راندمان سلول‌های خورشیدی پلیمری افزایش یافت

محققان کشور در طرح پژوهشی موفق به ساخت نوعی سلول خورشیدی پلیمری شدند که طول عمر و راندمان این سلول ها را افزایش دادند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در حال حاضر سامانه های فتوولتاییک به دلیل تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به الکتریکی و مزایای دیگری همچون قابلیت اطمینان بالا و عدم ایجاد آلودگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این اهمیت و توجه باعث تعریف طرحی پژوهشی توسط محققان کشور شد. این طرح با عنوان «بهبود پایداری و افزایش راندمان سلول های خورشیدی پلیمری یا پروسکایتی با استفاده از مواد تغییر فاز» با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

به گفته مجری این طرح پژوهشی، با انجام این پروژه سلول خورشیدی پلیمری و یا پروسکایتی ساخته شد. برای ساخت سلول روش های آسان، مقرون به صرفه و در دمای پایین مورد توجه قرار گرفت. البته در این طرح طول عمر سلول ها را بهبود دادند و برای این بهبود و افزایش راندمان سامانه خنک کننده حاوی مواد تغییر فاز را طراحی کردند. اصلاح سامانه خنک کننده به گونه ای انجام می شود که علاوه بر کنترل دمای سلول از نفوذ رطوبت به آن نیز جلوگیری کند.

بنابراین با انجام این تحقیق دانش فنی و همچنین سامانه خنک کننده برای سلول های خورشیدی پلیمری و پروسکایتی تولید شد. این سلول های خورشیدی می تواند برای تولید برق در منازل یا بر سقف ماشین های خورشیدی برای تولید انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، سلول های خورشیدی پلیمری و هیبریدی آلی-غیرآلی مانند پروسکایتی به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری ذاتی، هزینه کم، فرایند محلولی و روش‌های سریع ساخت مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته اند. اگرچه عوامل بسیاری از جمله رطوبت بر پایداری سلول موثر هستند. اما دما از جمله مهم ترین عامل های تخریب این سلول ها گزارش شده است. همچنین عامل دما بر تمامی مشخصات الکترونیکی سلول موثر است. از این رو ممانعت از افزایش دمای سلول خورشیدی تحت تابش می تواند به افزایش طول عمر این سلول ها کمک کند. یکی از روش های قابل استفاده، کنترل دمای سلول و ممانعت از گرم شدن آن است که می تواند با استفاده از مواد تغییر فاز انجام شود که در این طرح مورد مطالعه قرار گرفت. پس در این پروژه، طراحی و ساخت سامانه خنک کننده برای این سلول ها با استفاده از مواد تغییر فاز مناسب انجام شد. همچنین، با توجه به اثرات تخریبی نفوذ رطوبت به سلول مطالعات بر کنترل نفوذ رطوبت با استفاده از سامانه خنک کننده که شامل مواد تغییر فاز می شود نیز انجام می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005889

وب گردی

وب گردی