رمزگشایی از دست نوشته مرموز تاریخی

معمای دست‌نوشته‌های «ووینیچ » بعد از 600 سال رمز گشایی شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دست‌نوشته‌های ووینیچ (به انگلیسی: Voynich manuscript) به کتاب نقاشی شدهٔ اسرارآمیزی که در اروپا یافت شده‌، گفته می‌شود. گمان می‌رود که این کتاب در میان قرن‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی نوشته شده باشد.با این حال نویسندهٔ آن و همچنین زبان و الفبایی که این نوشتار به آن نوشته شده ناشناخته باقی مانده‌است.

این دست نوشته منبع تلاش‌های بسیاری در رمزنگاری برای پی بردن به مفهوم آن شده‌است و از معماهای مشهور در رمزنگاری متن‌های کهن‌اند. رمزنگاران بسیاری در جنگ جهانی دوم برای رمزگشایی این نوشته‌ها دست به کار شدند ولی آن‌ها همچنان مرموز و ناشناخته‌اند. شکست‌های پی در پی در دستیابی به معنای نوشتارهای این دست نوشته عده‌ای از پژوهشگران را بر این باور انداخته‌است که این نوشته‌ها یک فریب تاریخی‌اند.

هم اکنون این کتاب جزو دارایی‌های کتابخانه دانشگاه ییل در ایالات متحده است.

تاریخ نگارش این دست نوشته نامعلوم است. از آنجا که زبان و الفبای نوشتار آن ناشناخته مانده تنها راه پی بردن به تاریخ تقریبی نگارش آن نقاشیهای موجود در کتاب است. پژوهشگران با بررسی نوع پوشش و آرایش موی مردمی که در نقاشی‌ها به نمایش درآمده‌اند و همچنین تصویرهایی از چند دژ در کتاب تاریخ پیدایش کتاب را میان سال‌های ۱۴۵۰ تا ۱۵۲۰ حدس می‌زنند.

این دست نوشته در طول تاریخ صاحبان بسیاری به خود دید تا آنکه در سال ۱۹۱۲ ویلفرد ووینیچ آمریکایی که این نوشته‌ها نام خود را از او می‌گیرند پس از خرید آن در ایتالیا، آن را با خود به آمریکا برد. در پی مرگ او و پس از مدتی این نوشته‌ها به دانشگاه ییل اهدا شد.

اکنون و با گذشت بیش از 600 سال راز این معما کشف شده است.

دکتر جرارد چشیر زبان شناسی ، که نسخه خطی ووینیچ را مورد بررسی قرار داده، دریافت که این دست نوشته واقعی و متعلق به قرن 15 است.

این دست نوشته طی سالیان متمادی توسط رمزگشایان بزرگی همچون « آلن تورینگ» مورد بررسی قرار گرفته و تا کنون کسی نتوانسته بود پی به اسرار آن ببرد.

بنابراین، این دست نوشته به عنوان مرموزترین نوشتار در دنیا محسوب می شد.

دکتر « جرارد چشیر »استاد زبان شناسی دانشگاه بریستون، انگلستان توانست تنها با یک مطالعه دو هفته ای، متن کتاب را رمزگشایی کند.

« چشیر » با استفاده از «پروتو لاتین» که امروزه زبانی مرده به حساب می آید متن های کتاب را مورد بررسی قرار داد و از کلمات و جملات این زبان برای مطالعه بر روی متون کتاب استفاده کرد.

با استفاده از این روش، پس از 2 هفته تحقیق، « چشیر » محتویات دستنویس ووینیچ را کشف کرد.

تحقیقات « چشیر » نشان داد که نسخه دستنویس ووینیچ موضوعاتی مانند جنسیت، افکار زنانه و مسائل مربوط به والدین را شامل می شود. با توجه به این، نسخه خطی ووینیچ یک کتاب متعلق به قرن 15 است که در راستای اعتقادات مذهبی کاتولیک و رومی آن زمان نوشته شده است.

در نسخه خطی ووینیچ از ملکه « ماریانا » نیز نام برده شده است. نویسنده کتاب بین سال های 1401-1458 زندگی می کرده و کتاب علاوه بر موضوعاتی که در بالا مطرح شد مباحثی مانند تزکیه نفس و روشنگری معنوی را نیز در بر می گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006149

وب گردی

وب گردی