حفظ همبستگی اجتماعی در گرو مبارزه با فساد اقتصادی/بهبود معیشت، مطالبه تشکل‌های دانشگاه آزاد از دولت

دبیر اتحادیه دوم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دفاتر اتحادیه های دانشگاه آزاد اسلامی مشکل خاصی از بعد قانونی وجود ندارند و در واقع حدود 40 تشکل دانشجویی ذیل اتحادیه های این دانشگاه

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مریم شمسایی نیا- مقام معظم رهبری هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزبان دانشجویان فعال در تشکل‌های انقلابی هستند. دیداری صریح و صمیمی که دانشجویان به بیان دغدغه‌ها، مطالبات و انتقادات خود در حضور رهبر انقلاب می‌پردازند و در ادامه نیز ماموریت‌های خود برای یک سال را از ایشان دریافت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) میزگردی با موضوع «بررسی مطالبات رهبری از تشکل‌های دانشجویی» را با حضور پیام مرادی دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، محسن صبوری دبیر کل اتحادیه جنبش عدالتخواه، حسن بکتاشی دبیر کل اتحادیه دوم دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و مسئول بسیج دانشگاه آزاداسلامی واحد شرق و مژگان صلاحی دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت برگزار کرد.

در بخشی از این میزگرد با حسن بکتاشی در خصوص اهمیت دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان،‌ تفاوت اتحادیه‌های دانشگاه آزاد با سایر اتحادیه‌های دانشجویی، دستاورد مهم دانشجویان از دیدار و.... به گفتگو پرداخته شد که در ادامه می‌خوانید:

نگاه ویژه رهبری به دانشجویان و جوانان

ایسکانیوز: به نظر شما دیدار هر ساله مقام معظم رهبری با دانشجویان و جوانان در ماه رمضان نشان‌دهنده چیست؟

بکتاشی: دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان در ماه رمضان هر سال ویژگی‌های خاص خود را دارد و از معدود دیدارهایی است که نه تنها در کشور بلکه در جهان می‌توان بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای مطالب خود را با عالی‌ترین مقام کشور بیان کرد و اطمینان داشت که نقطه نظراتشان ترتیب اثر داده می‌شود.

حضرت آقا هر زمانی که صحبت مهمی دارند یا در حوزه‌ای قصد خاص خط دهی دارند در جلسات ماه رمضان با دانشجویان و نخبگان یا در صحبت‌هایشان در جمع جوانان بیان می‌کنند که نشان‌دهنده این است که موتور محرک این کشور به دست دانشجویان و جوانان روشن و هدایت می‌شود و حضرت آقا به خوبی به این مطلب واقف هستند و همیشه به سایر مسئولین نیز استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی دانشجویان را توصیه و ابلاغ می کنند.

بهبود معیشت مطالبه دانشگاه آزاد از دولت

ایسکانیوز: مهم‌ترین مطالبه و دغدغه اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شرایط خاص کشور و مردم چیست؟

بکتاشی: امسال مهم‌ترین مساله و دغدغه‌ای که می‌تواند در دیدار مطرح شود بحث معیشت و اقتصاد مردم است. اتفاقاتی که در طی یک سال اخیر با تحریم‌های مجددی که با ناعدالتی علیه ایران رقم خورد باعث ایجاد مشکلات فراوانی در کشور شد اما افراد مسئول که باعث شدند این تحریم‌ها به کشور تحمیل شود، قصور خودشان را نمی‌پذیرند و با انکار به درستی مساله پافشاری می‌کنند، قبول مسئولیت اشتباه دولتمردان مطالبه بعدی ما از دولت در محضر رهبر انقلاب است.

اقرار دولت به اشتباهات خود

ایسکانیوز: مصداق بارز اشتباهات دولت مردان را در چه حوزه‌ای می‌دانید؟

بکتاشی: با ذکر ضرب‌المثل "آدمی که خواب است را می‌توان بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده را نمی‌توان بیدار کرد" می‌گویم که وضعیت دولت ما نیز دقیقا این‌گونه است. دولت برای اینکه از زیر بار اشتباهات خود شانه خالی کند به مردم و افکار عمومی القا می‌کند که برجام درست و صحیح بوده است و کسانی که مخالف برجام بودند، باید در نظر داشته باشند که ما با برجام وضعیت سخت اقتصادی را سه سال عقب انداختیم وگرنه سال‌ها قبل گرفتار چنین شرایط بحرانی می‌شدیم.

ایران در میدان جنگ اقتصادی

ایسکانیوز: آیا ایران در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار دارد؟

بکتاشی: بله، ایران در وسط میدان جنگ اقتصادی و روانی مبارزه می‌کند. آمریکا و متحدانش به شدت در حال جهت‌‌دهی افکار عمومی به سمت یأس و ناامیدی هستند و از سوی دیگر با تحریم‌ها ایران را مورد حمله و تهاجم اقتصادی قرار دارند.

حفظ همبستگی اجتماعی در گرو مبارزه با فساد اقتصادی

ایسکانیوز: به نظر شما تفاوت دوران دفاع مقدس با جنگ اقتصادی فعلی در چیست؟

بکتاشی: جریان دانشجویی به شدت مطالبه‌گر بهبود مسائل معیشتی مردم از دولت است و بخشی از فیلد بهبود اقتصاد کشور در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی است. مردم جنگ امروز را با جنگ 8 ساله دفاع مقدس قیاس می‌کنند و معتقد هستند در آن زمان همه گروه‌های جامعه تقریبا در یک سطح قرار داشتند و مشکلات اقتصادی برای همه یکسان بود؛ اما در شرایط جنگ و تحریم فعلی، چنین توازنی وجود ندارد و یک عده خواص از موهبات کشور استفاده می‌کنند، رانت می‌گیرند و زندگی راحتی دارند در حالی که یک قشر عظیم جامعه در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارند. با این اوضاع روحیه همبستگی اجتماعی را نمی‌توان در بین مردم ایجاد کرد و این جاست که زنگ خطر تفرقه و تجزیه به صدا در می‌آید. تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور مبارزه با فساد و ابر پدیده آقا‌زادگی است.

سراسری شدن اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در آینده

ایسکانیوز: رهبر انقلاب زمانیکه نقاط آرمانی را برای تشکل‌های دانشجویی در نظر می‌گیرند در عمل مشاهده می‌کنیم که اتحادیه‌های دانشگاه آزاداسلامی چند گام از سایر تشکل‌ها عقب‌تر هستند، چرا اتحادیه‌های دانشجویی در قامت یک اتحادیه نیستند و نتوانستند صدای دانشجویان مطالبه‌گر باشند؟

بکتاشی: در دفاتر اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشکل خاصی از بعد قانونی وجود ندارند و در واقع حدود 40 تشکل دانشجویی ذیل اتحادیه‌های این دانشگاه تعریف می‌شوند که حکایت از مرجعیت رسمی این اتحادیه‌ها دارد؛ اما ذکر این نکته لازم است که تشکل‌های دانشجویی سراسری کشور ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارند و اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی زیر نظر مدیریت دانشگاه اداره می‌شوند.

با مدیریت جدید در دانشگاه آزاد اسلامی جانی دوباره به این اتحادیه‌ها نیز تزریق شد و با برنامه‌‌ریزی‌های دقیق دو سالی است که اتحادیه‌ها جهش چشمگیری در عرصه‌های مختلف داشتند. مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد که اتحادیه‌های این دانشگاه را نیز به عنوان اتحادیه‌های سراسری کشور و ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ببرد تا همانند تشکل‌های سراسری نقش آفرینی موثر‌تری داشته باشند.

گارد دولتی در برابر فعالان دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی

ایسکانیوز: اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

بکتاشی: این اتحادیه‌ها به دلیل مدیریت ضعیف دانشگاه در گذشته و نوع ساختار متفاوتی که دارند در حقیقت شاید کم توانتر در قیاس با سایر اتحادیه‌های سراسری باشند اما در میان ارکان خارج دانشگاه نظیر دولت‌مردان و حاکمیت نیز گارد و مقاومت خاصی در برابر دانشگاه آزاد اسلامی و فعالان دانشجویی آن وجود دارد که بزرگترین مشکل و سد در برابر شنیده شدن مطالبه و صدای دانشجویان عضو اتحادیه‌های دانشگاه آزاد است.

کادرسازی کار ویژه اتحادیه های دانشگاه آزاد اسلامی

ایسکانیوز: کارویژه اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش و ترمیم بدنه اجتماعی خود چیست؟

بکتاشی: دانشگاه آزاد اسلامی سال‌ها گرفتار شیوه معیوب مدیریتی بوده است که قابل انکار نیست، برای جبران لطمات گذشته زمان لازم است. برای کسب اعتماد جامعه اتحادیه‌ها به صورت هم افزا در حال آموزش نیرو، کادرسازی و شبکه‌سازی هستند تا با تحویل نیروی جوان و پای کار انقلاب بتوانند در خدمت مردم و رهبری باشند.

گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم اولویت کار اتحادیه‌های دانشجویی

ایسکانیوز: اهمیت گفتمان‌سازی در تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی نظیر گفتمان مبارز با اشرافیت یا ریا چقدر حائز اهمیت است؟

بکتاشی: یکی از وظایف مهم و اثرگذار جریان دانشجویی بی‌شک گفتمان‌سازی است که اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز به خوبی به این امر واقف بوده و در حال انجام وظیفه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی یک بخش از پیکره نظام مقدس جمهوری اسلامی است پس گفتمان مبارزه با اشرافیت‌ یا ریا مختص و انحصار این دانشگاه نیست بلکه یک مطالبه سراسری است. اما گفتمان‌سازی اساسی که دانشگاه آزاد اسلامی به آن نیاز دارد قرار دادن بحث بیانیه گام دوم انقلاب و آرمان‌های اصیل انقلاب در سرلوحه کار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005464

وب گردی

وب گردی