جای خالی زنان در فناوری

آمارهای جهانی نشان می دهند که تعداد زنان تحصیل‌کرده در زمینه های فناوری کاهش یافته است. آیا علت این اتفاق ناتوانی زنان در زمینه های مربوط به فناوری است یا عوامل دیگری باعث بروز آن شده اند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در عصر حاضر علم و تکنولوژی یکی از مهمترین جنبه‌های زندگی بشر شده اند و جامعه‌ای که از این امر مهم غافل بماند به ناچار محکوم به عقب ماندگی است.

فناوری یکی از جدیدترین و هیجان انگیزترین زمینه‌هایی است که می‌توان به آن ورود کرد. فناوری‌های جدید مانند اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI) به بسیاری از جنبه‌های زندگی ما وارد شده‌اند و دانستن اتفاقات آینده در زمینه تکنولوژی جالب توجه است.

در این راستا جایگاه زنان در علم و فناوری مورد توجه است و گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد تعداد زنانی که در علم و فناوری و سایر زمینه‌های وابسته به STEM (علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) مطالعات دانشگاهی داشته باشند، کم است.

اما این امر به دلیل توانایی پایین ذهنی زنان در این علوم نیست و با توجه به گزارش‌های منتشر شده زنان بیش از نیمی از جمعیت دانشجویان آمریکا را تشکیل می‌دهند.

دخترانی که به STEM علاقمند هستند درجه‌های مرتبط با فناوری را دنبال نمی‌کنند و برای آن دلایلی چون فقدان افراد به عنوان الگو، دلسردی، اعتماد به نفس پایین و ترس از رقابت در یک صنعت مردانه وجود دارد.

تنها 5 درصد از موقعیت‌های رهبری صنعت تکنولوژی توسط زنان اداره می شود. گزارش های اخیر نشان می دهد که در بیش از دو سوم از استارت آپ های ایالات متحده هیچ زنی را در هیئت مدیره خود ندارند.

زنان باید به خود ایمان داشته باشند و به طور فعال در زمینه‌های مرتبط با تکنولوژی به فعالیت موثر بپردازند. حال برای این که انگیزه‌های کافی در این زمینه پیدا کنند دلایل مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها و نظرات کارشناسان اشاره می‌کنیم.

حرفه‌ای، هیجان انگیز و با ارزش

در حالی که برخی افراد نگرانی‌هایی در مورد فناوری‌های جدید و بیکار شدن انسان‌ها دارند، گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که آینده فناوری نیاز به کارگرانی با ویژگی‌های انسانی قوی مانند تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارت‌های ارتباطی دارد.

باتوجه به این که مشاغل مربوط به فناوری مورد تقاضا خواهند بود داشتن یک مدرک مبتنی بر تکنولوژی، مسیرهای شغلی زیادی را برای فرد به‌وجود می‌آورد. این موارد شامل موضوعاتی مانند مهندسی نرم افزار، مدیریت فناوری اطلاعات، توسعه وب، طراحی بازی ویدیویی، علوم کامپیوتری و فناوری اطلاعات کسب و کار هستند.

طبق گزارشات دفتر آمار کار، مشاغلی چون مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، از سال 2016 تا سال 2026، نسبت به بقیه شغل ها 13 درصد افزایش یافته است.

این مشاغل در حدود 557 هزار و 100 شغل جدید ایجاد کرده‌اند. تقاضا برای این افراد از تأکید بیشتر بر محاسبات ابری، جمع آوری و ذخیره داده‌های بزرگ و امنیت اطلاعات خواهد بود.

در چنین شرایطی فرصت برای کار در بخش‌های دیگر از جمله بهداشت و درمان، خرده فروشی، آموزش و پرورش، کسب و کار، امور مالی، خودرو و غیره نیز بیشتر می‌شود. بسیاری از مشاغل در این زمینه مبتنی بر راه دور هستند و فرصت کار از داخل منزل و انعطاف پذیری بیشتر را به زنان می‌دهند.

بنابراین اگر به ریاضی و علم علاقمند هستید و می‌خواهید حرفه‌ای پایدار با چشم انداز فرصت‌های شغلی و حقوق و دستمزد خوب داشته باشید به دنبال داشتن درجه تحصیلی مربوط به فناوری باشید.

تغییر دهنده باشید

داشتن مدرک فناوری این شانس برای افراد وجود دارد تا در جهان به عنوان یک تغییر دهنده و بهترکننده زندگی مردم حرفی برای گفتن داشته باشند.

نوآوری در خط مقدم فناوری قرار دارد و به لطف پیشرفت‌های به‌وجود آمده در تمامی زمینه‌ها متخصصان تکنولوژی روز به‌روز جلوتر می‌روند.

«کیتی بومان» دانشجوی دکترا در علوم رایانه و هوش مصنوعی در موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، اخیرا به خاطر تلاش‌هایش جهت هدایت یک تیم و ایجاد الگوریتم جدید تصویر برداری از یک سیاهچاله مورد تحسین جهانیان قرار گرفت.

با توجه به گسترش فرهنگ کارآفرینی واستارت آپ در دانشگاه‌ها، دانشجویان فرصت‌های فراوانی برای توسعه ایده‌های نوآورانه در زمینه تکنولوژی و زندگی کارآمدتر خواهند داشت.

فرد جویای فناوری در مقیاس جهانی یا جامعه خود فرصتی برای ایجاد تفاوت واقعی در زندگی مردم خواهد داشت.

تنوع بیشتر، پاداش بیشتر

تنوع در دانشگاه‌ها و محیط‌های کاری به نفع همه است. زمانی که محیط کار پویا باشد باعث ایجاد احترام متقابل بین کارکنان و رشد کسب و کارها می‌شود.

تنوع در محل کار، احترام متقابل میان کارکنان را تقویت می‌کند و وجود پس زمینه‌های گوناگون از لحاظ استعداد، مهارت‌، تجارب و ایده‌های مختلف برای سازمان مفید هستند. محیط کاری متنوع بدون تبعیض، کارکنان شادتر و با انگیزه بیشتری برای کار دارند.

شرکت آمریکایی Mondo، اعلام کرد که تقریبا 62 درصد از تیم‌های اجرایی و مدیریت این شرکت از زنان تشکیل شده است که همین مسئله مزایای گسترده‌ای مانند بهبود حل مسئله و افزایش نوآوری را فراهم می‌کند.

نمونه‌ای برای دیگران

زنانی که در فناوری موفق‌اند الگویی الهام بخش برای دیگران هستند. هنگامی که زنان، دیگر همجنسان موفق و کارآفرین خود را می‌بینند امیدوارتر می شوند.

انگیزه دهنده و الهام بخش دیگران بودن می توان برای خود فرد هم یک تجربه خاص و مثبت ایجاد کند.

نتیجه گیری

با توجه به موارد مطرح شده هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند از اهمیت فناوری غافل باشد. حال نیل به آن، تلاش تمامی افراد جامعه چه زن و چه مرد را می‌طلبد. در این راستا زنان نیز نباید از این قافله عقب بمانند.

لازم است تا تلاش‌های منظم و پایداری از مدارس، دانشگاه‌ها و محل های کار برای تشویق زنان به حرفه‌های تکنولوژیک صورت گیرد. برای مثال می توان روزهای جهانی مربوط به زنان را گرامی داشت. بسیاری از زنان می‌گویند به علت سلطه مردان بر برخی فناوری‌ها از گرایش به آن خودداری می‌کنند در حالی‌ که باید برای کمک به چالش این ادعا، مدل های زنانه با استعدادهای درخشان ایجاد کرد.

دانشگاه ها نیز در این راستا می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند برای مثال کالجی در لندن برنامه کارآفرینی را برای زنان دنبال می کند تا از طریق مشاوره ساختاری، جلسات با رهبران کسب و کار الهام بخش و کارگاه های آموزشی، نسل جدیدی از کارآفرینان زن تربیت کند.

هنگامی که زنان در دنیای تکنولوژی آزاد می شوند، روش‌های جدید زندگی، نگاه به جهان و انجام کسب و کار خود را نشان می دهند. نسل امروز رهبران تکنولوژی نیاز به سرمایه گذاری، ایجاد فرصت‌های جدید دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006093

وب گردی

وب گردی