دانشگاه آزاد اسلامی فرزند ارشد فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی است/ پاداش ویژه دانشگاه آزاد برای قهرمانان بسکتبالیست

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پوریا پورعرب_ تیم های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری عملکرد درخشانی در مسابقات برون مرزی و لیگ های برتر داشتند و همچنین درهفته گذشته تیم بسکتبال بانوان موفق شد برای نخستین بار جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کند.

همچنین در هفته ای که گذشت مصوبه ای به اداره کل تربیت بدنی ابلاغ شد و اداره کل تربیت بدنی به زودی به مرکز ورزش و تربیت بدنی ارتقاء پیدا می کند.

از مهم ترین اتفاقات اخیر می توان به فینال جنجالی سوپر لیگ کاراته اشاره کرد که به راحتی جام قهرمانی را از چنگال دانشگاهیان درآوردند تا تیم دیگری قهرمان شود هم چنین نایب قهرمانی بسکتبالیست های بانوان دانشگاه آزاد در مسابقات آسیایی، برگ زرین دیگری بر افتخارات ورزشی دانشگاه آزاد افزود به همین خاطر گفت و گوی مفصلی با دکتر کمال جوانمرد درخصوص ورزش دانشگاه آزاد اسلامی انجام دادیم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید:

اداره کل تربیت بدنی به مرکز ورزش ارتقاء پیدا کرد

به گفته جوانمرد، در جلسه هیات رئیسه گزارشی را به هیات رئیسه ارائه دادیم و مصوب شد که اداره کل تربیت بدنی به مرکز ورزش ارتقاء پیدا کند و درحال جمع آوری چارت مرکز هستیم و همچنان پس از این تغییرات مرکز ذیل معاونت فرهنگی و دانشجویی خواهد بود که مصوبه ارتقاء اداره کل به مرکز ورزش به ما ابلاغ شده است. در این مرکز از سه بخش، مدیرکل ورزش همگانی و قهرمانی، مدیرکل مطالعات و تحقیقات و مدیرکل استعدادیابی و آکادمی ها استفاده خواهد شد.

ایسکانیوز: با ارتقاء اداره کل تربیت بدنی به مرکز ورزش آیا همچنان این مرکز زیر نظر معاونت فرهنگی و دانشجویی است؟

جوانمرد: دقیقا، اگر بخواهم به صورت تخصصی به ورزش نگاه کنم، بین ورزش و مسائل فرهنگی هیچ جدایی نمی بینم و اعتقادم این است ورزش ذاتش فرهنگی است و بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ و ترویج و توسعه فرهنگ، ورزش است. هرچند که سعی می کردم برای ورزش پیوست فرهنگی بنویسم اما به این نتیجه رسیدم که باید برای فرهنگ پیوست ورزشی بنویسم.

با توجه به پتانسیلی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد درجلسه ای که با دکتر طهرانچی داشتم قرار شد مدل ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی را طراحی کنم.

ایسکانیوز: از ویژگی های دانشگاه آزاد اسلامی در ورزش برای پرورش قهرمانان ملی بگویید؟

5 بخش وزارت آموزش عالی و مراکز دانشگاهی در کشور وجود دارد که یکی از بخش ها مختص دانشگاه آزاد اسلامی است و ویژگی که دانشگاه آزاد اسلامی از آن برخوردار است در هیچکدام از بخش های دیگر وجود ندارد و آن هم دانش آموزان و برخورداری از مدارس سما است . هیچ دانشگاهی حداقل در ورزش همچین فرصت طلایی ندارد و ایرادی که به دانشگاه ها در حوزه ورزش می گیرند جذب قهرمانان در دانشگاه ها است. اما در دانشگاه آزاد اسلامی این فرصت وجود دارد تا دانشجویان را تا قهرمانی آماده سازند و طبق گفته های رئیس دانشگاه ورزش را به عنوان یک چرخه نگاه می کنیم و به همین خاطر ورزش را از مدارس سما شروع کردیم. ورزش تربیتی و آموزشی را در اولویت شروع فعالیتمان قراردادیم و بعد از طرح آمایشی که خود وزارت ورزش و جوانان انجام داد بحث رویکرد استعداد یابی را درنظر گرفتیم.

ایسکانیوز: هدف اداره کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در ورزش چه موضوعی است؟

جوانمرد: براساس ماموریتی که داریم رویکردمان این است تا ورزش همگانی به جهت تزریق نشاط و شادابی، ورزش قهرمانی و حرفه ای به جهت برند سازی دانشگاه آزاد اسلامی را توسعه دهیم و تمام کارهایی که انجام می دهیم براساس پیوست فرهنگی صورت می گیرد.

ایسکانیوز: چه برنامه ای برای بسکتبال بانوان در مسابقات جهانی دارید؟

جوانمرد: مسابقات جهانی بسکتبال بانوان در آبان ماه سال جاری به میزبانی کشور چین برگزار خواهد شد و با توجه به این فرصت چند ماهه می توانیم اردو تدارکاتی برای بازیکنان برگزار کنیم و این فرصت خوبی است تا با آمادگی بیشتری تیم را به مسابقات اعزام کنیم. بازیکنان را مورد حمایت قرارخواهیم داد و گام اول را برای تشکیل تیم در سال 98 محکم برداشتیم برنامه سرمربی را دراختیار گرفتیم. پس از توفقات نهایی در اولین فرصت براساس همان برنامه رو به جلو می رویم. ما معتقدیم سرمایه گذاری در ورزش بانوان زودتر از ورزش آقایان جواب می دهد. دانشگاه آزاد نگاه ویژه ای به ورزش بانوان دارد چرا که معتقدیم یک خانواده یک سلول است.

ایسکانیوز: فکرمی کردید تیم بسکتبال بانوان در مسابقات آسیایی مقام کسب کند؟

جوانمرد: بسکتبالیست های ما در مسابقات آسیایی شاهکار کردند و در یک کلمه بگویم که خداوند می خواست تا تیم دانشگاه آزاد در این مسابقات افتخار آفرینی کند. در تاریخ بسکتبال سه نفره ایران چنین افتخار و پیشرفتی وجود نداشت اما بازیکنان تیم با اقتدار از این امتحان الهی سربلند بیرون آمدند. دختران دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها به تیم های آسیایی بلکه به جهان نشان دادند که سفیران فرهنگی خوبی بودند و توانستند با حجاب علی رغم همه فضا سازی ها در این خصوص نشان دادند حجاب محدودیت ایجاد نمی کند بلکه معصونیت است. از بعد تخصصی هم باید بگویم که دانشجویان ایرانی به دانشجویان آسیایی درس بسکتبال را به آنها یاد دادند. انصافا دانشگاه آزاد اسلامی در کشور و آسیا توانسته الگو و یک برند باشد.

پاداش ویژه دکتر طهرانچی برای بانوان بسکتبالیست

ایسکانیوز: چه پاداشی برای تیم بسکتبال بانوان در نظر گرفتید؟

جوانمرد: پاداش تیم بسکتبال دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شده است و چون مسابقات رسمی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی بوده دو پاداش بخشنامه ای برای ورزشکاران درنظرگرفته شده است.

در اولین جلسه هیات رئیسه فدراسیون که یکشنبه ها برگزار می شود مصوبه گرفته ایم که از تیم بانوان دعوت شود تا به صورت ویژه از آنها تجلیل کنیم. با توجه به اینکه بانوان دانشگاه آزاد اسلامی رکورد زدند و برای نخستین بار در تاریخ بسکتبال 3 نفره جواز حضور در لیگ جهانی کسب کرده اند پاداش ویژه تری دریافت خواهند کرد.

دانشگاه آزاد هم مراسم تجلیل برای بازیکنان برگزار می کند و سعی می کنیم هرچه زودتر پاداش اعضای تیم بسکتبال بانوان را پرداخت کنیم.

ایسکانیوز: میزان پاداش دانشگاه آزاد اسلامی برای بانوان بسکتبالیست ها چقدر است؟

جوانمرد: زمانی که دکنر ولایتی و دکتر طهرانچی پیام تبریک ارسال می کنند بدون شک پاداش ویژه ای در شان دانشگاه آزاد به تیم پرداخت خواهد شد. البته هنوز هماهنگی مراسم صورت نگرفته است و مبلغی تعیین نشده است. اما این پاداش در حضور دکتر طهرانچی و دکتر ولایتی به بازیکنان پرداخت می شود. مهم ترین پاداش بسکتبالیست ها این است که در هردانشگاهی که بخواهند بدون پرداخت شهریه در مقطع تحصیلی مورد نظرشان بدون کنکور ثبت نام خواهند کرد.

ایسکانیوز: در خصوص رشد ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی بگویید؟

جوانمرد: دانشگاه آزاد اسلامی حدود دو دهه است که در ورزش فعالیت کرده است و از سال 76 در بخش همگانی و حرفه ای تیمداری کرده است و در این مسیر فراز و فرود هایی هم داشته است. اما آنچه مسلم است خروجی این فعالیت در ورزش کشور بسیار مثبت و با پیامد های مطلوبی هموار بوده است. خیلی از ورزشکاران توانستند جذب دانشگاه آزاد شوند و همین امر باعث شده که سطح سواد و تخصص ورزشکاران و قهرمانان ما ارتقاء پیدا کند.بنابراین دانشگاه آزاد سطح تخصص و آکادمی و مدرن شدن ورزش ایران نقش اساسی داشته است. براساس چارت بودجه ها تغییر کرده و بودجه ای جدید می نویسیم و درخواست متمم خواهیم کرد.

ایسکانیوز: در دو سال گذشته چه تغییراتی در تعداد تیم های ورزشی صورت گرفته است؟

جوانمرد: کم ترین تعداد تیم را در سال 96 داشتیم و در سال 97 آن را به 16 تیم رساندیم. در سال گذشته با نگاه برابر جنسیتی 8 تیم آقایان و 8 تیم بانوان در رشته های مختلف تشکیل دادیم و سعی می کنیم تا امسال هم رویکردمان را حفظ کرده و حتی به بانوان بیشتر هم بها دهیم. چرا که معتقدیم با سرمایه گذاری اندک نتایج بهتری در بخش بانوان خواهیم گرفت. سال 97 صد درصد تیم های دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات لیگ برتر مقام آوردند و 14 تیممان یک پای فینال بودند. سال 98 برای ورزش دانشگاه آزاد اسلامی سال پرباری خواهد بود و تلاش می کنیم تا تیم های بیشتری به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام کنیم.

نه اینکه دید مثبتی به دانشگاه آزاد نداشته باشند، نمی توانند که دید منفی داشته باشند چرا که شاکله اصلی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی ما هستیم و معتقدم که باید با دانشگاه آزاد مهربان تر باشند و ما را درکنار خود ببینند.

ایسکانیوز: پیشنهادی برای اعزام تیم های ورزشی به مسابقات یونورسیاد 2019 به فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی دادید؟

جوانمرد: چند پیشنهاد به فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی برای اعزام تیم ها به مسابقات برون مرزی داشتیم. این فدراسیون اعتقادی به تیم بسکتبال ما نداشت و حتی گفته بودیم خودمان تمام هزینه ها را پرداخت خواهیم کرد و خوشبختانه زمانی که بانوان در چین تایپه مقام نایب قهرمانی را کسب کردند مسوولان فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی به ما اعتماد کردند اما این اعتماد خیلی دیر بود. برای اعزام تیم های تنیس روی میز و دوومیدانی صحبت های لازم را با رئیس فدراسیون ها انجام داده بودیم تا با هم افزایی دانشگاه آزاد اسلامی تیم ها را به مسابقات جهانی یونورسیاد 2019 اعزام کنیم ولی اینجا هم پاسخ مثبتی از سوی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی ندیدیم.

ایسکانیوز: با این حساب یعنی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی نگاه مثبتی به دانشگاه آزاد ندارد؟

جوانمرد: نه اینکه دید مثبتی به دانشگاه آزاد نداشته باشند، نمی توانند که دید منفی داشته باشند چرا که شاکله اصلی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی ما هستیم و معتقدم که باید با دانشگاه آزاد مهربان تر باشند و ما را درکنار خود ببینند. اتفاقا مسوولان خیلی هم قبولمان دارند و شاید به عنوان رقیب به دانشگاه نگاه می کنند. ما زیر مجموعه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی هستیم و آنها به نوعی متولی ورزش هستند و باید به مسوولان فدراسیون احترام بگذاریم. اعتقاد دارم که دانشگاه آزاد اسلامی فرزند ارشد فدراسیون است و نباید در حق ما کم لطفی کنند. البته طبیعی هم است چون دانشگاه آزاد در برخی فدراسیون های ورزشی گوی سبقت را ربوده است.

افرادی که در پنل داوری فینال حضور داشتند کرسی های جهانی در داوری داشتند و آن وقت با یک اشتباه عمدی خواستند سال ششم قهرمان نشویم. ما از فدراسیون دلخور هستیم و تا زمانی که کادر داوری تغییر نکند در سوپر لیگ کاراته شرکت نخواهیم کرد.

ایسکانیوز: سال آینده در سوپر لیگ کاراته تیمداری می کنید؟

جوانمرد: فدراسیون کاراته نامهربانی و ناجوانمردی در حق دانشگاه آزاد اسلامی کرد. لیگ باید قبل از سال به پایان می رسید اما برنامه ها به تعویق افتاد و همین تغییر روش به ضررمان تمام شد. چرا که تمام بازیکنان دانشگاه آزاد در اردو تیم ملی حضور داشتند و هفته بعد از مسابقات برون مرزی فینال سوپر لیگ را برگزار کردند. بازیکنان ما هنوز ریکاوری نکرده بودند و دچار مصدومیت شده بودند و نباید در این زمان کم فینال برگزار می شد.

اگر قرارباشد فدراسیون کاراته ناهماهنگ باشد و این ناهماهنگی به ضررمان تمام شود اجباری نمی بینیم که در لیگ هزینه تیمداری کنیم تا در آخر با یک ناداوری قهرمانی را از تیم بگیرند. این ناداوری در تاریخ ورزش غیر تخصصی و بی سابقه است.

ایسکانیوز: در فینال سوپر لیگ چه اتفاقی رخ داد؟

جوانمرد: نا‌داوری در مسابقه فینال سوپرلیگ را همه جا داد زدیم و این ناداوری در تاریخ کاراته بی سابقه و غیر تخصصی بود. ناظر مسابقه در مسابقه پنجم به گروه داوری اضافه شد و راحت تیم مارا شیکاک کرد. سلیمی در بازی نظر چهار داور مسابقه را تغییر داد. ناظر مسابقه به من گفت داوران اشتباه کردند. چه طور همه داوران اشتباه کردند و تنها یک نفر رای درست داده است. شدیدا از داوری انجام شده انتقاد داریم. افرادی که در پنل داوری فینال حضور داشتند کرسی های جهانی در داوری داشتند و آن وقت با یک اشتباه عمدی خواستند سال ششم قهرمان نشویم. ما از فدراسیون دلخور هستیم و تا زمانی که کادر داوری تغییر نکند در سوپر لیگ کاراته شرکت نخواهیم کرد.

صحبت پایانی

تمام تلاشمان را می کنیم که با حمایت رسانه های دانشگاه آزاد به ورزش دانشگاه کمک کنیم و رویداد های ورزشی زیادی برگزار خواهیم کرد تا از دل دانشجویان افراد با استعداد را شناسایی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005979

وب گردی

وب گردی