پایگاه داده ابری هوآوی، رقیبی جدی برای Oracle، Microsoft و IBM

شرکت هوآوی، به زودی از پایگاه داده ابری (Cloud database) خود بر پایه هوش مصنوعی رونمایی می‌کند. هدف هوآوی از معرفی چنین سرویسی آغاز رقابت با شرکت‌های قدرتمندی نظیر Oracle، Microsoft و IBM است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ؛ هوش‌مصنوعی به زودی نقشی کلیدی را در تمامی بخش‌های مختلف زندگی ما از جمله کار، تحصیل و حتی تفریح پیدا خواهد کرد. حتی چندان دور از ذهن نیست که روزی شاهد اداره شدن کل سیاره زمین توسط هوش مصنوعی و دستگاه‌های وابسته به آن باشیم.

منتظر چه چیزی هستیم؟

نوآوری‌‌ را می‌توان عامل متمایزکننده هوآوی از رقبا دانست. سیستم پایگاه‌داده هوآوی را می‌توان اولین سرویس دیتابیس دنیا با پشتیبانی ذاتی از هوش مصنوعی خواند. در واقع سرویس جدید هوآوی به کاربران امکان می‌دهد از هوش مصنوعی برای مدیریت داده‌های خود استفاده کنند.

سرویس جدید هوآوی علاوه بر مجهز بودن به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، از پلتفرم‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM (مانند گوشی‌های هوشمند) نیز در کنار پلتفرم‌های X86 (دسکتاپ‌های امروز) پشتیبانی کرده و می‌تواند از GPU (واحد پردازش گرافیکی) و NPU (واحد پردازش عصبی، موثر در پردازش‌های هوش‌مصنوعی) برای پردازش‌های پیچیده‌ و سنگین استفاده کند.

این امر سبب می‌شود هوآوی به رقیبی سرسخت هم برای عرضه کنندگان سرویس‌های دیتابیس سنتی نظیر اوراکل، IBM و Microsoft و هم برای عرضه کنندگان سرویس‌های مدرن‌تر و اساساً مبتی بر پردازش ابری نظیر Google و AWS (سرویس‌های تحت وب آمازون) تبدیل شود.

براساس اطلاعات بدست آمده از منابع آگاه هوآوی قصد دارد سرویس جدید خود را در همایشی واقع در پکن چین برای اولین بار معرفی کند. یکی از مدیران هوآوی در گفتگو با The Information از هدف قرار دادن بازار بومی چین در مرحله اول به علت شانس بالاتر جذب مشتری خبر داده است.

این سرویس در قالب یک نرم‌افزار آنلاین ارائه شده و به زودی تحت پلتفرم HUAWEI Cloud برای شرکت‌ها و اشخاص در سراسر دنیا در دسترس خواهد بود. لازم به ذکر است که هوآوی قصد دارد همزمان با عرضه سرویس دیتابیس خود، محصولی برای ذخیره‌سازی توزیع شده و البته هوشمند نیز عرضه کند؛ تا به رقیبی برای سرویس‌هایی نظیر دراپ‌باکس، گوگل درایو، آن‌درایو و ... تبدیل شود. هوآوی از ذکر جزئیات بیشتر در این رابطه خودداری کرده و باید منتظر ماند تا دید هوآوی چه مزیت‌های رقابتی برای این سیستم که تاکید زیادی بر هوشمند بودن دارد، در نظر گرفته است.

هوش مصنوعی چگونه دیتاسنترها را متحول می‌کند؟

تقاضای روز افزون برای هوش‌ مصنوعی، یادگیری ماشینی و پردازش‌های مبتنی بر زبان طبیعی، سبب شده شاهد سرازیر شدن اطلاعات به سوی دیتاسنترها در مقیاسی بسیار بزرگ باشیم. از همین رو شرکت‌ها باید در نحوه ذخیره شدن اطلاعات خود در دیتاسنترها تجدید نظر کنند.

در این راه هوش مصنوعی می‌تواند نقشی کلیدی و موثر در بهبود فرایند ثبت، پردازش و سرعت آنالیز کلان‌داده‌ها داشته باشد تا دیتابیس‌هایی کم‌حجم‌تر، سریعتر، مقیاس‌پذیرتر و با امکانات بیشتر را شاهد باشیم.

چین یکی از کشورهای پیشرو در زمینه توسعه هوش مصنوعی است و کمپانی‌های چینی توانسته‌اند هوش مصنوعی را به طور موفقیت‌آمیز در عرصه‌های متعددی به کار ببندند. حرکت نوآورانه هوآوی نیز به عنوان اولین شرکت ترکیب کننده هوش مصنوعی با دیتاسنترها می‌تواند در آینده‌ای نزدیک سبب تغییر مفهوم دیتاسنترها و نحوه عملکردها آن‌ها در سراسر دنیا شود.

این موضوع از چه نظر اهمیت دارد؟

بخش‌ کسب‌وکار‌های سازمانی هوآوی که شامل دیتاسنترها و سرویس‌های ابری نیز هست، در سال 2018 میلادی رشد سالانه 24 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر گزارشات حاکی از آن هستند که Oracle، غول غربی دیتابیس‌های سازمانی و پردازش‌های ابری، صدها تن از نیروی کار خود در چین را تعدیل کرده است.

همچنین در شرایطی که دولت‌های مختلف به خصوص آمریکا، به بهانه حفظ حریم خصوصی کاربرانشان دست به اعمال تحریم‌ در جهت تقویت کسب و کارهای بومی خود زده و شرکت‌های خارجی ارائه‌دهنده خارجی را تحت فشار می‌گذارند، عرضه چنین سرویسی از سوی هوآوی می‌تواند سبب کسب موفقیتی بسیار بزرگ در بازار چین و در نهایت بازار کشورهایی باشد که به هر دلیلی تمایلی به استفاده از محصولات آمریکایی ندارند، شود.

در نهایت، مهم‌ترین موضوع در رابطه با عرضه پلتفرم دیتابیس مبتنی بر هوش‌مصنوعی هوآوی، تبدیل شدن هوآوی از یک شرکت اساساً سخت‌افزاری که بیشتر تمرکز خود را روی شبکه‌های مخابراتی و دستگاه‌های الکترونیکی همراه گذاشته بود و صرفاً از نرم‌افزار برای رفع نیازهای رقابتی خود استفاده می‌کرد؛ به یک غول نرم‌افزاری و رقابت با کمپانی‌های بسیار بزرگی نظیر مایکروسافت و گوگل است.

کد خبر: 1005360

وب گردی

وب گردی