مسئولان دانشگاهی و تشکل‌های دانشجویی نسبت به یکدیگر مماشات داشته باشند

مسئولان دانشگاهی کشور و تشکل‌ها سعی کنند نسبت به یکدیگر مماشات، همراهی و همکاری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر سال در ایام ماه مبارک رمضان، گروهی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و نفراتی به نمایندگی از جریان دانشجویی نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف روز جهان، کشور و جامعه دانشگاهی در حضور ایشان می‌پردازند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی به بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای سال‌های گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با دانشجویان در ماه مبارک رمضان بپردازد.

در قسمت اول و دوم از این گزارش‌ها، نکات کلیدی و مهم بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان در رمضان سال 86 و 87 بیان شده است. در این گزارش به محوریابی بیانات ایشان در دیدار ماه رمضان سال‌های 88 الی 90 می‌پردازیم.

الزام جهاد در علوم انسانی

چند سالی است که مبحث وابستگی علمی کشور به غرب توسط مسئولان کشوری و دانشگاهی مطرح شده است، بیشترین بعد این وابستگی نیز در علوم انسانی نمایان است.

مقام معظم رهبری در خصوص این موضوع ابراز کردند: ما بایستی در علوم انسانی اجتهاد کنیم، نباید مقلد باشیم؛ اما حالا فرض کنید که فلان رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه حذف شود یا حذف نشود یا کم شود؛ من روی این چیزها هیچ نظری ندارم. من نه نفی می‌کنم، نه اثبات می‌کنم یعنی کار من نیست، کار مسئولین است. ممکن است مصلحت بدانند بعضی از رشته‌ها را حذف کنند یا نکنند؛ حرف من این نیست؛ حرف من این است که در باب علوم انسانی کار عمیق انجام بگیرد و صاحبان فکر و اندیشه در این زمینه‌ها کار کنند.

البته ایشان تاکید دارند که عدم استفاده کامل از کتاب‌های ترجمه شده به کاهش سطح علم در کشور می‌انجامد و مناسب‌تر است که منابع علمی تالیف شده همراه با سایر منابع ترجمه مورد استفاده قرار گیرد.

همکاری و همراهی جهت هم‌افزایی نیروی انقلاب

همکاری تشکل‌های دانشجویی با یکدیگر در همه زمینه‌ها باعث می‌شود کیفیت عملکرد آنان اثرگذارتر و با دامنه وسیع‌تر رخ دهد. هم‌افزایی و همگرایی بین تشکل دانشجویی که جزو نیروهای تراز اول انقلاب هستند، همواره مورد تاکید رهبری بوده است و در این خصوص می‌فرمایند: مسئولان دانشگاهی کشور و تشکل‌ها سعی کنند نسبت به همدیگر مماشات و همراهی و همکاری داشته باشند. مواردی آدم می‌شنود که این همکاری‌ها یا وجود ندارد یا تعارض وجود دارد.

تولید کالای فرهنگی

تولید کالای فرهنگی با کیفیت، باعث افزایش قدرت فرهنگی شده و در نهایت به تقویت دیپلماسی فرهنگی کمک کننده است از سوی دیگر نبود کالای فرهنگی منجر به واردات این نوع از کالا می شود که باعث ایجاد وابستگی فرهنگی خواهد شد.

رهبری درخصوص اهمیت تولید کالای فرهنگی می فرمایند: چرا کالای فرهنگى مناسب با عدالت تولید نمی‌شود. کالاهای فرهنگى تولیدی ما رسا نیست. اینگونه کارها کارهایی نیست که یک شبه به وجود بیاید. یعنی اینگونه نیست که بگوییم یکباره کالای فرهنگی تولید کنیم، همین الان بروند و برای مثلاً شش ماه آینده یا یک سال آینده، فیلم انقلابی، فرهنگی و اسلامی درست کنند. این‌‌ها زیرساخت‌هایی لازم دارد مثل زیرساختهای طبیعی تا این زیرساخت‌ها فراهم نباشد، کار به وجود نمی‌آید. این زیرساخت ها کاملاً فراهم نیست که اینها در طول زمان باید به وسیله‌ دولت‌های مختلف، به وسیله‌ مسئولین گوناگون فراهم شده است.

افراط ممنوع!

طبیعت دانشجو جوانی، نشاط و تحرک است؛ اما باید توجه داشت که افراط و تفریط در هر مسئله‌ای همیشه مورد نکوهش بزرگان است، فعالان دانشجویی باید از قدرت فکر، تجزیه و تحلیل خود استفاده و موضوعات مختلف را بررسی و بعد اقدام به تصمیم‌گیری و موضع‌گیری کنند.

مقام معظم رهبری در این خصوص بیان کردند: مراقب باشید تندروى، انسان را پیش نمی‌برد. با فکر، تصمیم بگیرید. البته جوان امروز از جوان دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما فکورتر است؛ بنابراین توقع اینکه شماها مدبرانه و فکورانه فکر کنید و بدون تندروى، بدون افراط و تفریط در قضایا، رفتار کنید، توقع زیادى نیست.

دانشجویان افسران مقابله با جنگ نرم

مقام معظم رهبری همچنین از دانشجویان با نام افسران جنگ‌ نام بردند و بر ضرورت فعالیت، مأموریت و نقش آفرینی جنبش دانشجویی در میدان جنگ نرم که فضای مجازی است، تاکید کردند.

رهبر انقلاب پیرامون این موضوع عنوان کردند: امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با یک جنگ عظیم مواجه است، در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛ یعنى شما افسران جوان جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با جنگ نرم هستید.

حضور مسئولان در جمع‌های دانشجویی

طی چند سال گذشته شاهد آن هستیم که حضور مسئولان نظام و دولت در دانشگاه‌ها کمرنگ شده که این عدم حضور بستر حاشیه‌سازی و تحلیل‌های نادرست را مهیا ساخته است. مسئولان باید بیشتر در دانشگاه حضور داشته باشند؛ زیرا دانشجویان توقع این حضور و فعالیت را دارند. حضور مسئولان و پاسخگویی به سوالات چنبش دانشجویی مورد تاکید مقام معظم رهبر است و در این خصوص می‌گویند: یک سؤال این بود که آیا جریان دانشجویی می‌تواند آنجایی که ایرادی به نظرش می‌آید، سؤال کند؟ پاسخ این است که بله، باید سؤال کنید. ایرادی ندارد که سؤال کنید؛ به شرط اینکه قضاوت نکنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005683

وب گردی

وب گردی