وقتی ایران خواهان تشدید نیست، بی‌طرفی بی‌معناست

نخست‌وزیر پیشین عراق ضمن حمایت از ایران در برابر سیاست‌های تنش‌زای آمریکا در منطقه، اعلام کرد بی‌طرفی معنایی ندارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین عراق با «محمد الحلبوسی»‌ رئیس پارلمان این کشور دیدار و بر اجتناب از تنش در منطقه تأکید کرد.

دفتر ائتلاف «دولة القانون» (به رهبری المالکی)، در بیانیه‌ای به نقل از نوری المالکی اعلام کرد، اینکه ایران اعلام کرده خواستار هیچ جنگی نیست، برای همه الزام‌آور است که مقابل هرگونه تشدید وضعیتی بایستند و با آن مخالفت کنند.

نوری المالکی با دعوت از پارلمان و احزاب عراق به دوری از مشاجره سیاسی، اعلام کرد که در دیدار با رئیس پارلمان «تحولات سیاسی و امنیتی عراق» را بررسی و برخی چالش‌های منطقه از جمله «تنش میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران» را بحث کرده است.

طبق گزارش «بغداد الیوم»، نوری المالکی اعلام کرد، «منطقه با چالش‌هایی بزرگ روبه‌روست و باید برای آرام کردن وضعیت تلاش کرد. باید ادبیات تشدید تنش و استفاده از زور، کنار گذاشته شود».

نوری المالکی با بیان اینکه امیدوار است تلاش‌های عراق برای تمام کردن تنش موجود میان تهران و واشنگتن نتیجه بدهد، گفت: وقتی ایران از زبان سران خود اعلام می‌کند که خواستار جنگ نیست، این برای هم الزام‌آور است که مقابل هرگونه [اقدامی برای] تشدید تنش بایستند. ادبیات بی‌طرفی دیگر قابل قبول نیست و باید موضع هر کسی را که خواستار تشدید وضعیت است، رد کرد».

نخست‌وزیر پیشین عراق از جامعه بین‌المللی نیز درخواست کرد که «در مقابل تنش‌های فعلی منطقه، موضعی جدی اتخاذ کند». او گفت که پارلمان عراق باید قوانین مهمی تصویب کند تا مجلس از مشاجره‌های سیاسی دور شود.

هر چند یک هفته پیش روزنامه اردنی «الدستور» به نقل از یک منبع عراقی که آن را نزدیک به «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق معرفی کرد، از میانجیگری بغداد میان تهران و واشنگتن خبر داده بود، اما یک منبع دولتی به وبگاه خبری بغداد الیوم گفته بود که خبرها درباره میانجیگری صحت ندارد. اما پس از این، روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- 26 اردیبهشت جاری به نقل از یک مسئول عراقی گزارش داد که سه مسئول در بغداد تحرکات گسترده‌ای برای ایجاد کانال‌های ارتباطی بین واشنگتن و تهران آغاز کرده‌اند.

روزنامه العربی الجدید، «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه، «مصطفى الکاظمی» رئیس سرویس اطلاعات و «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را سه نفری دانست که عبدالمهدی مأمور این میانجیگری کرده است.

همچنین روز گذشته، محمدعلی الحکیم وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری السومریه این کشور، از آمادگی کشورش برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن خبر داد. او افزایش تنش در منطقه را خطرناک توصیف کرد و گفت، اگر آمریکا یا ایران درخواستی داشته باشند، عراق حاضر است نقش میانجی را ایفا کند.

طبق گزارش‌های خبری، با بالا گرفتن سیاست تهدیدآمیز و تنش‌زای آمریکا در منطقه علیه ایران، گفته می‌شود کشورهایی مثل عراق، عمان و سوئیس میان طرفین، پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند. از جمله سیاست‌ها و اقدامات تنش‌زای آمریکا، اعزام ناوهای هواپیمابر، بمب‌افکن‌های راهبردی و تجهیزات دیگر به منطقه است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اعزام 1500 نیروی نظامی به خاورمیانه خبر داده و گفته که برای صادرات میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان مجوز داده است. پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا، هم اعزام نیروهای جدید را به اطلاع کنگره رسانده است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1006330

وب گردی

وب گردی