طرح وزارتخانه‌های بهداشت و علوم برای شناسایی و حمایت از نخبگان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت با همکاری وزارت علوم طرحی به منظور شناسایی و حمایت از نخبگان تهیه و آن را به بنیاد ملی نخبگان ارائه خواهد داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعید نمکی در نشست سالیانه دانشجویان استعداد درخشان علوم پزشکی که در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد گفت: یک موضوع انتظار نخبگان از کشور و دولت است و یک موضوع انتظار جامعه و دولت از نخبگان است.

وی گفت: اولین انتظار نخبگان از دولت و حکومت این است که نخبگان را شناسایی کند. این شناسایی فقط در مدرسه و دانشگاه‌ها نیست. ما باید از درون خانواده‌ها، استعدادها را شناسایی کنیم. بسیاری از بچه‌ها در خانواده‌هایی به دلیل فقر و محرومیت همچون لاله در شوره‌زار پژمرده می‌شوند. اول وظیفه حکومت شناخت الماس از خرمهره است.

وزیر بهداشت گفت: دوم اینکه وقتی حکومت، نخبه را شناخت، مسیر را برای رشد آن فراهم کند. استعداد برتر با آدم معمولی فرق دارد و اگر مسیر فراهم نشود قطعا از ریل خارج می‌شود. ممکن است ندانید اما برخی از معتادان تزریقی در یک زمینه مستعد بوده‌اند اما خوب شناسایی نشده‌اند و به بیراهه رفته‌اند.

نخبه‌نوازی وظیفه حکومت است

وی افزود: نخبه‌نوازی وظیفه حکومت و دولت است. عدالت این نیست که همه را به یک چشم ببینیم. حقوق یک دانشجوی نخبه را با یک کارگر ساده یکی بدهیم و بعد ادعا کنیم به فقرا توجه کرده‌ایم، این درست نیست.

نمکی گفت: اگر نتوانیم نخبه‌نوازی کنیم و خدای نکرده نخبه را بزنیم، او را از وطن رانده‌ایم. یکی از دلایل کوچ کردن نخبگان این است که نامهربانی دیده‌اند.

در وزارت بهداشت مجموعه‌ای درباره سیاست‌های حمایت از نخبگان تدوین می‌کنیم

وی گفت: خوشبختانه در وزارت بهداشت، مجموعه‌ای به زودی درباره سیاست‌های حمایت از نخبگان تدوین می‌کنیم و با همکاران وزارت علوم آن را به بنیاد ملی نخبگان ارائه می‌دهیم. بر اساس این سیاست‌ها اینکه چگونه می‌شود نخبه را شناسایی کرد و چگونه می‌توان آن را حمایت کرده و چگونه از فکر و استعداد آن بهره برد، مشخص می‌شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: جامعه و حکومت نیز از نخبگان توقع دارند که استعدادهای خدادادی خود را نفله نکنند. مردم چشم به شما دارند. با کوچک‌ترین ناملایماتی قهر نکنید. گلایه‌های فراوان دارید و حق هم دارید اما این رنجش خاطر باعث نمی‌شود که بتوانید ایران را فراموش کنید. دیگر نمی‌شود دنیا را با جهل و بی سوادی اراده کرد و فقط می‌توان با اندیشه نخبگان آن را اداره کرد.

وی در پاسخ به گلایه دانشجویان علوم پایه برای دریافت شماره نظام پزشکی گفت: ما در وزارت بهداشت با سازمان نظام پزشکی رایزنی می‌کنیم که این مشکل حل شود.

در پرداخت هزینه پایان‌نامه‌ها بازنگری می‌شود

نمکی درباره مشکلات پایان‌نامه دانشجویان علوم پزشکی گفت: در پرداخت هزینه پایان‌نامه‌ها بازنگری می‌شود. هم نوع و هم مبلغ حمایتی پایان‌نامه‌ها براساس افزایش قیمت‌ها بازنگری خواهد شد. اما در تمام دنیا پایان‌نامه به یک محصول بدل می‌شود. اینکه پایان‌نامه‌ها خروجی نداشته باشند مورد قبول نیست.

وی تاکید کرد: اینکه پایان‌نامه‌ها ارزبری داشته باشد و کاربری نداشته باشد حتماً مشکلی است. پایان‌نامه باید به شکل‌گیری یک شرکت دانش‌بنیان بینجامد. ضمن اینکه استادان نیز نباید دانشجویان را معطل کنند. وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها باید اولویت‌های پژوهشی را استخراج کنند و از دانشجو به عنوان ابزار به عمل رساندن آن اولویت‌ها استفاده کنند.

اولویت ما در وزارت بهداشت به کارگیری نخبگان است

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اولویت ما در وزارت بهداشت به‌کارگیری نخبگان است. نظام بوروکراتیک ایران دستگاه عریض و طویلی با سری کوچک است که باید تصحیح شود.

وی درباره مصوبه استریت (ورود مستقیم از پزشکی به آزمون دستیاری) گفت: من این موضوع را لغو و تاکید کردم که باید تفاوتی میان دانشجوی معمولی و نخبه باشد و دانشجویان نخبه باید از استریت برخوردار باشند. این موضوع را ابلاغ هم کردیم.

آموزش دندانپزشکی جامعه‌نگر نیست

وزیر بهداشت درباره وضعیت آموزش دندانپزشکی گفت: ما در دندانپزشکی بیش از پزشکی گرفتاریم زیرا آموزش دندانپزشکی جامعه‌نگر نیست و بیشتر به یونیت وابسته است و تا زمانی که دندانپزشک خود را مسئول بهداشت دهان و دندان جامعه هدف نداند، مشکل زیادی داریم. بسیاری از دانشکده‌های دندانپزشکی مشکلات زیرساختی دارند و باید فکری به حال آنها شود.

وی افزود: در مورد داروسازی نیز باید یک مقداری تحول در رفتار آموزشی ایجاد شود. داروسازی تنها داروخانه نیست. بسیاری از همکاران آن وقت لازم را برای بیماران نمی‌گذارند. داروساز بالینی باید خودش هم کمک کند.

سهمیه‌های کنکور سراسری ساماندهی می‌شود

نمکی درباره کاهش سهمیه‌ها در کنکور سراسری گفت: ما در این بخش در حال فعالیت هستیم تا راهکارهایی را دنبال کنیم که هم عزت خانواده شهدا و هم حق و حرمت آنها رعایت شود و هم اگر تفاوت فاحشی میان نمره‌ها و رتبه‌های کنکور وجود دارد آن را حل کنیم و آن را به سرانجام برسانیم.

وی حقوق و کمک هزینه دانشجویان و دستیاران علوم پزشکی را کم عنوان کرد و گفت: می‌دانیم این کمک‌هزینه‌ها واقعا کم است اما باید شرایط مملکت را بدانیم. امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های مالی کشور است. مصارف حداقلی معلوم و منابع حداقلی نامعلوم است.

وزیر بهداشت با اشاره به فشار آمریکا گفت: خیلی روزهای سختی است اما ما تابع ذلت‌پذیری نیستیم. آمریکا فقط می‌خواهد ما را به زانو درآورد اما هیچ پدیده‌ای بدتر از حقارت و ذلت نیست. ما دنبال جنگ نیستیم و در این دوره به عنوان دوره صبر استراتژیک باید پیش برویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005447

وب گردی

وب گردی