پیوندی: نمی‌توان با ادعای مکرر آزادی از پشت تریبون، نان آزادی را خورد

عضو کمیته ناظر بر نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مگر می شود مدعی آزادی بود، اما دانشجو را تهدید به اخراج از سالن مراسم «روز دانشجو» کرد؟ مگر می شود از آزادی گفت اما به اتهام انتقاد از مدیریت دانشگاه از نشریات دانشجویی به قوه قضائیه شکایت برد؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله و در ایام ماه مبارک رمضان جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار می‌کنند و در این دیدارها، تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از جامعه دانشجویی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مسائل مختلف کشور در محضر رهبر فرزانه انقلاب می‌پردازند.

امسال نیز مراسم ضیافت افطار و سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی چهارشنبه اول خردادماه در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

رسانه همچون سلاح شیمیایی در جنگ نظامی است

رضا پیوندی، عضو کمیته ناظر بر نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدای سخنرانی خود گفت: مستحضرید که مطبوعات از ارکان مردم سالاری است؛ ما از جایگاه مطبوعات دانشگاهی آمده ایم و از این موضع به مسائل، نگاه و آن ها را تحلیل می کنیم. رسانه همچون سلاح شیمیایی در جنگ نظامی است. سلاح شیمیایی را وقتی می زنند تانک و تجهیزات از بین نمی‌رود. تجهیزات می‌ماند، انسان ها از بین می‌روند و قدرت استفاده از ابزار را از دست می‌دهند.

وی افزود: استقلال، آزادی، عدالت، کارآمدی، امنیت و معنویت، مؤلفه هایی هستند که انقلاب اسلامی برپایه آن ها و برای تحقق آن ها شکل گرفته است؛ اما رسانه چقدر توانسته در تحقق آنها کمک کننده باشد؟ در پاسخ می توان با قاطعیت گفت در بازنمایی رسانه ای عملکرد چهل ساله نظام، چندان موفق نبوده ایم! رسانه هنوز نتواسته حداقل هایی از واقعیت های محقق شده در هر یک از آرمان ها را به تصویر بکشد! ناکامی رسانه در کمک به انقلاب اسلامی بایستی موشکافی شود تا در گام دوم انقلاب فاصله کارآمدی ها از احساس کارآمدی کمتر شود.

صداوسیما به منبع درآمدی برای ستاره، مربع ها و سلبریتی ها تبدیل شده است

او ضمن بیان اینکه در تحلیل وضعیت رسانه در ایران بایستی به سه رویکرد اساسی توجه کرد، گفت: رویکرد اول را می توان نگاه تهدید محور به رسانه نامید. نگاهی که راه حل مساله را در پاک کردن صورت آن می داند و نسبت به افکار عمومی بی‌تفاوت است. به عنوان مثال رویکرد صداوسیما از این منظر قابل نقد است. نگاهی که از کنار واقعیات اجتماعی می‌گذرد و به جای پرچم داری مطالبات مردمی، در اخبار، روابط عمومی حاکمیت و در برنامه سازی، منبع درآمدی برای ستاره، مربع ها و سلبریتی ها شده است! این رویکرد در قوه قضائیه تنها راه حل تعامل با مطبوعات را برخوردهای بعضا سلیقه ای می داند و به نظر می رسد برخلاف آزادی های مشروع مد نظر حضرتعالی در این حوزه عمل می شود؛ که امیدواریم با رویکرد رئیس جدید دستگاه قضا این کج سلیقگی ها نیز رفع گردد.

پیوندی در خصوص رویکرد دوم حاکم بر فضای رسانه ای کشور گفت: اما رویکرد دوم آگاهانه یا ناآگاهانه، عامدانه یا جاهلانه در صددند تا آیینه ها شفاف نباشند! تا مردم نتوانند قضاوتی واقعی پیرامون کارنامه چهل ساله انقلاب اسلامی داشته باشند! و به دروغ می خواهند اینگونه القا کنند که آرمان های اساسی انقلاب محقق نشده! سفارتخانه هایی کاغذی، که ضرر و زیان تعویق عقد برجام را روزی هزارمیلیارد تخمین می زدند و امروز نیز همه چیز را به انتخابات آتی آمریکا گره می زنند. می خواهند میان واقعیت آزادی و احساس آزادی، واقعیت عدالت و احساس عدالت، واقعیت کارآمدی نظام و احساس کارآمدی شکاف ایجاد کنند. شکافی مهلک، که پرچمداران آن رسانه هایی هستند که «امضای جان کری را تضمین می‌دانستند». رویکرد اول و دوم هر کدام به نحوی به تصویر سازی واقعی لطمه می زند.

عضو کمیته ناظر بر نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: رویکرد سوم اما، رویکردی است که حضرتعالی هم بارها به آن اشاره داشته اید، نگاه به رسانه با دید فرصت‌محور، در عین شناخت تهدیدها است. رویکردی که معتقد است جمهوری اسلامی باید در رسانه حضور فعالانه داشته باشد و ابتکار عمل را در تمامی موارد در قبضه جبهه واقع گرا حفظ کند. در مقام بیان باشد، نه در مقام پاسخ به ابتکارات دشمن؛ حضوری فعالانه و پویا، که هم داخل و هم خارج از ایران را تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار دهد.

او تأکید کرد: ما به عنوان دانشجویان دست به قلم و پای کار گام دوم انقلاب و معتقدان به رویکرد فعالانه در رسانه، تصمیم گرفته ایم این نزاع واقعیت و مجاز را به نفع حقیقت انقلاب اسلامی پایان دهیم؛ هر چند اعوان و انصار غرب در داخل نخواهند؛ همان ها که این سال ها، بزرگترین ضربه را به آزادی و آزاد اندیشی زده اند. جریانی که خود، دم از آزادی می زند، اما به دنبال حصر آزادی است!

نمی‌توان با ادعای مکرر آزادی از پشت تریبون، نان آزادی را خورد

وی ضمن اشاره به مشکلاتی که جریان مدعی آزادی برای دانشجویان به وجود آورده اند، افزود: مگر می شود مدعی آزادی بود، اما دانشجو را تهدید به اخراج از سالن مراسم «روز دانشجو» کرد؟ مگر می شود از آزادی دم زد اما نشریات دانشجویی را به خاطر درج چند علامت تعجب، توقیف کرد؟ مگر می شود از آزادی گفت اما به اتهام انتقاد از مدیریت دانشگاه از نشریات دانشجویی به قوه قضائیه شکایت برد؟ نمی‌توان با ادعای مکرر آزادی از پشت تریبون، نان آزادی را خورد! دوصد گفته چون نیم کردار نیست!

پیوندی تصریح کرد: گلایه مان از مسئولان امری است که به جای فراهم کردن فضای آزاد اندیشی و تضارب دیدگاه ها مطابق با منطق و قانون، با تمام توان به تقابل سلیقه ای با نشریات می پردازند. روزی در وزارت علوم چون نتیجه به نفعشان نیست انتخابات نشریات را به تعویق می اندازند و روزی در وزارت بهداشت به رای اکثریت احترام نمی گذارند. هرکجا فعالیت دانشجویی آب به آسیاب لیبرالیسم نریخت، چوب لای چرخش می کنند! چطور است که معاونت های فرهنگی وزارتین علوم و بهداشت برای جشنواره های نسبتا بی فایده خود، صدها میلیون خرج می کنند، اما نوبت که به نشریات دانشجویی می رسد، کفگیر به ته دیگ خورده است.

این فعال دانشجویی در خصوص ظرفیت های رسانه ای جوانان یادآور شد: ظرفیت های بزرگ رسانه ای بایستی حضوری فعال، پویا و جوانانه در راستای گام دوم انقلاب داشته باشند. برای تبدیل این امر به یک فرهنگ عمومی، لازم است نیروهای خوش فکر، اهل قلم و انقلابی دانشجویی مورد توجه مطبوعات و رسانه ها، قرار بگیرند تا ان شاءالله روح تازه ای در کالبد جریان رسانه ای کشور دمیده شود. مدیران جراید و مطبوعات حاکمیتی بزرگی چون کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی سالهاست در این عرصه حضور دارند و حتما مأجورند؛ اما هرچه ایده داشته اند تاکنون به فعلیت رسانده اند و حال که حضرتعالی آغازگر روند جوان گرایی در مدیریت کشور هستید، چه خوب است که این تغییرات را در فضای مطبوعات به انجام برسانید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکثر بازیگران موفق امروز رسانه های کشور، همان دانشجویانی هستند که سالیان دراز در نشریه های دانشجویی‏ قلم زده اند. پس قاعدتا بازیگران اثرگذار در رسانه های آینده کشور هم از دانشجوایان اهل قلم امروز خواهند بود. پس نباید از ظرفیت این جوانان خوش فکر غفلت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006122

وب گردی

وب گردی