رشته روانشناسی بالینی نیازمند تحولات بین رشته‌ای است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ضرورت تحول در رشته‌ها باعث می‌شود تا دانشگاه با جذب دانشجو در این رشته‌ها از بحران اقتصادی و مالی خارج شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد دزفول، نشست تعالی علوم انسانی و هنر با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در واحد دزفول برگزار شد.

دکتر خسروپناه در این جلسه گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی با مشکلات جدی در حوزه علوم انسانی و هنر مواجه هستیم و این مهم نیازمند همکاری همه مجموعه دانشگاه است.

وی با تأکید بر ضرورت تحول در دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه تهران در سال 1313 با الهام از دانشگاه‌های آمریکا و براساس دانشگاه دانش محور بنا شد. در حال حاضر وقتی دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس را می ‌بینید، ساختار دانشگاه‌هایشان به شکل گذشته نیست، بلکه به طور کلی متحول شده‌اند، این در حالی است که ما هنوز سرجای خودمان هستیم. البته تغییرات خیلی کمی در بعضی از دانشگاه‌ها رخ داده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دپارتمان پاپوش و مهندسی کفش در دانشگاه منچستر و دانشکده خودرو در دانشگاه مسکو، افزود: دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته موضوع محور هستند و براساس موضوعات مورد نیاز جامعه شکل گرفته‌اند.

دکتر خسروپناه تأکید کرد: اگر ما بتوانیم دانشکده خانواده داشته باشیم و در ذیل آن گروه روانشناسی خانواده، جامعه شناسی خانواده، حقوق خانواده، فلسفه خانواده، مدیریت خانواده و رشته‌های بین رشته‌ای و دانشکده‌های میان رشته ای داشته باشیم، قطعاً دانش آموختگانی کارآمد و مفید برای جامعه خواهیم داشت. روانشناسی بالینی هم نیازمند تحولات بین رشته‌ای است.

وی ادامه داد: یکی از رشته‌های روانشناسی که در دنیا از رشته‌های نوین محسوب می‌‌شود و در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی دیده نمی‌شود، رشته روانشناسی شناختی است. این رشته یکی از مهمترین رشته های روانشناسی است که یک رشته میان رشته ای محسوب می شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ضرورت تحول به خصوص در رشته‌ها باعث می‌شود تا دانشگاه آزاد اسلامی با جذب دانشجو در این رشته‌ها از بحران اقتصادی و مالی خارج و مشکلی که بیشتر دانشگاه ها با آن مواجه هستند برطرف شود، البته ناگفته نماند که دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل این تحول را دارد، چرا که باید قدردان گذشتگانی باشیم که در این دانشگاه زحمات زیادی کشیده اند و امکانات فراوانی را بوجود آورده اند و با این سازو کارهایی که در اختیار داریم، ایجاد تحول دور از دسترس نیست.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با حدود 400 واحد دانشگاهی توانسته 38 درصد دانشجویان کشور را تأمین و رتبه اول علمی در بین دانشگاه های کشور را کسب کند. امروز می بینیم با کمبود دانشجو و رکورد مالی مواجه شده و اگر در این دانشگاه تحول ایجاد نشود، نمی توان همپای دیگر دانشگاه ها رشد رو به جلویی داشته باشد.

دکتر خسروپناه اظهار داشت: در مدیریت جدید معاونت ها را به صورت مستقل تعریف شده اند و امروز هم معاونت علوم انسانی و هنر به صورت تخصصی تمام مسائل علوم انسانی و هنر را با همفکری استادان دانشگاه آزاد اسلامی بررسی می‌کند و تاکنون در 12 استان جلساتی در این زمینه برگزار شده و گزارشات آنها توسط کارشناسان بررسی می شود تا بتوانیم تحولی را که هدف عالی این معاونت است را ایجاد کنیم.

دکتر علی افروس سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این جلسه گفت: دانشکده علوم انسانی واحد دزفول هم اکنون قریب به 3500 دانشجو دارد و باتوجه به روند کاهشی دانشجو در رشته های مختلف، اما دانشجویان رشته های علوم انسانی در این واحد در حال افزایش است که این موضوع نوید بخش این است که می توان با تأسیس رشته های بین رشته ای نسبت به جذب دانشجو اقدام و در مسیر تعالی رشته های علوم انسانی حرکت کرد.

وی ادامه داد: می توان با برگزاری کرسی های نظریه پردازی و ترویجی مخصوص استادان و پژوهشگران و عالمان رشته های علوم انسانی و همچنین ایجاد مراکز تحقیقات در زمینه های علوم فرهنگی و اجتماعی، ایجاد مدارس مهارتی هنر اسلامی و مدارس آموزشی فلسفه برای کودکان در راستای تحول علوم انسانی گام برداشت.

دکتر افروس اظهار داشت: مرکز تحقیقات باستان شناسی و توریسم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول راه اندازی شده و پیگیر تأسیس مرکز تحقیقات علوم فرهنگی و اجتماعی هستیم.

در پایان این مراسم دکتر خسروپناه از امکانات و فضاهای کارگاهی، آزمایشگاهی و آموزشی واحدهای دزفول، شوش، شوشتر و اندیمشک بازید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006272

وب گردی

وب گردی