می توانید باهوش ترین جنین را انتخاب کنید

یک شرکت آمریکایی ادعا کرد به زودی افرادی که با استفاده از «آی وی اف» بچه دار می شوند، امکان انتخاب باهوش ترین جنین را خواهند داشت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق پیش بینی یکی از دانشمندان پیشرو تا ۱۰ سال دیگر زوج‌هایی که تصمیم دارند از طریق IVF باردار شوند، می‌توانند باهوش‌ترین جنین را انتخاب کنند.

«استفن هسو» معاون تحقیقاتی دانشگاه ایالتی میشیگان در این باره می‌گوید: پیشرفت‌های علمی بدان معناست که در آینده می‌توان جنین‌ها را براساس IQ احتمالی آنها رده بندی کرد. چنین روندی سوالات اخلاقی عمیقی در جامعه و البته درباره استفاده از این فناوری به وجود می‌آورد.

شرکت Genomic Prediction (متعلق به هسو) از هم اکنون آزمایشاتی را برای بررسی جنین‌هایی با IQ بسیار پایین در اختیار زوج‌هایی قرار می‌دهد که در کلینیک‌های باروری سراسر آمریکا درمان می‌شوند.

هسو در این باره می‌گوید: پیش بینی دقیقIQ به طور حتم در ۱۰ سال آتی امکان پذیر خواهد بود.

تست‌های پیش بینی ژنوم Genomic Prediction هم اکنون در انگلیس موجود نیست اما این شرکت تصمیم دارد تا پایان سال به سازمان «باروری و جنین شناسی» در انگلیس درخواستی ارائه کند و تستی برای رصد خطر دیابت نوع یک در جنین را برای این کشور فراهم کند.

البته از دهه ۱۹۹۰ میلادی زوج‌هایی که از طریق IVF صاحب فرزند می‌شوند، می‌توانند جنین مورد نظر خود را برای جهش‌ها ژنتیکی بررسی کنند. این تست‌ها جنین را برای وجود جهش‌هایی بررسی می‌کند که به بیماری‌های سخت و البته مواردی مانند سندروم داون منجر می‌شوند.

به هرحال Genomic Prediction نخستین شرکتی است که از روش بررسی جنین برای پیش بینی ریسک استفاده می‌کند و در صورت احتمال خطر ابتلاء جنین به سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و همینطور وجود IQ پایین، به زوجین هشدار می‌دهد.

در حال حاضر چشم انداز نسل جدیدی از کودکانی که به طور ژنتیکی گزینش شده‌اند، نگرانی‌هایی را درباره عواقب ناخواسته درمان‌های پزشکی و احتمال عمیق‌تر شدن نابرابری‌های اجتماعی به وجود آورده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006247

وب گردی

وب گردی