افزایش توانمندی حرکتی بیماران آسیب نخاعی با فناوری بومی

محققان کشور با انجام طرحی پژوهشی قصد بومی‌سازی فناوری پیشرفته رابط عصب و عضله را دارند تا آسیب‌های نخاعی را درمان کنند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محققان کشور در حال فعالیت بر روی پروژه ای هستند که امید بیماران آسیب نخاعی را برای درمان افزایش می دهد. این طرح با عنوان «بومی‌سازی رابط عصب و عضله برای درمان آسیب های نخاعی در حیوان مدل» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری در حال انجام است.

سحر کیانی عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان توضیحات بیشتری درباره اجرای این پژوهش ارائه داد و بیان کرد: در فاز نخست این پروژه تحقیقات بر روی مدل های حیوانی انجام می شود. تلاش ما این است تا با تحقیق بر روی مدل های مختلف و تست هر گونه آسیب نخاعی نتایج جامعی را ارائه دهیم. البته برای این کار و پیشرفت سریع کار نیاز به حمایت بیشتری وجود دارد زیرا به عنوان مثال هزینه خرید هر میمون حدود 6 تا 7 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: این تحقیق به این صورت است که آرایه های الکترودی کوچکی بر اساس شدت بیماری بر روی نخاع یا عضله قرار می گیرد و پس از آن به وسیله رابطی که بر روی مغز قرار دارد به صورت بیسیم حرکت کنترل می شود. در این صورت فرمان حرکتی از ناحیه مغز به عضله منتقل می شود بدون اینکه این پیام عصبی از نخاع عبور کند.

این پژوهشگر حوزه علوم شناختی همچنین بیان کرد: این فناوری پیشرفته به افراد دارای آسیب نخاعی و افرادی که بافت نخاع را از دست داده اند کمک می کند تا با وجود رابط عضلات را وادار به حرکت کنند. در حال حاضر نیز با همکاری محقان دانشگاه صنعتی شریف آرایه های الکترودی اولیه ساخته شده است و تحقیق را با مدل موش آغاز کردیم و با تکمیل این فاز مرحله تحقیقات انسانی را آغاز می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005952

وب گردی

وب گردی