سالیانه حدود ۳۵هزار دانش‌آموز دیرآموزشناسایی می شوند

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی را از حقوق اساسی دانش‌آموزان برابر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محسن غفوریان ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی را از حقوق اساسی دانش‌آموزان برابر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: یادگیری فرایندی پیچیده ولی ضروری است که هر فردی در گستره عمر، یعنی از لحظه تولد تا واپسین دم حیات آن را پیگیری می‌کند. مشکل این است که همه کودکان نمی‌توانند خود را با سبک‌های یادگیری انعطاف ناپذیر سازگار کنند.

وی افزود: برخی کودکان نمی‌توانند فقط با رویکردهای انعطاف ناپذیر و دارای سرعت بالا که با تدریس سنتی مشخص می‌شوند، کنار بیایند. به همین دلیل، فاصله زیادی بین توانایی بالقوه و سطح عملکرد یا توانایی بالفعل این کودکان ایجاد می‌شود که از آن‌ها به عنوان دانش‌آموزان دیرآموز یاد می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان دیرآموز گروه هدف آموزش و پرورش در ایجاد فرصت‌های برابر هستند گفت: معلمان می‌توانند از طریق شیوه‌های تدریس توسعه یافته و چند منظوره، فرصت‌های حمایتی بیشتری را برای دانش‌آموزان با سبک‌های یادگیری متفاوت فراهم کنند تا ظرفیت یادگیری را بهبود بخشند. برخی متخصصان پیشنهاد کرده‌اند که باید معلمان، سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان و شیوه‌های تدریس را بشناسند و سپس روش‌های تدریس متفاوتی را بر اساس ترجیحات یادگیری یادگیرندگان به کار بندند.

وی ادامه داد: با این که بیشتر متخصصان حوزه آموزش و پرورش اعتقاد دارند که همتاسازی سبک یادگیری دانش‌آموز با شیوه تدریس معلم سبب افزایش یادگیری، تسلط بیشتر بر درس، کسب امتیاز بالاتر در آزمون‌های پایانی، ارتقا پایه کلاسی و پیشرفت تحصیلی بیشتر می‌شود ولی برخی متخصصان این امر را تأیید نمی‌کنند. بنابراین در زمینه شناسایی سبک‌های یادگیری، شیوه‌های تدریس، همتاسازی این دو و موفقیت‌های تحصیلی دانش‌آموزان به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: هر گونه جدا سازی این دانش‌آموزان در مدارس جایز نبوده و آموزش معلمان و برگزاری کلاس‌های جبرانی و افزایش زمان تحصیل و آموزش‌های ترمیمی در زمینه‌های مختلف مهارت‌های یادگیری باید در دستور کار قرار گیرد.

هر سال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز تحت سنجش قرار می‌گیرند. به طور معمول حدود ۳۵ هزار نفر دانش‌آموز دیرآموز شناسایی می‌شوند

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره روند شناسایی کودکان دیرآموز بیان کرد: هر سال برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام می‌شود و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز تحت سنجش قرار می‌گیرند. به طور معمول حدود ۳۵ هزار نفر دانش‌آموز دیرآموز شناسایی می‌شوند. کاهش تراکم کلاسی تا سه دانش‌آموز، ارائه خدمات آموزش جبرانی و ترمیمی، افزایش طول دوره تحصیل بدون جداسازی از سیاست‌هایی است که برای این گروه دانش‌آموزان باید پیگیری شود.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از سه سال گذشته به صورت آزمایشی برای نوآموزان دیرآموز شناسایی شده در برنامه سنجش خدمات مداخله‌ای در مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش سازمان در نظر گرفته است.. نتایج طرح بسیار خوب بود و تلاش می‌کنیم آن را در سال جاری هم تعمیم دهیم. ما به دنبال جدا کردن مدرسه و برنامه درسی دانش‌آموزان دیرآموز نیستیم و آنها با آموزش ترمیمی می‌توانند شرایط بهتری پیدا کنند.

غفوریان با اشاره به وجود ۵۶۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری وابسته به این سازمان در سطح کشور گفت: از اهداف اصلی این مراکز شناسایی و درمان علمی و دقیق مشکلات یادگیری دانش‌آموزان و پشتیبانی برای پیشگیری از افت تحصیلی در مدارس است.

وی به والدین توصیه کرد چنانچه فرزندشان با داشتن توانایی ذهنی طبیعی در یک یا دو مهارت از جمله خواندن، نوشتن و ریاضی دچار مشکل است، برای بررسی و ارزیابی دقیق و برنامه‌ریزی آموزشی برای رفع مشکل به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهرستان و منطقه خود مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005707

وب گردی

وب گردی