بیم و امیدهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به عنوان علمی قدرتمند در حال رشد در تمامی زمینه های زندگی بشری است. در این بین آموزش نیز از این امر مستثنی نبوده و ورودش به این عرصه برای برخی نگرانی هایی را به وجود آورده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هوش مصنوعی (AI) برای برخی‌ها به عنوان یک مفهوم جدید مطرح است اما بسیاری نمی‌دانند که کاربرد آن در زندگی روزمره به شدت در حال فراگیر شدن است. صفحه اصلی گوگل، Spotify و پاسخ‌های هوشمند جیمیل، نمونه‌های استفاده AI در روال زندگی هستند.

در حال حاضر هوش مصنوعی زندگی بسیاری از مردم سراسر جهان را ساده‌تر کرده است و اکنون با ورود به مدارس، به عنوان جایگزینی به جای ابزار آموزشی مطرح می‌شود.

عده ای معتقدند که بعید است AI جایگزین معلمان شود اما می تواند انجام وظایف آموزشی و اداری را آسان کند. گزارش سال گذشته کمیسیون اروپا، به تاثیر هوش مصنوعی در یادگیری و آموزش، اشاره کرده است. طبق این گزارش AI بعضی از توابع آموزش را منسوخ و بر برخی تأکید و روش‌های جدید تدریس و یادگیری را فعال می‌کند.

اما این مساله که هوش مصنوعی تا چه اندازه در بحث آموزش پیش خواهد رفت، جای تامل دارد.

آیا ربات ها جای معلم را می گیرند؟

با معرفی هر فناوری جدید می توان انتظارات ناگوار و شک و تردیدهایی در مورد آن داشت. اما آیا واقعا AI می تواند جای معلمان را در مدارس بگیرد؟ ربات‌ها به دلیل نداشتن قابلیت الهام بخشی جایگزین مناسبی برای انسان‌ها نیستند.

در دنیایی که جوانان بیشتر و بیشتر به واقعیات مجازی گرایش پیدا می کنند، حرفه تدریس اهمیت بیشتری میابد و آموزش حقایق را زنده می کند.

هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد است و ترس از دست دادن شغل‌ها به دلیل وجود تکنولوژی بسیار واقعی شده است.

حتی «استیو جابز» جادوگر تکنولوژی نیز اعتقاد داشت، تکنولوژی می تواند مشکلات بسیاری را ساده کند اما این امر ساده تر از واگذاری یک کار به کامپیوتر نیست حداقل زمانی که بحث آموزش به میان می آید.

هیچ چیزی خسته کننده تر از نشستن در یک کلاس با یک ربات یکنواخت که به افراد در مورد دنیای پیرامون آموزش می‌دهد نیست.

واضح است که ربات‌ها قادر به ایجاد یک فرهنگ نیستند. آنها نمی‌توانند دانش آموزان را به خوبی هدایت کنند. مطمئنا ما نمی توانیم قدرت تکنولوژی را در آموزش و پرورش انکار کنیم اما نمی‌توان آن را به طور کامل جایگزین معلمان کرد.

بنابراین فناوری و تدریس می توانند همسو باشد و از ربات ها به عنوان ابزار یادگیری استفاده کرد. با پیوند ایندو، هوش مصنوعی در هنگام کارآیی، از معلم جلوتر می رود.

در ادامه چند نمونه از نحوه استفاده AI برای کمک به دانش آموزان و معلمان در مدارس را بیان می کنیم.

سیستم های آموزشی AI

استفاده از سیستم‌های تدریس AI شامل جذب دانش آموزان به گفت و شنود و ارائه بازخورد های مورد نیاز می‌شود. برای مثال«Watson Tutor by IBM» یکی از نمونه‌های آن است.

Watson Tutor یک سیستم آموزشی هوشمند است که در مکالمات فردی با دانش آموز شرکت کرده و بازخورد را برای مدرسین ارائه می دهد. معلمان از این طریق نحوه تعامل و تمرکز بر روی موضوع خاص در مورد دانش آموز را درمی‌یابند.

چنین سیستم‌های تدریس می‌تواند در بهبود کیفیت کلی تدریس در کلاس درس تاثیرات چشمگیر داشته باشد.

بهبود درک دانش آموزان

برای مثال مواجهه یک معلم با بدنه دانش آموزی مختلف که برخی از آن‌ها نمی‌توانند به زبان انگلیسی روان صحبت کنند کمی سخت می شود. اما همانند بسیاری از موارد دنیای مدرن، اکنون یک پلاگین برای کمک به آن وجود دارد.

به گفته مایکروسافت «Presentation Translator»یک پلاگین رایگان پاورپوینت است که زیرنویس‌ گفته معلم را نمایش می دهد.

این سیستم ترجمه سخنرانی معلم را به چندین زبان، از جمله انگلیسی، فراهم می‌کند و دانش آموزان و زبان آموزان ناشنوا را قادر می‌سازد تا با استفاده از ابزارهای شخصی مانند رایانه، لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند، در بحث‌های گروهی مشارکت داشته باشند.

« Bernard Marr» نویسنده فوربس اعلام کرد که استفاده از AI باعث فراگیر شدن آموزش و پرورش می‌شود برای مثال کار یادگیری را برای دانشجویانی که قادر به حضور در مدرسه نیستند (به علت بیماری) یا کسانی که نیاز به یادگیری سطوح مختلف یا موضوع خاص دارند آسانتر می کند.

افزایش نتایج یادگیری خارج از کلاس

برخی از دانش آموزان در کلاس دچار اضطراب می‌شوند وجود تکنولوژی دانش آموزان را از حمایت بیشتر خارج از کلاس درس بهرهمند می کند.

برای این امر ابزاری با نام« MATHiaU» برای یادگیری مفید دانش آموزان ساخته شد.

MATHiaU برای ارائه یک تجربه یادگیری بهتر و کارآمد جهت پیشرفت در ریاضی طراحی شده است. این ابزار ریاضی را فراتر از حفظ و اجرای آن آموزش می‌دهد و دانش آموزان را تا زمان یادگیری ریاضی هدایت می‌کند.

MATHiaU درک ریاضیات و ارتباط آن با دنیای واقعی را فراهم می کند و دانش آموزان را با استفاده از نمونه‌های گام به گام هدایت می‌کند. این ابزار بعد از آموزش یک مسئله دوباره سوال را مطرح کرده و با هدایت مجدد دانشجویان آموزش را کامل می‌کند.

ابزار نوشتن و سرقت ادبی

AI در حال حاضر برای تولید محتوای نوشته شده استفاده می‌شود، اما هنوز به اندازه توانایی انسان قوی نیست.

راه زیادی وجود دارد تا هوش مصنوعی بدون کمک انسان بتواند به تولید مقالات پیچیده‌تر بپردازد. AI به عنوان یک ویرایشگر آنلاین و چک کننده سرقت‌های ادبی شناخته شده است. به عنوان مثال، «Grammarly» به عنوان یک ویرایشگر آنلاین عمل می‌کند که نه تنها گرامر را اصلاح می کند، بلکه پیشنهادات را برای جملات و چک سرقت ادبی نیز ارائه می دهد.

این ابزار می تواند به عنوان یک راه مفید برای دانش آموزان جهت یادگیری جملات بهتر در مدرسه و فراتر از آن عمل کند.

با توجه به پیشرفت های به دست آمده ورود هوش مصنوعی در تمامی عرصه‌ها به خصوص آموزش درحال افزایش است. به رغم تمامی مزایایی که این علم دارد باید به جنبه‌های منفی آن نیز واقف بود.

پیشرفت این علم باید در راستای سوددهی باشد و قطعا نگرانی‌هایی در مورد ورود آن به مباحثی چون نظامی و آموزش به وجود می آورد.

همراستایی هوش مصنوعی و معلم در کلاس درس می تواند کمک کننده و مفید واقع شود اما در مورد جایگزینی این علم به طور کامل، با یک معلم موارد نگران کننده زیادی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005723

وب گردی

وب گردی