بررسی تغییرات آب و هوایی روی حشرات

محققان برای پی بردن به تاثیر گرمایش زمین بر روی پروانه ها دمای بدن آنها را اندازه گیری کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دمای بدن هزاران پروانه در بریتانیا گرفته شده است. محققان دانشگاه کمبریج در بریتانیا برای پی بردن به تاثیر گرمایش زمین بر روی پروانه ها دمای بدن آنها را اندازه گیری کردند.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج می‌خواستند دریابند گونه‌های مختلف پروانه‌ها چگونه خود را گرم یا خنک می‌کنند.

آنها امیدوارند با نتایج این پژوهش بتوانند به حشرات در مقابله با گرمایش زمین یاری برسانند.

دلیل انجام این پژوهش

این کار فقط برای حفاظت پروانه‌ها در برابر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بوده است.

گونه‌های مختلف پروانه‌ها در برابر گرما به صورت‌های گوناگونی واکنش نشان می‌دهند. بعضی گونه‌ها در دما‌های پایین خیلی خوب می‌توانند خودشان را گرم کنند و در دما‌های بالا خودشان را خنک کنند. گونه‌هایی هم هستند که این توانایی را ندارند.

دکتر «اندرو بلادون»، که سرپرستی این تحقیق را بر‌عهده دارد، گفت: « پروانه‌ها می‌توانند دمای بدن‌شان را کنترل کنند، از این رو کمتر ممکن است بر اثر تغییرات اقلیمی آسیب ببینند، این پژوهش به محققان کمک کرد تا دریابند چه گونه‌هایی آسیب‌پذیرند. »

او در ادامه افزود: « در روزی سرد، گونه‌هایی که توانایی خوبی در گرم کردن خود دارند، فعالیت خود را زودتر شروع می‌کنند، فعالیت‌هایی مثل تغذیه و جفت گیری و دفاع از قلمرو‌شان. »

این کار چگونه انجام شد؟

پروانه‌ها موجودات بسیار ظریفی هستند از این رو محققان ناچار بودند از ابزارهای بسیار ظریفی استفاده کنند.

برای اطمینان از اینکه پروانه‌ها آسیب نمی‌بینند، آنها از دماسنج‌های بسیار ریزی استفاده کردند که بیشتر شبیه قطعه سیمی بود که فقط ۲۵ صدم میلی‌متر ضخامت داشت.

متخصصان پروانه‌ها را با تورهایی می‌گرفتند و خیلی سریع انتهای دماسنج خیلی ریز را روی بدن آنها قرار می‌دادند.

فقط در مدت زمان پنج دقیقه، می‌توانستند دمای بدن پروانه‌ها را اندازه بگیرند، نر یا ماده بودن پروانه را تعیین کنند و وضعیت بال‌های آنها را بررسی کنند.

آنها توانستند این آزمایش را روی بیش از ۲۰۰۰ پروانه انجام دهند که از گونه‌های مختلف بودند.

همانگونه که تحقیق اخیر نشان داد این گونه به نظر می رسد که گرمایش زمین نه تنها تاثیر چندانی بر روی حشرات نخواهد داشت بلکه گرمایش زمین مزیتی برای حشرات خواهد بود. به لطف تغییرات آب و هوایی، حشرات به نواحی شمالی زمین مهاجرت خواهند کرد، در حالی که پیش از آن به دلیل دمای هوا نمی توانستند در این مناطق دوام بیاورند. جمعیت حشرات به شدت افزایش خواهد یافت، بنابراین ظرف حدوداً سی سال آینده شاهد ازدیاد جمعیت پشه ها، عنکبوت ها، کنه ها و مگس ها خواهیم بود. این مسأله برای انسان ها بسیار مشکل ساز خواهد شد. در نتیجه ی آن، بیماری های مختلفی شیوع پیدا خواهد کرد و بخشی از درختان را به دلیل تغذیه ی حشرات از آن ها از دست خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005466

وب گردی

وب گردی