ایجاد پروژه ملی بررسی ابعاد مختلف سیل در استان خوزستان

جلسه تشریح عملکرد قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و تجلیل از جهادگران و فعالان این قرارگاه، با حضور دکتر طهرانچی در واحد اهواز برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه تشریح عملکرد قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و تجلیل از جهادگران و فعالان این قرارگاه، روز گذشته با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد اهواز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عطایی‌نسب نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، در این جلسه گفت: توفیق خدمت، خدادادی است، اما خداوند به هر کسی توفیق خدمت به مردم را نمی‌دهد. از طرفی این توفیق اکتسابی است و باید اراده و تلاش کرد تا توفیق خدمت به مردم عنایت شود.

وی افزود: خداوند متعال به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی توفیق داد که خدمتگزار مردم باشند و در حادثه سیل در کنار مردم آسیب‌دیده قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عطایی‌نسب تصریح کرد: در این مسیر باید مراقب شایعات خناثان بود، چرا که وقتی حرکت خوب و برای رضای خدا شکل می‌گیرد، خناثان آرام نمی‌گیرند و شایعه‌سازی می‌کنند، همانطور که در مورد فعالیت‌های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی هم شایعاتی مطرح شد. بودجه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً مردمی است و کمک‌هایی که توسط واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور جمع‌آوری شده بود، از طریق این قرارگاه در مناطق سیل‌زده توزیع شد. این در حالی است که برخی تصور می‌کنند که فعالیت‌های قرارگاه جهادی با بودجه دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شد که اینگونه نیست.

سرهنگ پاسدار میر عبدالرضا حاجتی معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان در ادامه این جلسه، با قدردانی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در قالب قرارگاه جهادی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در مناطق سیل‌زده، بخش قابل توجهی از مشکلات ما را کم کرد و بنده از دکتر طهرانچی که دغدغه مناطق سیل‌زده را داشت و چند بار به استان خوزستان سفر کرد، تشکر می‌کنم و از خداوند می‌خواهم این اقدامات را باقیات صالحات ایشان در نظر بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارشناسان آب در دنیا معتقد بودند که سیل، استان خوزستان را نابود خواهد کرد، اما لطف و عنایت خداوند شامل حال این استان شد و همه به کمک آمدند و مانع وقوع بحران در خوزستان شدند. دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های قابل توجهی در این زمینه داشت و کار جهادی که انجام داد، یک نشان افتخار برای این دانشگاه است.

سرهنگ حاجتی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر انجام کارهای علمی و پژوهشی در مناطق سیل‌زده، در انجام وظایف خود یک گام جلوتر رفت و مانند دوران دفاع مقدس با ایجاد قرارگاه جهادی، به کمک مردم آسیب‌دیده آمد. بنده در جایی گفتم که خوزستان چنین قرارگاهی را کم داشت که دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد آن توانست بخشی از مشکلات سیل را حل کند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان در پایان با بیان اینکه توطئه و دسیسه دشمنان و تفرقه‌افکنان در حادثه سیل خوزستان نقش بر آب شد، گفت: بنده از دکتر طهرانچی تشکر می‌کنم که لحظه به لحظه پیگیر موضوع سیل استان خوزستان بود و قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی هم در این مدت خدمات زیادی انجام داد. امیدواریم فعالیت قرارگاه همچنان ادامه داشته باشد.

گزارش رؤسای قرارگاه‌های جهادی فرعی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان

رضا فرشیدی رئیس قرارگاه جهادی فرعی دانشگاه آزاد اسلامی در شوش، با بیان اینکه شهرستان شوش 176 روستا و 200هزار نفر جمعی دارد، گفت: در حادثه سیل اخیر 70 روستای این شهرستان در معرض سیل قرار گرفت و شوش اولین نقطه‌ای بود که درگیر سیل شد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی از هشتم فروردین خدمت‌رسانی خود به مردم سیل‌زده را آغاز کرد و پس از تشکیل قرارگاه جهادی، 24 فروردین قرارگاه فرعی شوش دایر شد. ارائه خدمات درمانی و پزشکی در قالب تیم‌های سلامت، پاکسازی روستاها و تخلیه آب و فاضلاب و توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی در میان مردم سیل‌زده ازجمله اقدامات قرارگاه فرعی شوش بود.

علیرضا تقیان معاون بهداشتی و درمانی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: ایجاد حمام سیار و سرویس بهداشتی موقت، تهیه و توزیع مواد شوینده، شامپوهای ضدشپش، نظارت بر تهیه و توزیع غذا، ضدعفونی ظروف غذا، اعزام تیم‌های روانشناسی، تأمین بهداشت محیط، توزیع کیسه‌های زباله و جمع‌آوری آنها، غربالگری بیش از 1200 نفر از لحاظ فشار خون بالا و 800 نفر از نظر دیابت و... از جمله اقدامات معاونت بهداشتی و درمانی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان بود.

در ادامه، محمد حسین‌پور محمدی رئیس قرارگاه جهادی شوشتر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر تنها واحد دانشگاهی دارای دکتری حرفه‌ای دامپزشکی، بیمارستان تخصصی و داروخانه دامپزشکی در جنوب و جنوب‌غرب کشور است که با توجه به این امکانات، اساتید و دانشجویان رشته دامپزشکی با حضور در مناطق سیل‌زده به ویزیت دام‌ها و طیور پرداختند.

وی افزود: در مجموع 236 رأس دام در 38 روستا ویزیت شد و 941 نفرساعت تیم پزشکی در مناطق سیل‌زده خدمت‌رسانی کرد.

محمد شیخ‌ابوالحسنی رئیس قرارگاه جهادی حمیدیه نیز با بیان اینکه این شهرستان دارای 54هزار نفر جمعیت است، خاطرنشان کرد: در حادثه سیل استان خوزستان، 13هزار نفر در شهرستان حمیدیه درگیر سیل بودند که با هماهنگی‌های انجام‌شده 8هزار نفر از سیل‌زدگان به مقرهای تعیین‌شده منتقل شدند.

وی با بیان اینکه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی 600 نفر از سیل‌زدگان را اسکان داده بود، گفت: در میان این 600 نفر، 30 خانم باردار در اردوگاه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند که تحت مراقبت تیم‌های پرستاری و مامایی بودند و 4 نفر از آنها با آمبولانس‌های دانشگاه آزاد اسلامی به بیمارستان منتقل شدند.

در ادامه، حسن براتی رئیس قرارگاه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پروژه ملی بررسی ابعاد مختلف سیل در استان خوزستان در دانشگاه آزاد اسلامی این استان تشکیل شده است، تصریح کرد: این پروژه با هدف مستندسازی علمی سیل، ایجاد بانک اطلاعاتی سیل و مناطق سیل‌زده، ایجاد نظام موضوعات کاربردی برای پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و... در جهت رفع مشکلات موجود و برنامه‌ریزی آتی راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: در این راستا معاونت پژوهش وفناوری قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، 9 کارگروه تخصصی ایجاد کرد که شامل کارگروه‌های فنی مهندسی، مخاطرات طبیعی، کشاورزی و منابع طبیعی، مشاوره و روانشناسی، اقتصاد و مدیریت، فرهنگی اجتماعی، پزشکی درمانی، دامپزشکی و پدافند غیرعامل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005921

وب گردی

وب گردی