معرفی محصولات  مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی/ ارزآوری محصولات دانش‌بنیان

مراکز رشد واحدهای مختلف دانشگاه آزاد تولیدات بسیاری را عرضه کرده که به کشورهای دیگر صادر و منجر به خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات وارداتی شده و ارز‌آوری برای ایران داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خودکفایی بزرگ‌ترین رمز موفقیت یک کشور جهت استقلال و کسب ثروت است که منجر به عزتمندی یک ملت جهت تامین نیازهای مهم و حیاتی می‌شود. بدون شک رونق تولید و حرکت چرخ‌های اقتصادی یک کشور بدون علم و دانش امکان‌پذیر نیست و دانشگاه به عنوان مهم‌ترین پایگاه علم‌آموزی در هر سرزمینی منبع مهمی جهت ورود به چرخه تولید محسوب می شود. اگر کشوری بخواهد به پایداری و ثبات در تولید محصولات دانش‌بنیان برسد باید با استفاده از دانش بومی متخصصان ایرانی و ایجاد مراکز رشد در دانشگاه‌ها که بستری مستحکم در جهت تولید علم به شمار می‌روند حرکت کند.

تولید بسیاری از محصولات وارداتی برای اولین‌بار در مراکز رشد دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور با بیش از 400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور و ایجاد مراکز رشد در واحدهای مختلف دانشگاهی با بهره‌‌مندی از متخصصان بومی در جهت تولید محصولات دانش‌بنیان گام‌‌‌های موثری در این راه برداشته و در بسیاری از مراکز رشد واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور محصولاتی تولید شده که برای اولین‌بار در کشور به ثبت رسیده است.

شرکت‌‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد از دل مراکز رشد بیرون می‌آیند و بعد از ایجاد مراکز رشد هسته‌ها و واحدهای فناور شکل می‌گیرند که بعد از سپری شدن مدت زمان لازم از عمر یک واحد فناور زمینه‌های لازم در صورت دریافت مجوز از سازمان مرکزی یا تایید معاونت علمی ریاست جمهوری برای ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

بدون تردید، تولید محصولات دانش‌بنیانی که وارد کشور می‌شود توسط دانشگاه آزاد منجر به خودکفایی در عرصه ملی و جلوگیری خروج ارز از کشور شده است و این بی‌‌نیازی از بیگانگان دستاوردی بزرگ در عرصه ملی برای این دانشگاه محسوب می‌شود.

توجه بیشتر به دانشگاه‌‌ها جهت تولید محصولات دانش‌بنیان

اگر کشوری توانایی پرورش نخبگان و استادان متبحر در زمینه حضور و گسترش امور دانش‌بنیان را داشته باشد باید تمام توجه خود برای خودکفایی و رسیدن به استقلال ملی را جهت حفظ این سرمایه‌ها و به کارگیری این افراد در فضاهایی که توانایی بروز و امکان رشد داشته باشند به‌کار گیرد؛ بنابراین باید به دانشگاه به عنوان پایگاه تولید علم و گسترش مراکز رشد برای تولید محصولات دانش‌بنیان توجه بیشتری شود.

دانشگاه آزاد به عنوان یکی از مراکز مهم تولید علم در آموزش عالی کشور محصولات دانش‌بنیانی را برای اولین بار در کشور تولید کرده که نویددهنده خودکفایی ایران در تولید بسیاری از محصولات مهم و اساسی است. برای معرفی تولیدات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی برخی از محصولات دانش‌بنیان واحدهای مختلف که محصولی تولید شده در مراکز رشد یا مراکز تحقیقاتی متصل به دانشگاه بوده پرداختیم که مشروح آن در زیر آمده است:

تولید انواع کیت‌های آزمایشگاهی در دانشگاه آزاد کرمان و صادرات این محصول به عراق

در حال حاضر، 8 مرکز رشد، 56 هسته و 8 واحد فناور و 3 شرکت دانش‌بنیان در واحد‌های دانشگاهی استان کرمان وجود دارد. تولید انواع کیت‌های آزمایشگاهی و پزشکی که در تشخیص بیماری‌‌‌‌‌های التهابی، سرطان، تشخیص دی ان ای و هپاتیت B از طریق بررسی خون امکان‌پذیر بوده که برای اولین بار در کشور انجام شده و صادرات این محصول به عراق منجر به ارزآوری برای کشور و افزایش درآمد این واحد دانشگاهی شده است.

تولید چراغ روشنایی مهم‌ترین محصول شرکت دانش‌بنیان واحد اردبیل

تولید چراغ روشنایی جهت کاربرد در بزرگراه‌ها از مهم‌ترین محصولات تولید شده در شرکت دانش‌بنیان واحد اردبیل است که در کلیه گذرگاه‌‌های شهری و حتی واحدهای دانشگاه آزاد کاربرد دارد.

تولید 30 نوع نانو ذرات و نانو الیاف در مراکز تحقیقات نانوی واحد شیراز

نزدیک به 50 واحد، هسته فناور و مراکز رشد در دانشگاه آزاد استان فارس وجود دارد. تولید 30 نوع نانو ذرات و نانو الیاف در مراکز تحقیقات نانو واحد شیراز از مهم‌ترین محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد در این استان به شمار می‌‌روند.

کاربرد نانو ذرات در صنعت و پروژه‌‌های مهندسی است که محصولات تولید شده دراین راستا مورد بهره‌برداری در صنایع مختلف از جمله مهندسی عمران و در بخش مقاوم سازی بتن‌ها از نظر مقاومت کششی و فشاری، کاهش میزان جریان صوت و آب گریزی در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی واحد شیراز قرار گرفته است.

تولید ربات‌‌های صنعتی امدادی و نظامی، خودرو برقی پاراکس در شرکت‌های دانش‌بنیان واحد قزوین

دانشگاه آزاد واحد قزوین یک مرکز رشد و حدود 50 شرکت دانش بنیان و هسته فناور دارد که تولید بازی‌‌های رایانه‌ای، ربات اطفای حریق، ربات‌‌های صنعتی امدادی و نظامی، ربات‌های حوزه کشاورزی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین است.

این دانشگاه، در حوزه تولید خودروی برقی پاراکس یا تک سرنشین هم پیشرفت‌های خوبی داشته که تولید انبوه و تجاری‌سازی این محصول از برنامه‌های اولویت دار این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود. این خودرو از مدل فرانسوی خود الگو برداری شده و برای ساخت آن دانشجویان واحد قزوین در حدود 450 قطعه مورد نیاز آن را طراحی و تولید کردند. خودروی برقی پاراکس تمام ویژگی‌های مدل‌های مشابه خارجی خود را دارد و مختص شرایط جغرافیایی تهران و شیب‌های تند این شهر طراحی و تولید شده است.

تولید نانو گوگرد و صادرات آن در مراکز رشد واحد مشهد

در حال حاضر، 3 مرکز رشد، 2 شرکت دانش‌‌‌‌بنیان، 23 هسته و واحد فناور در دانشگاه آزاد مشهد وجود دارد. به دلیل وجود پالایشگاه گاز سرخس به میزان زیادی گوگرد تولید می‌شود که حجم زیادی از این گوگردها به دلیل عدم مصرف داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود و مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد با در اختیار داشتن یک تیم قوی در گروه شیمی، محصولاتی را با استفاده از گوگرد در قالب پلیمرهایی در ساخت ابر باتری‌ها و پلیمرهایی برای جداسازی و تصفیه آب تولید کرده است. نانو گوگرد از جمله محصولاتی است که در دنیا با قیمت بالایی به فروش می‌رسد. تولید این محصول، دستاوردی بزرگ جهت ارزآوری برای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی است.

تولید سرم‌‌سازی حیوانی کورنومترلیزری در واحد ارومیه

3 مرکز رشد و بیش از 40 هسته و واحد فناور هم در استان آذربایجان غربی وجود دارد. تولید کورنومترلیزری برای ثبت رکورد در ورزش دو میدانی و تولید سرم‌‌سازی حیوانی که برای آزمایشگاه‌‌‌‌‌های مربوط مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد آن در کشت میکروبی است از مهم‌‌ترین دستاوردهای واحد ارومیه محسوب می‌شود.

تولید آسفالت پلیمری و یک نرم‌افزار مدیریت گازرسانی در مرکز رشد واحد تبریز

تولید آسفالت پلیمری از محصولات شرکت‌‌‌های دانش بنیان واحد تبریز است. تولید انکیباتور نوزادان، تولید یک نرم‌افزار مدیریت گازرسانی در این واحد دانشگاهی از جمله دستاوردهای مراکز رشد دانشگاه آزاد تبریز است.

ایجاد نیروگاه آبی و خورشیدی برای تولید برق در مرکز رشد واحد گیلان

دو مرکز رشد و 31 هسته و واحد فناور در دانشگاه آزاد گیلان وجود دارد. پایلوت استخراج از ضایعات چای، دستگاه تشخیص خصوصیات کیفیت دانه برنج، دستگاه کنترل دما و رطوبت، دستگاه آبیاری خانگی، دستگاه احضار بی‌سیم که در بیمارستان‌ها کاربرد دارد؛ همچنین یک نیروگاه آبی و خورشیدی که برق تولید می‌‌کند از دستاوردهای مهم مراکز رشد این دانشگاه است.

ایجاد سامانه بهینه‌‌سازی حجم تصاویر در مراکز رشد واحد سمنان

4 مرکز رشد و 51 واحد فناور در دانشگاه آزاد استان سمنان وجود دارد. تولید نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌‌‌های مختلف، ایجاد سامانه بهینه‌‌سازی حجم تصاویر از دستاوردهای مراکز رشد این دانشگاه است. دستیابی به فناوری حمل جوجه‌‌‌های یک روزه دستاورد بزرگ دانشگاه آزاد سمنان جهت تامین شرایط مناسب برای حفظ این محصول بوده که در بسیاری از مواقع این جوجه‌‌های یک روزه به دلیل نبود تکنولوژی لازم در داخل تلف می‌شوند و این محصول یک تولید مهم دانشگاه آزاد در عرصه ملی محسوب می‌شود.

تولید بذر هیبرید صیفی‌جات برای اولین‌بار در مراکز رشد دانشگاه آزاد اصفهان

12 مرکز رشد، 94 هسته فناور، 81 واحد فناور و 24 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد استان اصفهان وجود دارد. تولید بذر هیبرید صیفی‌جات که تا به امروز این بذر به صورت وارداتی در کشور عرضه شده سبب خودکفایی در تولید این محصول، بی‌نیازی از بیگانگان و ارزآوری برای ایران شده است. از دیگر محصولات تولید شده در مراکز رشد دانشگاه آزاد اصفهان نانو رس بوده که در بحث ریزگردها و مقابله با بیابان‌زایی استفاده می‌شود و از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم تاییدیه دریافت کرده و در کل کشور با توجه به بحران ریزگردها کاربرد قابل توجهی دارد.

تولید محصولات وارداتی در دانشگاه آزاد مانع خروج ارز از کشور شده است

آنچه مسلم است، دانشگاه آزاد که فرزند خلف انقلاب اسلامی در مسیر توسعه همه جانبه کشور بوده در طول عمر 37 ساله خود گام‌های بلندی در مسیر توسعه ایران برداشته است. امروز این دانشگاه با گسترش فعالیت‌های خود در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان همگام با توسعه کمی در کشور دستاوردهای بی‌نظیری داشته و محصولاتی تولید کرده که بعضا از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شد.

این حضور مقتدرانه دانشگاه آزاد در عرصه تولید محصولات مهم و اساسی کشور ضمن خودکفایی در امر تولید و بی‌نیازی از بیگانگان؛ منجر به جلوگیری خروج ارز از کشور شده و ایران اسلامی با تکیه بر این بازوی پرتوان آموزش عالی در شرایط سخت تحریم کشور توسط قدرت‌های بیگانه با اتکا برتوان داخلی قدم در تامین نیازهای خود برداشته؛ علاوه بر آن صادرات برخی از این محصولات توسط واحدهای دانشگاه آزاد ارزآوری مناسبی هم برای کشور داشته است.

بدون تردید، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه شرکت‌های دانش بنیان به عنوان ستون‌های محرک رونق تولید و خودکفایی کشور در تامین نیازهای مهم و حیاتی که مورد توجه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ایشان بوده است به نحوی پررنگ در دانشگاه آزاد قابل مشاهده است که نوید بخش حضور موثر این دانشگاه در راستای تامین نیازهای کشور به کالاهای مهم و اساسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005550

وب گردی

وب گردی