هاشم نژاد؛ فرصت‌ها و چالش‌های جمعیتی به سیاست‌گذاری‌های کشور بستگی دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری گفت: فرصت‌ها و چالش‌های جمعیتی بیشتر به مدیریت و سیاست‌گذاری‌های جامع و مرتبط با امور جوانان بستگی دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد ساری، فاطمه هاشم‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، به مناسبت روز ملی جمعیت درباره تحولات اقتصادی و اجتماعی دهه‌های اخیر اظهار کرد: چالش‌های جمعیتی بیشتر به مدیریت و سیاست‌گذاری‌های جامع و مرتبط با امور جوانان بستگی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که تحولات اقتصادی و اجتماعی دهه‌های اخیر چه تأثیراتی روی جمعیت کشورمان داشته است، بیان کرد: کشور ما در چند دهه اخیر تحولات عمده‌ای را در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی تجربه کرده است که موجب تغییر در تعداد، ساختار و پویایی جمعیت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری گفت: کاهش رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی، افزایش سن ازدواج، کاهش میزان باروری، تغییر الگوی مهاجرت داخلی و خارجی و افزایش تدریجی جمعیت سالمندان نمونه‌هایی از این وضعیت‌های نوظهور هستند.

هاشم‌نژاد درباره اینکه با توجه به اهمیت موضوع جمعیت آیا سند جامع جمعیت در کشور تعریف و تدوین شده است، تصریح کرد: با وجود این شرایط در چند سال اخیر تاکنون یک سند جامع جمعیت که مورد توافق صاحب‌نظران جمعیتی و اقتصادی و سایر متخصصان مرتبط و جامع و قابل اجرا باشد، تهیه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت کشور توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۹۳، زمینه و خط‌مشی کلی را برای تدوین سیاست‌های جامع جمعیتی در کشور فراهم کرد؛ اما ارائه گزارش‌های غیرکارشناسی و سیاست‌گذاری‌های نامناسب و شتابزده موجب بروز راهکارهای غیراصولی، بی‌توجهی به ساختار جوانی جمعیت و محقق‌نشدن اهداف جمعیتی کشور شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری درباره نقطه عطف در سیاست‌های جامع جمعیتی گفت: فرصت‌ها و چالش‌های جمعیتی بیشتر به مدیریت و سیاست‌گذاری‌های جامع و مرتبط با امور جوانان بستگی دارد. اگر تورم جوانی جمعیت و پنجره فرصت به‌درستی مدیریت شود و سیاست‌های مناسب و مؤثر اتخاذ و اجرا شود، می‌توان زمینه بهره‌برداری از این فرصت طلایی را فراهم آورد و ابعاد مختلف توسعه‌‌ای را بهبود بخشید.

هاشم‌نژاد افزود: اما در مقابل با سوءمدیریت، نه‌تنها این فرصت از دست خواهد رفت؛ بلکه با تهدیدها و چالش‌های آن روبه‌رو خواهیم شد. بهره‌برداری از این فرصت طلایی مستلزم توانمندی و مقتدرسازی جوانان برای توسعه اقتصادی، گسترش فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری مطلوب، بهبود کیفیت سرمایه انسانی و فراهم‌کردن زمینه‌های حضور مردان و زنان جوان در بازار کار است، در غیر این‌صورت سود بالقوه جمعیتی به آسانی به بار جمعیتی تبدیل خواهد شد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در پاسخ به این پرسش که آیا سالمندی جمعیت یک تهدید است، گفت: به خودی خود خیر، با توجه به روند تغییرات جمعیتی؛ اگر تمهیدات لازم پیش‌بینی شود و جامعه آمادگی لازم را برای روبه‌رو شدن با آن داشته باشد، می‌تواند آن را تبدیل به یک فرصت کند در غیر این‌صورت سالخوردگی جمعیت با مسائلی چون نبود حمایت‌های اجتماعی اقتصادی، نداشتن شغل و نقش اجتماعی و توانایی‌نداشتن در پرداخت هزینه‌های بهداشتی و درمانی مواجه می‌شود که نهایتاً جامعه را به چالش می‌کشاند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که سیاست‌های دولت، محور اصلی در حمایت از ساختار سنی جوانان و سالخوردگان جامعه است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1006321

وب گردی

وب گردی