اقتصاد کشور با آموزش‌های مهارتی در بحران‌ها مقاوم می شود

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حضور در مدارس مهارتی تنها مختص به دانشجویان دانشگاه آزاد نیست و تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده است توجه به مهارت‌آموزی اقتصاد کشور را در برابر بحران‌ها مقاوم می‌کند. 

علیرضا منظری توکلی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیر ایجاد مدارس مهارتی در گسترش اشتغال کشور گفت: در کشورهای دنیا بحث تحصیلات آکادمیک به این صورت است که 30 درصد جوانان این کشورها درس نظری خوانده و 70 درصد به دنبال مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌روند. در بحرانی که در کشورهای غربی به وجود آمد، اقتصاد آلمان نشان داد مقاوم‌ترین اقتصاد مقابل بحران‌هاست. یکی از دلایل این موفقیت در این کشور توجه به آمورش‌های مهارتی در این کشور است و تکنسین‌ها در آلمان، جایگاه خاص خودشان را دارند.

وی درباره توجه دانشگاه آزاد به مدارس مهارتی افزود: براساس سیاست‌‌‌‌های کلی نظام یکی از وظایف دانشگاه توجه به مهارت‌آموزی است و دکتر ولایتی هم به بحث مهارت‌آموزی توجه ویژه دارند. ایجاد مدارس مهارتی به تناسب تخصص رشته‌ای منجر به تربیت نیروهایی متبحر و کارآفرین در دانشگاه آزاد می‌شود که اتفاقی بی‌‌نظیر در آموزش عالی کشور است.

توکلی یادآور شد: زمانی که ما مدرسه عالی مهارتی حقوق را تاسیس کردیم شرایطی ایجاد شده تا به عنوان مثال در مدرسه عالی مهارتی حقوق که اولین مدرسه مهارتی تهران جنوب بود، دانشجوی رشته حقوق که در طی دوران تحصیلی خود تجربه حضور در دادگاه و کارورزی را ندارد در یک مجموعه شبیه به مجتمع قضایی در نقش‌های مختلف وکیل و قاضی به طور عملی با فعالیت‌های مختلف قضایی آشنا شوند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) هم که یکی از خبرگزاری‌های دانشگاه آزاد بوده با ایجاد مدرسه مهارتی سواد رسانه درصدد است تا به طور تخصصی به تربیت خبرنگاران برای این مجموعه بپردازد که این امر منجر به تربیت خبرنگارانی متبحر و متخصص در گسترش علم رسانه خواهد شد. این مدارس به طور قطع نیروی کارآفرین مناسبی را تربیت می‌کنند و افرادی که اطلاعات نظری دارند با حضور در این مدارس و با یادگیری عملی فعالیت‌های مرتبط می‌توانند وارد بازار کار شوند.

وی متذکر شد: حضور در مدارس مهارتی تنها مختص به دانشجویان دانشگاه آزاد نیست و دانشجویان دانشگاه‌های دیگر هم می‌توانند از این مدارس استفاده کنند؛ اما با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد در اولویت هستند اگر ظرفیت محدود باشد اولویت با دانشجویان دانشگاه آزاد است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان درباره برنامه‌های حمایتی دانشگاه آزاد برای گسترش مدارس عالی مهارتی تصریح کرد: برای گسترش مدارس مهارتی در دانشگاه آزاد، براساس سیاست‌گذاری عمل می‌‌کنیم و تقریبا به صورت پایلوت چندین مدرسه مهارتی ایجاد شده که در هرکدام از این‌ها یک گروه متخصص تصمیم می‌گیرند. برای تشکیل هر مدرسه مهارتی یک عده افراد متبحر در این کار، شورای آن را تشکیل می دهند و مجوز ایجاد مدارس مهارتی را صادر می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006297

وب گردی

وب گردی