توسعه باید برگرفته از محیط بومی استان باشد/حمایت معاونت علمی و فناوری از تجهیزات آزمایشگاهی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: توسعه وقتی درون زا باشد پیشرفت، ارزش آوری و اشتغال را به همراه دارد و هرجا که توسعه خارج از استان باشد، آسیب زا خواهد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: زیست بومی مهم است که کارآفرین در آن احساس آسودگی خاطر کند. باید اندیشه و زیرساخت توسعه برگرفته از محیط بومی استان باشد.

ستاری ادامه داد: توسعه وقتی درون زا باشد پیشرفت، ارزش آوری و اشتغال را به همراه دارد و هرجا که توسعه به هر شکل آن از خارج استان باشد، آسیب زا خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تأمین نیازهای فناورانه و پیشرفته به ویژه اقلام تحریمی را یکی از اولویت های امسال شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و گفت: تلاشی برای تامین اقلام تحریمی به خصوص در حوزه دارو صورت گرفته است. اراک این ظرفیت را دارد که در حوزه تامین نیازهای صنعتی گام بردارد، اما مهم این است که بخش خصوصی وارد این میدان شود.

استعداد استان مرکزی برای دانش بنیان شدن

در بخش دیگری از این دیدار، سید مهدی مقدسی رییس مجمع نمایندگان و نماینده مردم اراک از استعداد استان مرکزی برای دانش‌بنیان شدن گفت و ادامه داد: این استان 78 شرکت دانش بنیان دارد که از این تعداد، 31 شرکت در پارک علم و فناوری مستقر است. در مجموع 157 مجموعه فناور در این پارک فعالیت می‌کنند که با توجه به نزدیک بودن استان به پایتخت و وجود مراکز و زیرساخت‌های صنعتی، استان مرکزی ویژگی های فراوانی برای دانش‌بنیان شدن دارا است.

به گفته مقدسی، این شرکت‌ها سال گذشته حدود 3میلیون یورو صادرات داشتند و اگرچه میزان اندکی است اما با کارآمد کردن ظرفیت‌های موجود استانی، این فروش قطعاً افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: قصد داریم ارتباط پارک علم و فناوری با واحدهای صنعتی و تولیدی را بیشتر کنیم. اگر بتوانیم محیط کسب و کار جوان های تحصیل کرده و خوش فکری که در استان و در دانشگاه ها داریم را فراهم کنیم می توانیم پیشرفت‌های استان را شاهد باشیم.

وی به ایجاد مرکز نوآوری در اراک با حمایت دانشگاه ها و مراکز صنعتی اشاره کرد و گفت: برای دپارتمان نوآوری گام‌هایی برداشته شده است که در صورت حمایت زیرساختی معاونت علمی و فناوری، روند احداث آن تسریع خواهد شد.

به گفته مقدسی، استان مرکزی دو درصد پارک‌های علم و فناوری و همچنین هشت دهم جمعیت را به خود اختصاص داده است اما این ظرفیت را داراست که به یکی از قطب های نوآوری تبدیل شود.

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا منصوری نماینده ساوه و زرندیه از ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان‌ها برای رشد دانش بنیان گفت و افزود: فرآورده‌های کشاورزی این شهرها که صادرات هم دارد، تنها بخشی از ظرفیت‌های استان مرکزی است که با وصل شدن به دانش و نوآوری، شکوفا می‌شود.

وی همچنین از صنعت گردشگری به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های بومی نام برد و ابراز امیدواری کرد با حمایت های معاونت علمی و فناوری این ظرفیت ها به اثرگذاری مطلوب در اقتصاد برسند.

محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز به ورود شرکت های دانش بنیان و روند تسریع بخشی توسعه اشاره کرد و گفت: در حوزه پزشکی شرکت هایی در استان فعالند که دستاوردهای خوبی داشته اند و توانسته اند محصول خود را به مرحله قابل اعتنایی برسانند اما نیازمند حمایت هستند.

حمایت معاونت علمی و فناوری از تجهیزات آزمایشگاهی

پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری نیز در این نشست گفت: در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، حمایت هایی را هم به صورت زیرساخت و هم تجهیزات انجام داده ایم و یک سری از محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی، مورد حمایت قرار گرفته است.

صالحی به سازوکار حمایت های لیزینگی و تخفیف خرید تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: برای حمایت خرید تجهیزات، سازوکار نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران را داریم که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان مرکزی نیز حمایت هایی را در این راستا دریافت کرده اند.

وی افزود: درباره شهرک های فناوری پیشرفته، پیشنهاد ما این است که زمینه ای برای حضور بخش خصوصی به توسعه این موضوع اختصاص یابدو ما زمین را به بخش خصوصی بدهیم تا با مشارکت بخش خصوصی یک توسعه پایدار ایجاد شود.

کمک به ایجاد صندوق پژوهش و فناوری

قادری فر، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در بخش دیگری از این نشست گفت: معاونت علمی به مزیت های بومی توجه می کند و این استان در حوزه گیاهان دارویی ظرفیت خوبی دارد که دو قرارداد با دوشرکت دانش بنیان و ستاد گیاهان دارویی منعقد شده است. در حوزه صنایع خلاق هم قراردادهایی به ارزش 5 میلیارد ریال انجام شده است.

وی با اشاره به حمایت زیرساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه استارت آپ‌های و شرکت‌‌های دانش‌بنیان گفت: معاونت علمی و فناوری با مشارکت بخش خصوصی از ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در استان برای کمک به رونق استارت آپ‌ها کمک می‌کند. این حمایت در راستای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006055

وب گردی

وب گردی