ثمری:دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی مسئله محور تبدیل شده است/ تمرکز دانشگاه آزاد بر مسئولیت های اجتماعی

مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی مسئله محور تبدیل شده و در بررسی مسئولیت های اجتماعی تمرکز بسیار خوبی را دارد.

داوود ثمری مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سی و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از زیر نظام های مهم سیستم آموزش عالی کشور که بیش از 40 درصد سهم آموزش عالی را به خود اختصاص داده است، مولود انقلاب اسلامی است که فرصت تحصیل را برای تعداد زیادی از افراد جامعه فراهم کرده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در دهه اول فعالیت خود، به دنبال این بود که مباحث آموزشی را در جامعه گسترش دهد و کارکرد دانشگاه های آموزشی را در جامعه تقویت کند، پس از مدتی با توجه افزایش ظرفیت اعضای هیات علمی و دانشجویان مجرب، این دانشگاه در کنار فعالیت های آموزشی، به فعالیت های پژوهشی نیز پرداخت.

ثمری ادامه داد: دهه دوم فعالیت های دانشگاه آزاد را می توان رفتن به سمت پژوهش و آماده سازی زیر ساخت های پژوهشی در دانشگاه ها قلمداد کرد؛ پس از چندین سال آزمایشگاه های تخصصی، مراکز تحقیقاتی، مراکز توسعه فناوری و رشد تاسیس شد و فعالیت های پژوهشی دانشگاه نمود بیشتری پیدا کرد.

مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد گفت: در دهه دوم مسئولان دانشگاه آزاد به این نتیجه رسیدند که فرآیند های جدیدی را تجربه کنند؛ در حوزه توسعه فناوری و تبدیل دانش به فناوری و تجاری سازی، قدم های اساسی در سال های اخیر برداشته شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر توسعه شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور، درآمدزایی از طریق فعالیت های آموزشی و تبدیل علم به ثروت را در دستور کار خود قرار داده است. این دانشگاه با وجود تمامی فراز و نشیب ها توانست خود را به عنوان یکی از ساختارهای نظام آموزش عالی در حوزه توسعه پژوهش و فناوری، سرآمد نگه دارد.

ثمری با بیان این که امروز دانشگاه آزاد به سمت پرداختن به مسئولیت های اجتماعی در حال حرکت است اذعان داشت: با حضور مدیریت جدید در دانشگاه آزاد، توسعه مسئولیت اجتماعی گسترش یافت به طوری که دانشگاه آزاد به یک دانشگاه حل مسئله تبدیل شود و مسائل پیرامونی خود را رصد به طور دقیق رصد کند؛ امروز این دانشگاه تبدیل به دانشگاهی مسئله محور شده و در بررسی مسئولیت های اجتماعی تمرکز بسیار خوبی را دارد.

مدیر کل توسعه فناوری دانشگاه آزاد با اشاره به نقش آفرینی این دانشگاه در جریان سیل اخیر کشور یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی در استان های درگیر سیل شده بودند حضور چشمگیری داشت و خوش درخشید؛ این دانشگاه در موضوعات لوجستیکی و تحقیقاتی وارد شد تا به صورت تخصصی و علمی موضوع سیل را بررسی کند.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن نزدیک به 28 هزار عضو هیات علمی تمام وقت، نشان دهنده این است که این دانشگاه به عنوان یک مولود انقلاب اسلامی توانسته است در سی و هفتمین سال تاسیس خود، قدم های اساسی را در نظام آموزش عالی کشور بردارد و همچنان نیز جای پیشرفت دارد.

ثمری گفت: اگر بتوانیم خیل عظیم دانشجویانی که در دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستند به موضوع حل مشکلات کشور وصل کنیم نتایج بسیار خوبی را بدست خواهیم آورد؛ نظام پایش و موضوعات دانشگاه آزاد در حال حرکت به سمت ساماندهی پایان نامه ها است. همچنین باید بتوانیم بهره گیری بیشتری از اعضای هیات علمی در دانشگاه داشته باشیم که بتوانند مشارکت بیشتری را در فعالیت های دانشگاه داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوار هستیم روزی برسد که وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به درآمد های شهریه ای قطع شود و سبدهای درآمدی مبتنی بر علم و فناوری را توسعه دهد؛ با توجه به بسترهایی که در اختیار دانشگاه آزاد قرار دارد این امر شدنی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005374

وب گردی

وب گردی