تأثیر بی‌خوابی بر سیستم گردش خون

محققان دانشگاه «کلرادو بولدر» با بررسی های میزان خواب افراد مختلف اعلام کردند که کم خوابی بر رگ‌های خونی و از طریق آن بر سیستم قلبی عروقی تاثیرات منفی می گذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان مدت‌هاست از رابطه بین خواب ناکافی و سلامت قلب و عروق آگاهی دارند. با این حال، تاثیر کم خوابی بر سیستم گردش خون مشخص نبود.

در حال حاضر مطالعات جدید برخی از مکانیسم های بالقوه در این مورد را کشف کرده است. داشتن خواب خوب شبانه (حدود 7 ساعت در شب) برای حفظ سلامت کلی بسیار مهم است. طبق شواهد حاصل از مطالعات متعدد، بهداشت ضعیف خواب، هر دو سلامتی کوتاه و بلند مدت را مختل می کند.

سلامت قلبی و عروق یکی از جنبه‌های سلامتی است که بر کیفیت خواب یک فرد تاثیرگذار است. به عنوان مثال، یافته های تحقیق از ابتدای سال جاری نشان می دهد که خوابیدن کمتر از 6 ساعت در شب به جای 7-8 ساعت باعث افزایش خطر ابتلا به atherosclerosis در فرد می شود.

مطالعات نشان می‌دهد که خواب خوب به نگه داشتن شریان‌های ضعیف و در نتیجه حفظ گردش خون کمک می‌کند. در حال حاضر، تحقیقات دانشگاه کلرادو بولدر نشان می‌دهد که فقدان خواب بر ایجاد ذخایر چربی در شریان ها (آتروژنز) تأثیر می گذارد و موجب افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی می شود.

چگونه خواب کم، مشکلات عروقی را افزایش می‌دهد

در پژوهش حاضر، محققان نمونه خون 24 فرد سالم در سن 44 تا 62 ساله و همچنین اطلاعات مربوط به عادات خوابشان را جمع آوری کردند. از این بین 12 شرکت کننده 7 تا 8.5 ساعت و 12 نفر دیگر تنها 8 تا 6 ساعت در شب خوابیده اند.

این تیم متوجه شد شرکت کنندگانی که کمتر از 7 ساعت می‌خوابند دارای سه سطح کلسترول miRNA - miR-125A، miR-126 و miR-146a 40-60٪ پایین تر از همسالانشان با 7 یا 8 ساعت خواب هستند. محققان یادآور شدند که این سه سطح، بیان پروتئین های ضد التهابی را سرکوب می‌کنند.

DeSouza و تیم وی مردان بزرگسال را که کمتر از 6 ساعت در شب خوابیده بودند را مطالعه کرده و مشخص کردند endothelial cells این افراد که حاوی پوشش رگ‌های خونی هستند به درستی کار نمی کنند. در نتیجه، رگ‌های خونی آنها قادر به انعطاف و انعقاد نبودند تا جریان خون را به صورت موثر به اندام های مختلف و قسمت های بدن منتقل کنند که این وضعیت، خطرات سلامت قلبی عروقی را نشان می دهد.

7 ساعت خواب برای سلامت قلب و عروق

DeSouza اظهار داشت که مردم برای حفظ سطوح تنظیم کننده های مهم فیزیولوژیکی مانند میکرو RNA ها نیاز به حداقل 7 ساعت خواب در هر شب دارند.

این تیم تحقیقاتی در حال حاضر در تلاش‌اند تا دریابند آیا بهبود عادات خواب انسان سطوح سالم مهم miRNA های موجود در خون را تثبیت می‌کند یا خیر.

DeSouza تاکید می‌کند که یافته‌های این مطالعه اخیر نشان می‌دهد که کیفیت خواب بر جنبه‌های غیر منتظره سلامت تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006308

وب گردی

وب گردی