پیوند اعضا در نهایت غربت و بدون کوچک‌ترین حمایتی آغاز شد

همایش ملی جشن بزرگ شفا‌‌ به مناسبت روز ملی اهدای عضو، صبح امروز‌ (دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه 98) در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار‌ شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش ملی جشن بزرگ شفا‌‌ به مناسبت روز ملی اهدای عضو، صبح امروز‌ دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه 98 در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار‌ شد.

ایرج فاضل، رئیس سابق سازمان نظام پزشکی در این مراسم گفت: پیوند اعضا در نهایت غربت و بدون کوچک‌ترین حمایتی آغاز شد. در آن زمان، تمامی تخت‌های بیمارستان‌ها به مجروحان جنگ اختصاص داشت و پیوند اعضا در اولویت نبود. در چنین شرایطی شاهد فوت بیماران دیالیزی بودیم که گام های اولیه پیوند عضو آغاز شد.

وی ادامه داد: در ابتدا اهدای عضو به صورت فامیلی صورت می‌گرفت؛ اما پس از مدتی منبع عضو با محدودیت مواجه شد و دهنده فامیلی وجود نداشت. پس بیماران مرگ مغزی در اولویت قرار گرفتند. از نظر فتوای شرعی، مغز مرگی باید بررسی می‌شد و از نظر قانونی باید ماده‌ای وضع می‌شد که در آن اهدای عضو را قانونی اعلام می‌کردند. فتوای شرعی این امر توسط امام خمینی (ره) اعلام شد؛ اما دو بار این قانون توسط مجلس و بار سوم توسط شورای نگهبان رد شد که در نهایت با وساطت بزرگان حل شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: مرحله بعد خانواده‌هایی بودند که عزیزشان دچار مرگ مغزی شده بود و باید اجازه می‌دادند که اعضای بدن عزیزشان اهدا شود. من از تمامی این خانواده‌ها و قلب‌های بزرگ‌شان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005783

وب گردی

وب گردی