عاملی : خدمات و محتوا حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت ارتباطات در پیشبرد شبکه ملی اطلاعات ۸۰درصد پیشرفت داشته است و در این میان خدمات و محتوا حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات است که دیگران باید انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی رنانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی در مراسم روز جهانی ارتباطات با بیان این‌که روز جهانی ارتباطات با نام کم کردن فاصله استانداردسازی نامگذاری شده است،گفت: این امر مهم بایستی در ایجاد قالب های مشخص و دائمی بوده که مروگرهای شخصی و جریانی در شرایط مختلف از آن استفاده می‌کنند. بنابراین اگر خلاف جهت‌ها و فرصت‌ها استفاده شود، به طور یقین درست نخواهد بود. باید مسیری عقلانی برای فرایندها طی کرد تا از یک رویکرد یکپارچه برخوردار شد.
وی افزود : در سه دهه اخیر دو تحول بزرگ در این مسیر رخ داده است به طوری که به‌وجود آمدن دانش یکپارچه بعد از دهه پنجاه محقق شد.
عاملی ادامه داد: باید از منطق مکانیکی به پدیده نگاه کرده و دانش یکپارچه را ایجاد کرد. ما در فضای خیلی متفاوت با پدیده‌های جدید مواجه هستیم. اگر به‌جای حل کردن پرحرفی کنیم کاری پیش نخواهیم برد.
وی اظهار داشت : نباید جنس دلسوزی‌ها از نوع دوستی خاله خرسه باشد،بایستی مشکلات را برطرف کرد. باید به پدیده‌های جدید نگاه کنیم تا به اهداف جامع اسلامی در این عرصه برسیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: طبق گزارش‌ها، وزارت ارتباطات در پیشبرد شبکه ملی اطلاعات ۸۰درصد پیشرفت داشته است و در این میان خدمات و محتوا حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات است و دیگران باید انجام دهند.

وی تصریح کرد: باید برای استقرار جامعه اسلامی از ظرفیت عقلانیت استفاده کنیم و یکی از کارهایی که این سال‌ها در همین راستا تدبیر شد شبکه ملی اطلاعات بود و کارکرد اول این شبکه حفاظت از داده های ملی جمهوری اسلامی ایران و تسهیل امر زندگی مردم است.


عاملی در ادامه گفت: ارتباطات، رکن مهمی در شبکه ملی اطلاعات است. این شبکه خوشبختانه با توان وزیر ارتباطات 80 درصد پیشرفت کار داشته، 12 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه داشته و هفت هزار و 500 میلیارد تومان از بخش خصوصی تامین اعتبار کرده است.


وی مشارکت قابل توجه بخش خصوصی را از نقاط قوت پروژه شبکه ملی اطلاعات برشمرد و گفت: گرهی در این شبکه داریم که نشان می دهد با دانش یکپارچه به آن نگاه نکرده‌ایم، وزارت ارتباطات می گوید من زیرساخت را آماده کرده ام چه کسی باید محتوا و خدمات را فراهم کند؟ و این حلقه مفقوده است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: واقعیت این است که شبکه ملی اطلاعات جایگزین دولت می شود، دولت الکترونیک قرار است دولت فیزیکی را روز به روز کوچکتر کند و باید تمام خدمات را به صورت هوشمند ارائه دهد.


او خاطرنشان کرد: اگر مدیریت یکپارچه متمرکز در شبکه ملی اطلاعات وجود نداشته نباشد، دچار مشکل خواهیم شد. نباید وزارت ارتباطات متولی تمام بخشهای مربوط به شبکه ملی اطلاعات باشد.


وی در پایان بیان کرد: بحث دو تکه شدن اینترنت دیگر یک فرضیه نیست، اتفاقی است که رخ داده است. اگر امکان اینترنت 2 وجود دارد آیا امکان اینترنت 3 وجود ندارد؟ امروز میزان استفاده از گوگل در چین خیلی زیاد نیست و آنها از شبکه بومی خودشان استفاده می کنند.


عاملی تاکید کرد: ما هم ظرفیت طراحی اینترنت با قابلیت های کشور خودمان را داریم، اگر امیدوارانه شبکه ملی اطلاعات را پیش ببریم و حلقه های مفقوده آن را به سامان برسانیم، باید به اینترنت 3 فکر کنیم. باید جغرافیای کشور خود را به دو بخش مجازی و واقعی تقسیم کنیم و فضایی را بسازیم که داده های ما را تضمین کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005670

وب گردی

وب گردی