چالش کاهش داوطلبان در رشته‌های علوم انسانی و هنر

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی در نخستین نشست هم‌اندیشی علوم انسانی و هنر تأکید کرد: امروز دانشگاه‌ها با چالشی تحت عنوان چالش کاهش داوطلبان در همه رشته‌ها از جمله رشته‌های علوم انسانی و هنر مواجه هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، نخستین نشست هم‌اندیشی علوم انسانی و هنر به ریاست حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور استادان گروه علوم انسانی، هنر و مدیریت واحد اراک، آشتیان و تفرش در سالن جلسات امام خمینی (ره) شهرک دانشگاهی امیرکبیر برگزار شد.

عباسعلی حیدری دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک علاوه بر عرض خیر مقدم به حجت‌الاسلام خسروپناه، استادان و شرکت‌کنندگان در این نشست و تبریک ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به اینکه در حوزه علوم انسانی تاکیدات متعددی از سوی دست‌اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و به طور خاص رهبر معظم انقلاب به این مهم شده است، دانشگاه آزاد اسلامی با مدیریت جدید، این سیاست را در پیش گرفت و با تاسیس معاونتی خاص در حوزه علوم انسانی و هنر، پیام روشنی را به مجموعه و جامعه دانشگاهی اعلام کرد که می‌خواهد در راستای تعالی‌بخشی به حوزه علوم انسانی، با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این دانشگاه، گام‌های جدی و بزرگی بردارد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا حضور دوره‌ای حجت‌الاسلام خسروپناه در واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور و ارائه اهداف و توجه به تعالی علوم انسانی و هنر می‌تواند مسیرهای روشنی را برای ما و همکاران ایجاد کند.

نباید از زیر بار مسئولیت در زمینه تحول علوم انسانی، شانه خالی کنیم

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: تحول در علوم انسانی خواسته‌ای معقول و مطابق با مطالبات فطری انسان‌هاست.

همتی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم دائما وابسته بوده و چشم به دست دیگران بدوزیم بلکه به عنوان یک انسان جستجوگر به دنبال علم ترجمه‌ای هستیم، این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر تحول در علوم انسانی، به بازگشتن به خویشتن خویش تاکید می‌کنند تا با برنامه‌ریزی بهتر، به چشم اندازهای روشنی که برای نظام اسلامی در نظر گرفته شده، دست یابیم.

وی با بیان اینکه مبتکر تغییر و تحول در علوم انسانی به جز حوزه و دانشگاه، نهاد دیگری نخواهد بود تاکید کرد: اگر خدای نکرده ما به عنوان مسئولین حوزه و دانشگاه، شانه از زیر بار مسئولیت در زمینه تحول علوم انسانی خالی کنیم، خواسته یا ناخواسته حکومت به دست کسانی سپرده می‌شود که به دنبال تئوریزه کردن انقلاب و تحمیل و القای ارزش‌های نادرست خود به مردم هستند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با تاکید بر اینکه تحول در علوم انسانی، یکی از مطالبات به حق رهبر انقلاب اسلامی از دانشگاه است، اظهار کرد: انجام این تحولات منوط به ساز و کارهای خاصی است و اگر ما تحول و تعالی در علوم انسانی را به عنوان یک هدف و چشم‌انداز روشن برای پیشرفت خود در نظر بگیریم، این امر باید زاییده تعامل اجزایی باشد که ما از آنها به عنوان حوزه و دانشگاه تعبیر می کنیم.

وی موازی‌کاری را یکی از مشکلات در این مسیر عنوان کرد و افزود: مطالبه مقام معظم رهبری این است که ما در درون حوزه و دانشگاه، ساز و کارهایی ایجاد کنیم که اگر امروز هر کس متولی برگزاری و اجرای این برنامه شد، بر اساس همین طرح و ساز و کار پیش برود و مدیری که در آینده مسئولیت اجرای آن را دارد هم در همین راستا گام برداشته و آن را دنبال کند.

حجت الاسلام همتی تصریح کرد: در زمینه فرهنگ خصوصی، نارسایی هایی داشته‌ایم که می‌تواند معلول موازی‌کاری هایی باشد که هر فرد به اعتقاد خود در یک پژوهشکده و دانشکده اقداماتی انجام داده و ارتباط کاری نیز با دیگر بخش‌ها نداشته به همین دلیل می توان گفت موفق نشده ایم به نتیجه و هدف اصلی خود دست یابیم.

اولین تغییر در دانشگاه آزاد، تغییر علوم انسانی و هنر است

حجت‌الاسلامعبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی نیز در این نشست گفت: امروز در دانشگاه آزاد با چالشی تحت عنوان چالش کاهش داوطلبان در همه رشته‌ها از جمله رشته‌های علوم انسانی و هنر مواجه هستیم که در صورت ادامه این روند و نداشتن راهکار مناسب به تعطیلی واحدها و رشته‌های مذکور خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم تغییرو تحولی در این مسیر ایجاد کنیم، اظهار کرد: اولین تعالی و تغییری که باید در دانشگاه آزاد صورت گیرد، تغییر در علوم انسانی و هنر است چرا که اگر می‌خواهیم همین علوم انسانی و هنر که در اختیار ماست، به شکل گذشته ادامه داشته باشد قطعا زمین خواهیم خورد، مگر اینکه تغییری صحیح و برنامه‌ریزی شده در آن ایجاد شود.

وی تاکید کرد: ما نسبت به تحولاتی که در دنیا موجود است و حتی تحولت علوم انسانی بسیار عقب هستیم و توجه به جبران این عقب‌ماندگی باید در دستور کار قرار گیرد، به گونه ای که نباید از آخرین دستاوردهای این رشته غافل شویم.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: تغییر در مبانی یکی دیگر از برنامه‌هایی باشد که باید در این زمینه به آن توجه جدی شود چرا که اگر ما به مبانی تاثیرگذار علوم اجتماعی توجه نکنیم قطعا نخواهیم توانست تغییر و تحولی در دانش ایجاد کنیم، این در حالی است که ما اسیر دانش ترجمه‌ای 40 سال گذشته هستیم و توجه به مبانی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه باید آرای دیگران ترجمه شود، گفت: دانش جهان در گرو دانش بشریت است و ما باید از دانش بشری جهان بهره‌مند شده و با آخرین دستاوردها در همه حوزه‌ها مخصوصا حوزه علوم انسانی آشنا شویم.

95 درصد ترجمه‌های ما ارزش علمی ندارند

خسروپناه با اشاره به اینکه بازار ترجمه در حال حاضر بازار مطلوبی نیست، ادامه داد: به اعتقاد بنده بیش از 95 درصد ترجمه‌های ما ارزش علمی ندارند چرا که اکثر مترجمین ما فهم فلسفی ندارند، این در حالی است که کتب فلسفی که از عربی به فارسی ترجمه می شوند 95 درصد قابل اعتماد نیستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به حفظ میراث علوم انسانی و میراث هنری اشاره کرد و افزود: این مایه ننگ ماست که هنر خوش‌نویسی و ملیله‌کاری و ده‌ها هنر در زمینه میراث فرهنگی را کشور ترکیه به نام خود ثبت کند، حال آن‌که این هنرها مربوط به کشور ایران بوده و باید از آنها پاسداری کنیم و در حفظ‌شان بکوشیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی گفت: بزرگترین کتابخانه در ترکیه، کتابخانه سلیمانیه در استانبول است که در آن 70 درصد کتاب‌ها عربی، 20 درصد ایرانی و فقط 10 درصد ترکی استانبولی بوده، اگرچه 70 درصد کتاب‌های عربی در علوم مختلف عمدتا به دست ایرانی‌ها نوشته شده است.

وی با بیان اینکه 95 درصد اسانس کشور وارداتی است، افزود: در طرحی جدید بنا بر ظرفیت و پتانسیل‌های موجود دانشگاه آزاد در هر منطقه برای هر استان پروژه‌ای تعریف کرده‌ایم، مثلا پروژه تولید داروهای گیاهی را در واحد بروجرد، تولید کفش در تبریز، تولید کاشی و سرامیک در یزد و پروژه‌های دیگری در مناطق مختلف تعریف شده‌اند که امیدواریم برای استان مرکزی هم بنا به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود، پروژه‌ای خاص تعریف شود.

وی تغییر در رشته‌ها را یکی دیگر از موارد تحول علوم انسانی برشمرد و افزود: در این راستا می‌توانیم با تعریف رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای که به تصویب وزارت علوم رسیده و داوطلبان زیادی دارند، به رشد و تعالی علوم انسانی وتحول در این زمینه کمک کنیم.

خسروپناه یادآور شد: باید به مدیران و هیات امنا، اختیاراتی داده شود چرا که بستن دست مدیران و مسولان واحدها در استان‌های دیگر یک نوع ضعف ساختاری به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: تغییر و تعالی استادان، یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که مهمترین منابع انسانی ما در رشد علوم انسانی و هنر، استادان هستند و آنها نیز باید مدل آموزش‌محوری را تغییر داده و پژوهش‌محور عمل کنند و در راستای انجام وظایف و تعالی علوم انسانی، وقت بیشتری را صرف کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تقدیر از مشارکت، ارائه نقد و نظرات استادان و فرهیختگان در دانشگاه آزاد اسلامی اراک، نشست برگزار شده در این مرکز را یکی از نشست‌های خوب و ارزنده برشمرد و افزود: توجه کیفی به علوم انسانی، تعالی دانشگاه با محوریت علوم انسانی، اصلاح ساختار هیات امنا و حضور بیشتر استادان در جمع هیات امنا، توجه به علوم انسانی به عنوان یک نظام یک‌پارچه، تبادل اندیشه با جهان و حمایت سازمان مرکزی در این راستا و... مواردی بود که استادان شرکت کننده در این نشست به عنوان پیشنهاد ارائه کردند، این در حالی است که ما ضمن قبول این نظرات، انتقادات و پیشنهادات به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: باید ارتباطی تنگاتنگ بین واحدهای دانشگاه آزاد ایجاد کنیم چرا که هر واحدی در استان‌های مختلف از ظرفیت‌های جداگانه‌ای بهره‌مند است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف به واحدهای دیگر که از داشتن چنین ظرفیت‌هایی محروم است، سرویس داده و همکاری کنند.

وزارت علوم و دانشگاه آزاد، دو بال آموزشی کشور هستند

خسروپناه با اشاره به اینکه وزارت علوم و دانشگاه آزاد، دو بال آموزشی کشور محسوب می‌شوند، گفت: ما به دنبال این هستیم که پیوند دانشگاه آزاد و وزارت علوم را تقویت کرده و در راستای حل مشکلات آموزشی کشور، از پتانسیل های یکدیگر بهره‌مند شویم و گام‌های رو به جلو و مثبتی برداریم.

وی اظهار کرد: سفرهای بنده به عنوان معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ایجاد ساختاری منسجم و برنامه‌ریزی شده است تا بعد از ما نیز افرادی مسئولیت را قبول کنند که به این موضوع استمرار ببخشند، به گونه ای که در ادامه این مسیر استادان، خود به سمت تعالی علوم انسانی رفته و ساختار کلان تغییر یابد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عینک بدبینی را در جهت پیشرفت و ترقی خود از چشم‌ها برداریم، افزود: سعی کنیم علمی انتقاد کنیم و اندیشه های خود را عالمانه نقد کنیم چرا که شرط اول علم، رعایت اخلاق است و باید دغدغه تعالی دانش مدیریت را داشته باشیم، اگر چه هزاران مانع بر سر راه ما باشد.

وی افزود: استادان معارف می توانند به اساتید علوم انسانی مدرن کمک کنند، به شرطی که علوم انسانی مدرن را بشناسند و استادان علوم انسانی نیز می توانند به استادان معارف کمک های زیادی داشته باشند، به شرطی که باور کنند مبانی اسلامی می تواند در نظریه های علوم انسانی تاثیر بگذارد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با بیان اینکه بحث تعالی و تحول علوم انسانی بسیار پیچیده و گسترده است، تاکید کرد: ما در مرکز تعالی که در مجموعه معاونت داریم 30 کارگروه تخصصی متشکل از استادان دانشگاه‌های آزاد و دولتی به جهت ایجاد هم‌افزایی و تعامل بیشتر با دانشگاه‌های دولتی تشکیل داده ایم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در زمینه نقد فعالیت خود هیچ گونه خط قرمزی نداریم، افزود: امیدواریم دعواهای مبتذل سیاسی از جامعه علمی کشور دور شده و دانشمندان دغدغه‌مند تعالی و رشد علوم انسانی که امید بر تحول و تعالی دارند، در هیات اندیشه‌ورز حضور یابند و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005443

وب گردی

وب گردی