هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند جان 6 نفر را نجات دهد 

رییس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: هر مورد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو در زمان مناسب می‌تواند جان یک تا 6 نفر را نجات دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم جشن شفا و و بزرگداشت روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» به مناسبت بزرگداشت روز ملی اهدای عضو با حضور جمعی از مسئولان، صاحبنظران و اساتید حوزه اهدا و پیوند اعضا و خانواده های اهداکننده، هنرمندان، ورزشکاران و پیشکسوتان دوشنبه 30 اردیبهشت ماه در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. دکتر ولایتی در این مراسم ضمن تقدیر از ایثار و فداکاری خانواده های اهداکنندگان ، با اشاره به رشد سریع علم پیوند اعضا در کشور، ایران را پرچمدار پیشرفت پزشکی در طول تاریخ برشمرد و تدریس 600 ساله کتاب بوعلی سینا در دانشکده های پزشکی شرق و غرب دنیا را یادآور شد.
وی تلاش متخصصان و پزشکان در حوزه پیوند و درک و فرهنگ بالای مردم در اهدای عضو را دو عامل مهم و موثر در پیشرفت سریع علم پیوند که قله پزشکی است عنوان کرد و گفت:از نظر جمعیت و مدت شروع پیوند عضو شاید در دنیا مقام تک رقمی داشته باشیم.

دکتر ولایتی در ادامه سخنان خود گفت: متاسفانه هر 5،2 ساعت یک ایرانی که به دلیل بیماریهای پیشرفته قلب ، ریه ، کلیه و کبد در لیست انتظار پیوند عضو می باشد به دلیل نرسیدن عضو مناسب، جان خود را از دست می دهد، این در حالی است که تقریبا معادل همین تعداد موارد مرگ مغزی وجود دارد که می توانند اهدا کننده عضو باشند و جان بیماران را نجات دهند.

رییس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: هر مورد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو در زمان مناسب می تواند جان یک تا شش نفر را نجات دهد، اما به دلیل نا آشنا بودن عموم مردم به مفهوم غیرقابل نجات بودن بیمار مرگ مغزی و رضایت ندادن به اهدای عضو، نه تنها مورد مرگ مغزی فوت می کند بلکه شانس زندگی 1 تا 6 ایرانی نیازمند به پیوند عضو نیز از بین می رود.

دکتر ولایتی به هزار و هفتصد و شش اهدای عضو در سال 97 در کشور اشاره کرد و افزود: یک سوم این اهدای عضودربیمارستان مسیح دانشوری انجام شده و در هر قسمتی از ایران که کسی نیاز به عضو داشته باشد، انتقال عضو به سرعت انجام می شود.

وی اظهار داشت: 100 ریه و 250 پیوند قلب در این بیمارستان انجام شده و ضروری است رشته پیوند عضو را در دنیا به صورت پیشتاز ادامه دهیم.

دکتر ولایتی با بیان اینکه از لحاظ اهدای عضو در منطقه حرف اول را می زنیم، اضافه کرد: ما پزشکان توانمند و مردمی فهیم داریم و اولین پیوند ریه حدود 15 سال گذشته در کشور انجام شده و کسی که این پیوند را دریافت کرده در قید حیات است و باید دانست که اهدا و پیوند عضو می تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد و فرصت دوباره ای برای زندگی اهدا کند.

در پایان این مراسم از تمبر ویژه اهدای عضو با حضور دکتر علی اکبر ولایتی، رییس بیمارستان دکترمسیح دانشوری، آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، ایرج فاضل، مهدی شادنوش رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت، سیم فروش و هنرمندانی چون احمد نجفی، علیرضا داوودنژاد و غیره رونمایی شد.

انتهاب پیام/

کد خبر: 1005866

وب گردی

وب گردی