طراحی سامانه تصویربرداری پیشرفته کل بدن توسط محقق ایرانی

یک محقق ایرانی موفق به ساخت و تولید سامانه تصویربرداری پیشرفته شده است که می تواند تصویر ترکیبی تمام بدن را تهیه کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پروفسور حبیب زایدی، با طرح «سامان تصویربرداری پیشرفته ترکیبی PET/ MRI» موفق به کسب رتبه در سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر شد.

با استفاده از روش‌های تصویربرداری مولکولی جدید که در این پروژه تحقیقاتی وجود دارد، ابزارهای نوین تصویربرداری چند منظوره برای کاربردهای بالینی و پیش بالینی و تصویربرداری‌های کمی پیشرفته به طور خاص مورد تحقیق قرار گرفته است.

معرفی سامانه تصویربرداری ترکیبی PET/MRI توسعه بیشتر راهکارهای پیشرفته برای تصویربرداری‌های کمی و استفاده از این فناوری در طراحی درمان هدایت شده به وسیله تصاویر در پرتو درمانی را رقم زده است.

سامانه « PET/MRI Ingenuity » مجهز به فناوری زمان پرواز، یک سامانه تصویربرداری ترکیبی تمام بدن است که شامل سامانه PET Gemini/MRI Achiva می‌شود.

این طراحی ترکیبی موفق شده است تاثیرپذیری دو سامانه PET و MRI از یکدیگر را در عملکرد ترکیبی به حدی کاهش دهد که عملکرد هر سامانه معادل عملکرد ذاتی آن به صورت تنها باشد، در حالی که تغییری در چرخه تصویربرداری بیمار ایجاد نشده و عملکرد سامانه ترکیبی و کیفیت تصاویر ترکیبی حاصل در سطح عالی حفظ شود.

این سامانه اولین سامانه تصویربرداری ترکیبی تمام بدن به شیوه PET/MRI است؛ در آینده نزدیک مزیت‌های تصویربرداری این سامانه ترکیبی در کاربردهای پزشکی، اهمیت این سامانه را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

پروفسور زایدی فیزیکدان و سرپرست آزمایشگاه تصویربرداری و عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی در دانشگاه ژنو است. همچنین وی استاد فیزیک پزشکی در دانشگاه گرونینگ هلند است. در کنار آن به عنوان استاد فیزیک پزشکی و تصویربرداری مولکولی در دانشگاه سوترن دانمارک و دانشگاه IAS فرانسه همکاری می‌کند. وی در توسعه راهکارهای تصویربرداری برای تحقیقات بیومتریک بین رشته‌ای و تشخیص بالینی پیشرفته نقش شایسته ای دارد.

دستاوردهای علمی وی توسط جامعه پزشکی تصویربرداری مورد تأیید قرار گرفته است. پروفسور زایدی دارای بیش از دویست و پنجاه و دو مقاله مروری در مجلات برجسته است. همچنین مؤلف چهار کتاب درسی نیز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006071

وب گردی

وب گردی