شنیدن تحلیل دانشجویی توسط بالاترین مسئول کشور بی‌سابقه است/ استحاله انقلاب با نام عقلانیت

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: چهار دهه است که عده ای به نام عقلانیت، انقلاب را استحاله می کنند؛ در حالی که عقلانیت در ذات جنبش انقلابی نهفته است. چالش ما در جمهوری اسلامی با کسانی است که مفهوم عقلانیت را از انگاره‌های انقلابی تهی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدطاها کمربیگی، مقام معظم رهبری هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزبان دانشجویان فعال در تشکل‌های انقلابی هستند. دیداری صریح و صمیمی که دانشجویان به بیان دغدغه‌ها، مطالبات و انتقادات خود در حضور رهبر انقلاب می‌پردازند و در ادامه نیز ماموریت‌های خود برای یک سال را از ایشان دریافت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) میزگردی با موضوع «بررسی مطالبات رهبری از تشکل‌های دانشجویی» را با حضور پیام مرادی دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، محسن صبوری دبیر کل اتحادیه جنبش عدالتخواه، حسن بکتاشی دبیر کل اتحادیه دوم دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و مسئول بسیج دانشگاه آزاداسلامی واحد شرق و مژگان صلاحی دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت برگزار کرد.

در بخشی از این میزگرد با پیام مرادی در خصوص اهمیت دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان،‌ دستاورد مهم دانشجویان از دیدار و... به گفت‌و‌گو پرداخته شد که در ادامه می‌خوانید:

ایسکانیوز: با توجه به اینکه در آستانه دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب قرار داریم، دغدغه و مطالبه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل چیست؟

مرادی: جریان دانشجویی همزاد و مترادف آرمان‌خواهی است. آنچه که از ابتدا دنبال کرده و به همین علت شکل گرفته است و سبب حفظ جنبش دانشجویی شده، همین مسئله آرمان‌خواهی است. بسیاری از جریان‌های غیردانشجویی به صورت مقطعی ظهور و بروز پیدا می‌کنند؛ اما علت اینکه از ابتدای شکل‌گیری نهاد دانشگاه تاکنون، رگ و ریشه جریان دانشجویی به شکل‌های مختلف دیده می‌شود، این است که جریان دانشجویی به شکل‌های مختلف پیگیر آرمان‌های عمومی بوده است. آرمان‌های عمومی عبارتند از آرمان‌هایی که عموم مردم با تعریف مشترک و اشتراک نظر بسیار بالا، قبول دارند.

دیگر جریان‌های اجتماعی که محور آن‌ها اقشار بوده و بر مطالبات اختصاصی، قشری و بخشی، تمرکز داشته‌اند، متناسب با اینکه آیا دغدغه آن قشر در صدر دغدغه جامعه قرار می گیرد یا نه، دیده شده‌اند؛ اما جریان دانشجویی به خاطر آرمان‌خواهی که ویژگی خاص و متمایز کننده است، همیشه در معرض اثر گذاری بوده است.

کارکرد تشکل‌های دانشجویی در سه نقطه رصد، نقد و ایفای نقش فعال اجتماعی است. اما نسبت تشکل دانشجویی با جامعه چیست؟ وقتی تحولات اجتماعات مختلف را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم در جایی که جریانات دانشجویی شناخته شده و دیده‌شده هستند، گاهی اوقات جهت‌گیری‌ها و مواضع جریانات دانشجویی بوده که در جامعه سر ریز شده است؛ گاهی هم جریان دانشجویی متناسب با فضای جامعه عمل کرده است.

به عبارتی جریان دانشجویی گاهی اوقات اثرگذار و گاهی اوقات اثرپذیر است. اثرگذار است چون دانشجو عضوی از جامعه است و متأثر از اتفاقاتی که در جامعه رخ میدهد. از طرف دیگر ممکن است دانشجو فراغت بیشتر و دغدغه کمتری داشته باشد و این امر سبب شود که تحلیلش یک درجه از تحلیل جامعه فراتر رود که البته امروز با افزایش تعداد دانشجویان این مسئله کمرنگ شده است.

حال با توجه به این تعاریف و تعابیر کارکرد دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در کجاست؟ چند کارکرد اساسی دارد که یکی از آن‌ها این است که این دیدار، کانالی برای اثرگذاری و نقد است. این دیدار موثرترین، دقیق‌ترین، پررنگ‌ترین و ماندگار‌ترین کانال اثرگذاری است.

رهبری تأکید دارند که تحلیل جریان دانشجویی را بشنوند و این مسئله برای ایشان مهم است و چنین موضوعی در تاریخ کشور ما کمیاب بوده است.

در حضور مقام معظم رهبری صداوسیما، دولت، قوه قضاییه، مجلس و سایر ارکان نظام با صراحت نقد می‌شود. پس این اولین کارکرد دیدار دانشجویان با رهبری است که هیچ بدیلی هم برای آن پیدا نمی‌شود. این مسئله خودش راهی برای سرریز مطالبات و نگاه‌های دانشجویان به جامعه می‌شود. چون به واسطه حضور رهبر انقلاب در آن جلسه و به واسطه اینکه این دیدار در طول سال‌ها به یک دیدار شاخص تبدیل شده، ضریب نفوذ پیدا کرده است. رسانه‌ها و صدا وسیما جلسه را پوشش می‌دهد و مردم می‌بینند؛ یعنی حرفی که آنجا زده می‌شود، در جاهای دیگر چندان دیده نمی‌شود.

ویژگی دوم دیدار این است که فرصت و بستری برای بروز یکی از شاخص‌های انقلاب است. این دیدار در باب گفت و گوهای سیاسی، اجتماعی، فراهم کردن بستر مذاکره، فراهم کردن بستر اندیشه و رشد استعدادها، چقدر مترقی و نسبت به قبل از انقلاب متفاوت است. خود این دیدار به نوعی دستاورد انقلاب محسوب می‌شود.

کارکرد سومش هم محصول همین نگاه است؛ یعنی همین مسئله کارکرد سومی پیدا می‌کند و آن عبارت است از این که وقتی فردی با جسارت، شجاعت و توانمندی در حضور رهبری در خصوص مسائل کلان کشور صحبت می‌کند، سطح مدیرانی که پرورش پیدا می‌کنند افزایش پیدا می‌کند.

ایسکانیوز: به طور مشخص مطالبه فعلی مجموعه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل چیست؟

مرادی: کلیت ماجرا این است که انجمن اسلامی دانشجویان مستقل شعاری دارد مبنی بر اینکه نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز؛ چون از فعالان دانشجویی سؤال می‌شد مرز بین واقع‌بینی، توجیه‌گری و ساختارشکنی کجاست و عنصر تنظیم‌کننده این‌ها چیست؟ این مسئله را سال‌ها پیش موسسان اتحادیه تبیین کرده‌اند که خلاصه‌اش در همین شعار نقد حاکمیت آری؛ نفی حاکمیت هرگز، مطرح شد.

دو یا سه سال است که دوستان ما به شکل دیگری شعار «نوگرایی در حکومت؛ پایبندی به حاکمیت» را مطرح می‌کنند. تمام دیدگاه‌ها و نگرش‌ها را ذیل این شعار مطرح کرده‌ایم.

این شعار را ذیل چهارچوب گفتمانی تحت عنوان «عقلانیت انقلابی» تبیین کردیم؛ چرا عقلانیت انقلابی؟ چون 4 دهه است که عده‌ای به نام عقلانیت، انقلاب را استحاله می‌کنند؛ در حالی که عقلانیت در ذات جنبش انقلابی نهفته است. چالش ما در جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف با کسانی است که مفهوم عقلانیت را از انگاره‌های انقلابی تهی می‌دانند.

دیدار امسال اولین دیدار دانشجویی بعد از بیانیه گام دوم است که برگزار می‌شود و طبیعی است که محور اصلی بحث ما در مقابل رهبر انقلاب، حول بیانیه گام دوم خواهد بود. در این بیانیه، دو نکته ذکر شده است. اول، ارزیابی واقع‌بینانه از گذشته؛ یعنی گذشته را واقع بینانه توصیف کنیم. پس این مسئله باید در متن سخنرانی ما قید شود؛ چون یکی از کارکردهای دیدار این بود که می‌تواند تحلیل جریان دانشجویی را به جامعه سرریز کند نه فقط برای مردم، بلکه حتی برای مسئولان.

دوم، ترکیب ساختار مدیران کشور و جوانگرایی است. برخی می‌گویند که در این بیانیه حرف تازه‌ای نیست. چه حرفی تازه‌تر از اینکه چهل سال از عمر انقلاب گذشته است و هنوز برخی تصور می‌کنند که جز آن‌ها کسی نمی‌تواند کشور را مدیریت کند. چه حرفی تازه‌تر از اینکه به آن مدیران بگوییم که شما در اشتباهید و یک نسلی از جوانان با استعداد وجود دارد که می‌توانند در دستگاه‌های مدیریتی قرار بگیرند.

مسئله شفافیت از دیگران مواردی است که اهمیت بسیار زیادی است و در صدر تمام مسائل قرار می‌گیرد.

ایسکانیوز: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشته‌اند، تشکیل جبهه واحد دانشجویان جهان اسلام است. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در این زمینه چه فعالیت‌های داشته است؟

مرادی: اهمیت نکته‌ای که آقا فرمودند در این بود که اساس تفکر امام (ره) در فضای سیاسی، اجتماعی، محدودیتی از جنس فضای سیاسی و حاکمیتی ندارد؛ یعنی یک ایده است که این ایده مثل همه دیگر مکاتب فکری بزرگ دنیا، ناظر بر ارائه راهکاری برای زندگی بهتر است. به همین دلیل طبیعی بود که در سال‌های اول انقلاب هم چنین نگاهی در میان انقلابیون وجود داشت.

بعد از اینکه آمریکایی‌ها وارد منطقه شدند، طراحی‌های آن‌ها برای محدودیت جمهوری اسلامی نتیجه عکس داد و سبب افزایش ضریب نفوذ جمهوری اسلامی شد. آن‌چه که بین دوستداران انقلاب اسلامی در ملت‌های مختلف ارتباط برقرار کرده، نگاه و تفکر امام(ره) است؛ یعنی نه منفعت سیاسی، نه قدرت طلبی است. در چند سال اخیر مسأله دیپلماسی عمومی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این مسأله فقط مربوط به ما نیست و روسای جمهور آمریکا هم توجه زیادی به مسأله‌ای به نام دیپلماسی عمومی نامتوازن داشته‌اند. یعنی رهبر یک کشور با مردم کشورهای دیگر دنیا ارتباط برقرار کنند؛ به عنوان مثال پیام نوروزی صادر می‌کنند، پیام ویدئویی برای مردم یک کشور می‌فرستند.

یک مسأله دیگری وجود دارد به نام دیپلماسی عمومی متوازن، که این مسأله ناظر بر ارتباط میان توده‌های ملت‌های مختلف با یکدیگر است. به عنوان مثال شما می‌بینید که فلان بازیگر آمریکایی به منطقه می‌آید و کار اجتماعی انجام می‌دهد.

در جمهوری اسلامی باید مدلی اجرایی شود که بتوانیم توده‌ها و گروه‌های مردمی نخبگانی را با بدنه هوادار نظام، در خارج از ایران متصل کنیم؛ با اولویت قرار دادن کشورهایی که قرابت اعتقادی و فرهنگی بیشتری با ما دارند. این سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل جبهه واحد دانشجویان جهان اسلام را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

از آن زمان کاری که ما انجام دادیم این بود که دو مسیر را برای حرکتمان انتخاب کردیم. مسیر اول، دانشجویان غیر ایرانی بودند که در ایران در حال تحصیل هستند. دانشگاه‌های مختلفی بودند که دانشجویان غیرایرانی در آن ها تحصیل می‌کردند که ما در آن‌ها دفتر داشتیم. اولین کاری که داشتیم این بود که تمام ظرفیتی که در رابطه با دانشجویان غیرایرانی در دسترس داشتیم را گرد هم جمع‌آوری کنیم، دوره‌های مختلف را برای آن‌ها برگزار کنیم، با آن‌ها گفت‌و‌گو کنیم، به آن‌ها تریبون دهیم، از آن‌ها مطلب بگیریم و به آن‌ها محتوا بدهیم که دو سال در این مسیر حرکت می کنیم. نشست‌هایی که تحت عنوان سفیران انقلاب برگزار می‌شود نیز در همین راستا است. همچنین سعی کردیم که ارتباطی با انجمن‌های اسلامی اروپا برقرار کنیم و با آن‌ها همکاری داشته باشیم.

کار دوم در حوزه نخبگانی در داخل و خارج بود. داخل کشور به این منوال بود که افرادی که در فضای بین‌المللی فعالیت کرده‌اند و محتوایی برای ارائه دارند را مورد توجه قرار دهیم و از آن‌ها محتوا بگیریم و سپس آن محتوا را به اعضای خود آموزش دهیم. شکل دیگر کار، برنامه‌های همایشی بوده که کارهای خوبی در این رابطه انجام شده است.

درحال حاضر اگر بستری فراهم شود و مسئولین اجازه دهند این پتانسیل را داریم که ظرفیت دانشجویان دوستدار جمهوری اسلامی را در منطقه فعال کنیم.

البته یک کانالی وجود داشته در این رابطه که نیازی به اجازه مسئولین نداشته و آن کانال اربعین بوده که اعضای اتحادیه ما از این کانال به خوبی استفاده کرده اند و برای اربعین سال بعد هم برنامه ریزی خیلی خوبی داریم.

ایسکانیوز: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در راستای توسعه گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

مرادی: بحثی در جامعه وجود دارد به نام نبرد گفتمان‌ها؛ یعنی رقابت بین افکار و دیدگاه‌های مختلف در جامعه. باید تلاش صورت گیرد که در این رقابت پیروز شد. پیروزی یعنی بخش بزرگ‌تری از جامعه مثل شما فکر کند و باور‌هایش منطبق بر باورهای شما شود. برای اینکه چنین اتفاقی بیافتد چند شاخصه لازم دارد. یکی از آن‌ها این است که ادبیات شما عامه فهم باشد. یکی دیگر این است که بستر کار فراهم باشد. که البته در حال حاضر این بستر کار فراهم است.

لذا ما در طول چند سال اخیر، چند کلید واژه و مفهوم، تولید کردیم که در بحث های پیشین به آن اشاره کردم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005493

وب گردی

وب گردی