دستیابی به دانش فنی گچ قالب‌گیری فلزات گرانبها در داخل کشور

یک استارتاپ موفق به ساخت گچ مخصوص قالب گیری فلزات گرانبها در داخل کشور شد و هم اکنون دانش فنی تولید این محصول در کشورمان وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مدل سازی بخش جدا نشدنی از صنعت طلا و جواهر است. برای شکل دهی یک قطعه فلزی همچون گوشواره و انگشتر در مرحله نخست فلز مورد نظر ذوب می شود و پس از آن در قالب های گچی قرار می گیرد تا به شکل مورد نظر درآید. برای این بخش نیاز به گچی مخصوص است. این گچ باید ویژگی های خاصی داشته باشد. طلاسازان ایرانی این ماده را وارد می کنند. زیرا توان تولید آن در داخل کشور وجود نداشت.

اما محققان ایرانی همت به خرج دادند و یک استارتاپ موفق به ساخت این گچ مخصوص قالب گیری فلزات گرانبها شد و اکنون دانش فنی تولید این محصول در کشورمان وجود دارد.

محمد حسن محمدزاده مقدم مسئول این استارتاپ درباره تولید این محصول بیان کرد: این گچ مخلوطی از مواد معدنی و آلی است که تولید آن به علت ویژگی های خاص پیچیدگی هایی دارد. اما در حال حاضر موفق به تولید آن در کشور شدیم تا نیاز طلاسازان به این ماده رفع شود.

محمدزاده مقدم درباره ویژگی های این گچ ابراز کرد: این گچ به شکل پودر است و برای کار باید با آب مخلوط شود به گونه ای که سفت یا شل نباشد. همچنین دارا بودن توانایی حرارتی بالا از دیگر ویژگی های این ماده است. طلاسازان اصطلاحی دارند که می گوید گچ باید به گونه ای باشد که طلا را ندزدد. این بدین معنا است که نباید گچ دارای خلل و فرج ریز باشد زیرا هنگامی که طلای ذوب داخل آن ریخته می شود وارد این منافذ می شود و دیگر نمی توان آن را جمع کرد. خوشبختانه این محصول تمام ویژگی های مورد نظر را دارا است.

تولید محصولی مشابه نمونه های خارجی

وی همچنین بیان کرد: این محصول سالیان سال است که در صنعت جواهر سازی کاربرد دارد اما از نمونه های خارجی آن استفاده می شد و تحریم ها هم استفاده از آن را با مشکل مواجه کرد. همچنین محصولات خارجی عمدتا خدمات پس از فروش ندارند. محصولی که ما تولید کردیم از نظر کیفیت در حد نمونه های خارجی است اما با قیمتی کمتر عرضه می شود. همچنین خدمات پس از فروش هم به مشتریان تعلق می گیرد.

محمدزاده مقدم حضور در دوره های پیش شتابدهی مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در راستای پیشبرد اقدامات استارتاپ تاثیرگذار دانست و گفت: با شرکت در این دوره ها فعالیت های ما شتاب گرفت و می توان گفت در ساختارمند شدن ذهنمان تاثیر زیادی داشت تا این کسب و کار به درستی حرکت خود را آغاز کند. به نوعی ترس ما از شروع را از بین برد.

کد خبر: 1005804

وب گردی

وب گردی