بیش از ۹۰ درصد پیوندها در مراکز  اهدای عضو صورت می گیرد

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه روند رو به رشد پیوند مغز استخوان و کبد را در کشور شاهد بودیم. در برخی از مراکز بیش از ۹۰ درصد پیوندها از اهدای عضو صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش ملی جشن بزرگ شفا‌‌ به مناسبت روز ملی اهدای عضو، صبح امروز‌ (دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه 98) در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار‌ شد.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در این مراسم گفت: یکی از افتخارات بزرگ کشور، پیشرفت پزشکی و پیوند اعضا است. خوشبختانه بیماری‌هایی که راهی برای درمان آن هم وجود نداشته با پیوند حل شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه روند رو به رشد پیوند مغز استخوان و کبد را در کشور شاهد بودیم. در برخی از مراکز ما بیش از ۹۰ درصد پیوندها از اهدای عضو صورت می گیرد. صدا و سیما و رسانه‌ها در این راستا خوب عمل کردند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: جابه‌جایی عضو نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار است و در کمتر از یک ساعت، عضو از گیلان به بیمارستان امام خمینی(ره) رسید. ما با آمارهای جهانی فاصله داریم. متوسط «PNP» (شاخص اهدای عضو جهانی - اهدا بر اساس میلیون جمعیت) کشور ما ۱۱ و در‌ جهان ۳۶ است؛ اما در برخی نقاط کشور مانند یزد برابر با امارهای جهانی خواهد بود اما به طور کلی روند رو به افزایش است. همچنین بیش از ۹۳ درصد بیماران کبدی اهدای عضو دارند.

وی اضافه کرد: آمار ما با آمار دنیا فاصله دارد باید NGOها در زمینه اهدای عضو کمی فعال‌تر باشند، در عین حال نیاز ما بیشتر از اهدای عضو است. حدود ۳۰ هزار نفر در کشور دیالیز می‌شوند، حدود ۱۰ هزار نفر بیمار کاندید پیوند داریم. پیوند کلیه از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است.

جان بابایی افزود: پیوند مغز و استخوان افزایش داشته است. بالای ۱۵۰ هزار اهدا کننده در کشور وجود دارد؛اما باز هم عقب هستیم. امیدواریم این عقب ماندگی‌ها سریع‌تر رفع شود.

مهدی شادنوش رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت هم در‌ این مراسم گفت: انجام پیوند در ایران همگام با کشورهای پیشرفته انجام می‌شود. کار پیوند با فعالیت‌های فرا بخشی ارتش و سازمان اورژانس باعث می‌شود تا عضوی از بین نرود و دفن نشود.

وی افزود: امیدوارم این سنت با فرهنگ سازی خوب ارتقا پیدا کند و فرهنگ اشاعه اهدای عضو در کشور بهبود یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005794

وب گردی

وب گردی