ضرورت توجه  به آشفتگی سیم‌های برق در بازار تهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه روکش سیم‌های برق نواحی بازار همچنان پارچه‌ای است، به بازاریان توصیه کرد که ایمنی مغازه‌ها باید به صورت دوره‌ای توسط کارشناسان مورد بازدید و بررسی قرار گیرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

به گزارش ایسکانیوز، سید جلال ملکی، درباره وقوع حوادث مرتبط با برق در بازار تهران گفت: حوادث برق درصد قابل توجهی از حوادث بازار تهران را شکل می‌دهد به طوری که می‌توان آن را مهم‌ترین عامل حوادث بازار دانست.

وی ادامه داد: نواقص برقی از جمله اتصالی‌ها، کشیدن بار اضافه از مدار، پوسیده و فرسوده بودن سیم‌های برق، دستکاری در مدار، دستکاری فیوزها و... می‌تواند موجب بروز حوادث برقی شود که این تخلفات به خصوص در کارخانه‌ها، مراکز صنعتی، کارگاه‌ها دیده می‌شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به قدمت بازار تهران گفت: در سیم‌کشی‌های برخی نواحی از بازار تهران شاهد آشفتگی بسیاری هستیم، با این حال که در سال‌های گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما اقدامات در زمینه ایمن‌سازی بازار تهران باید ادامه دار باشد و اتحادیه‌ها، صنوف و... باید با همکاری یکدیگر اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.

برخی از سیم‌کشی‌های بازار تهران حدود ۵۰ یا ۶۰سال قدمت دارد

ملکی با بیان اینکه برخی از سیم‌کشی‌های بازار تهران حدود ۵۰ یا ۶۰سال قدمت دارد گفت: این سیم‌کشی‌ها گاهی به یکدیگر متصل هستند و دیده می‌شود که سیم‌کشی‌های ۱۰۰مغازه به یکدیگر گره خورده است، در این صورت اگر آتش‌سوزی در این منطقه اتفاق بیفتد از طریق برق می‌تواند به دیگر مغازه‌ها نیز سرایت کند. مواردی وجود داشته است که پس از وقوع آتش‌سوزی در یک مغازه بیش از ۱۵مغازه دیگر نیز از طریق سیم‌کشی‌های برق درگیر آتش‌سوزی شده‌اند. این سیم‌ها باید به صورت مجزا و از داخل لوله‌های مجزا عبور داده شوند تا در معرض باران، برف و.. نیز قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه در نواحی از بازار تهران همچنان بعضی از سیم‌های برق دارای روکش پارچه‌ای هستند گفت:‌ این سیم‌ها دیگر تولید نمی‌شود و بسیار قدیمی هستند. در نواحی دیگری سیم‌کشی‌ها دچار پوسیدگی شده‌اند و روکشی ندارند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: بخشی از رسیدگی به ایمنی بازار تهران وظیفه شهروندی محسوب می‌شود، چرا که وظیفه اداره برق تا کنتور برق است و از آن‌جا به بعد به عهده شهروندان است. در این زمینه هیئت مدیره‌ها نقش بسیار پررنگی دارند و باید در زمینه ایمن سازی ساختمان تلاش کنند، باید به شهروندان یادآوری کنند که ایمن سازی قبل از وقوع حادثه خسارات جانی و مالی را به شدت کاهش می‌دهد و از به وجود آمدن آسیب برای خود و دیگران جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه به بازایان توصیه کرد که به ایمنی مغازه‌ها خصوصا سیم‌کشی‌های برق باید وجه بیشتری شود، این سیم‌ها، به خصوص آن‌هایی که در معرض تابش آفتاب، بارش برف، باران و.. هستند باید به صورت دوره‌ای توسط کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1005467

وب گردی

وب گردی