رقابت داغ تولید کننده داخلی ژلاتین گاوی با واردات مشابه نوع خوکی

یک تولید کننده محصول دانش بنیان ژلاتین از پوست گاو با طرح این موضوع که احتمال واردات ژلاتین خوکی به کشور زیاد است، گفت: اما واردات ارزان این محصول کار را برای ما سخت کرده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، امروز استفاده از پوست و استخوان حیواناتی همچون گاو دامنه مصرف متنوعی پیدا کرده است. به طوری که یکی از محصولات جانبی که از آنها به دست می آید «ژلاتین» است. ژلاتین حاصل معمولا در دو صنعت غذایی و دارویی به کار می رود. به عنوان مثال در صنایع غذایی این ژلاتین ها را می توان در صنایع شیرینی پزی، شکلات، لبنیات و یا در کارخانجات تولید نوشابه به منظور شفاف کردن نوشابه ها به کار برد. در بخش دارویی هم می توان در تهیه روکش های قرص، کپسول و ... از ژلاتین ها استفاده کرد.
تولید ژلاتین گاوی داخلی علاوه بر گستره کاربردی که دارد، به دلیل اینکه در بعضی کشورها تولید ژلاتین خوکی بازار داغی دارد و متاسفانه این محصول به داخل کشور وارد می شود از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

تولید 65 درصد ژلاتین دنیا از پوست خوک
نتایج یک گزارش نشان می دهد هم اکنون قریب به 65 درصد ژلاتین تولید شده در دنیا از پوست خوک است و نکته جالب اینکه با وجود معذوریت های شرعی استفاده از محصولات استحصال شده از این حیوان، واردات این نوع ژلاتین به کشور سبب شد که یک کارخانه تولید ژلاتین در کشور (ژلاتین آریا) واقع در مشهد تعطیل شود. این درحالی است که در همان زمان که مسئولان سازمان غذا و دارو می گویند ژلاتین وارداتی به کشور گواهینامه حلال را دریافت کرده است، با این حال فعالان این صنعت بر این نظرند که اخذ چنین گواهینامه هایی با پرداخت تنها 100 دلار امکان پذیر است و بنابراین امکان تقلب در آن وجود دارد.
در همین خصوص فرهاد فرهنگ مهر، تولید کننده ژلاتین از استخوان گاو اعلام کرد: در حال حاضر در هر سال 3500 تن واردات ژلاتین به کشور انجام می شود که بخش عمده آن ژلاتین خوک است که قیمت ارزان تری هم دارد. این قیمت ارزان هم به دلیل زاد و ولد زیادی است که این حیوان دارد.
وی همچنین گفت: تولید ژلاتینی که انجام می دهیم از پوست و استخوان گاو است که تولید آن از پوست جنبه دانش بنیان دارد و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.
فرهنگ مهر با بیان اینکه در بخش تحقیق و توسعه مجموعه مان توانستیم از بخش های زیرین پوست گاو، ژلاتین تولید کنیم، تاکید کرد: این مجموعه برای 160 نفر اشتغال زایی کرده است اما هم اکنون با نصف ظرفیت مشغول فعالیت هستیم در حالی که هیچ کمکی هم به ما نشده است.
این فعال اقتصادی ادامه داد: هم اکنون نصرالله پژمان فر، نماینده مجلس شورای اسلامی و بعضی دیگر از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به موضوع ورود پیدا کرده اند و با آزمایش هایی که انجام دادند تایید کردند که ژلاتین خوکی در کشور وارد شده است.
مدیرعامل شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه زمینه اصلی فعالیت تولیدی اش ژلاتین خوراکی است، گفت: به منظور اینکه مصرف کنندگان خانگی با محصولات مان آشنا شوند هم اکنون پودرژلاتین خالص خوراکی تولید کرده ایم که در فروشگاه های زنجیره ای اتکا و شهروند توزیع شده است. این بخش از تولیدات مان هرچند سودآوری ندارند اما می خواهیم برای مردم هم شناخته شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006276

وب گردی

وب گردی