توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد منجر به خودکفایی محصولات فناوری می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: کیت استخراج دی ان ای محصولی بود که از خارج کشور وارد ایران می‌شد، برای اولین بار در واحد کرج تولید شد که استفاده داخلی از آن سبب جلوگیری از خروج ارز و خودکفایی در این زمینه می‌شود.

محمدحسن برهانی‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اثر‌گذاری دانشگاه آزاد در توسعه همه‌جانبه کشور و کمک به حل مسائل جامعه گفت: دانشگاه آزاد در شرایطی به کمک نظام آموزش عالی آمد که ایران بعد از انقلاب نیازمند یک بازوی کمکی برای افزایش سطح تحصیلات بود. این دانشگاه از زمان تاسیس تا به امروز دوره‌‌‌های سختی را پشت سر گذاشته چون هیچ بودجه دولتی نداشت و با تکیه بر درآمدهای شهریه‌‌ای مسیر توسعه و گسترش خود را آغاز کرد و امروز بیش از 400 شعبه در سراسر کشور دارد که ورود به عرصه اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های اخیر به یکی از منابع درآمدی پرقدرت این دانشگاه همراه با شهریه‌های دانشجویی تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز درباره نقش دانشگاه آزاد در حل مسائل جامعه، افزود: با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه‌های دولتی در سال‌های دور بسیاری از جوانان برای ادامه تحصیل مجبور می‌شدند به خارج از کشور بروند و یا مدت‌ها در صف قبولی کنکور بمانند که ایجاد دانشگاه آزاد امکان کسب تحصیلات عالیه برای بسیاری از افراد را فراهم کرد و این امر سبب کاهش خروج ارز از کشور شد؛ همچنین تاسیس دانشگاه آزاد با گستردگی قابل توجه در سراسر کشور منجر به ایجاد اشتغال شده و بسیاری از جوانان تحصیلکرده در قالب استاد و اعضای هیات در این دانشگاه مشغول به کار شدند.

برهانی‌فر در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد با حضور و تقویت در بخش اقتصاد دانش‌بنیان، نقش موثری در تولید برخی از محصولات مورد نیاز و اساسی کشور داشته و در این راستا تولیداتی عرضه کرده که منجر به بی‌نیازی کشور در عرصه واردات آن کالا شده است. با ایجاد طرح پایش بسیاری از واحدهای دانشگاهی ماموریت‌های مشخصی به تناسب مسائل مهم کشور یافتند تا در این زمینه ورود کنند که این امر در آموزش عالی کشور اتفاقی بی‌نظیر است.

وی متذکر شد: کیت استخراج دی ان ای محصولی بود که از خارج کشور وارد ایران می‌شد، برای اولین بار در واحد کرج تولید شد و استفاده داخلی از آن سبب جلوگیری از خروج ارز و خودکفایی در این زمینه خواهد شد که این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در ادامه درباره تحولات مورد نیاز در دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: بازنگری در جذب اعضای هیات علمی و افزایش اختیارات روسای واحدها از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد قرار گیرد.

برهانی‌فر تاکید کرد: در دو سال اخیر به جرئت می توان گفت یک مدیریت انقلابی و جهادی در دانشگاه آزاد پای کار آمده و توجه ویژه به بحث علوم انسانی با ایجاد معاونت علوم انسانی در دوره مدیریت جدید این دانشگاه نشان دهنده توجه به علوم مهم در توسعه جامعه است؛ همچنین ایجاد طرح پایش برای عملیاتی شدن پایان‌نامه‌ها در جهت حل مسائل جامعه از دیگر دستاوردهای دانشگاه آزاد در دو سال گذشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005508

وب گردی

وب گردی