط دادن ساختار یا هویت یون به ضرایب تحرک، عمدتا برگرفته از مطالعاتی بوده که بر روی یونهای تک اتمی و دواتمی در گازهای خالص در فشار ریز محیط انجام شده است. تلاش شده است تا این مدلها به یون های آلی بزرگ با گروه های عاملی مختلف در هوا با فشار محیطی تعمیم داده شود. تشکیل یون های خوشه ای بین یون و مولکولهای یون و خنثی در بستر اتمسفر باعث یچیپده شدن رابطه بین ساختار یون و ضرایب تجربی تحرک می شود. سرعت رانش، بازتاب دقیقی از تحرک یونهای خاص در یک اتمسفر حمایت کننده است از این رو هم هویت یون و هم ترکیب گاز خنثی بر روی اندازه گیری تحرک تأثیر میگذارد.
کتاب «طیف سنجی تحرک یونی» تالیف گری. آلن. آیسمن و زیو کارپاس و ترجمه علی شیبانی، مسعود رضا بر شیشه و سید رسول شافع مهرآبادی در 259 صفحه مصور، قیمت 63 هزار و 500 تومان و شمارگان دو هزار نسخه توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به زودی منتشر می شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1005337

وب گردی

وب گردی