زمان طلایی ترمیم یا پیوندعروق حین جراحی ارتوپدی/چرا بیمار دچار قانقاریا می‌شود

دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به زمان طلایی ترمیم یا پیوند عروق حین جراحی ارتوپدی گفت: زمانی که جراحی‌هایی مانند جراحی مفصل زانو، لگن، شانه و یا آرنج صورت می‌گیرد، عروق خونی در دسترس محل جراحی ممکن است دچار آسیب شوند که معمولاً این آسیب‌ها ناخواسته بوده و با ابزار جراحی به وقوع می‌پیوندد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرشید باقری دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آستانه برگزاری کنگره جامعه جراحان گفت: این کنگره 18 تا 22 خرداد ماه برگزار می‌شود که جدیدترین مباحث در حوزه‌های مختلف جراحی در آن ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مشکلات عروقی حین و قبل از جراحی ارتوپدی یکی از مباحثی است که در کنگره جامعه جراحان مورد بحث و گفت و گو قرار می‌گیرد، گفت: این مسئله می تواند در سرنوشت درمان و حتی جان بیمار اثرگذارد.
دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: زمانی که عمل جراحی در اندام و ستون فقرات انجام گیرد و به عبارتی جراحی در اندام تحتانی یا فوقان صورت گیرد ممکن است شریان‌های حیاتی بدن اعم از عروق و اعصابی که در مجاورت استخوان وجود دارند دچار آسیب شوند؛ چرا که در دسترس محل جراحی هستند.
وی گفت: به طور مثال زمانی که جراحی مفصل زانو، لگن، شانه و یا آرنج صورت می‌گیرد، عروق خونی در دسترس محل جراحی ممکن است دچار آسیب شوند که معمولاً این آسیب‌ها ناخواسته بوده و با ابزار جراحی به وقوع می‌پیوندد.
عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران بیان داشت: بسته به نوع جراحی آمار این آسیب به شریان‌ها می تواند متفاوت باشد ولی به طور کلی بر اساس آمارهای جهانی از هر هزار 1 جراحی و یا از هر هزار ۵ جراحی ممکن است با آسیب شریان مواجه باشد.


باقری با بیان اینکه هر جراحی می‌تواند با عارضه همراه باشد و احتمال عارضه هیچ وقت در هیچ جای دنیا صفر نیست، گفت: بسته به نوع جراحی ابزار مورد استفاده شرایط بیمار و تجربه پزشک میزان عوارض متفاوت است؛ ولی به طور کلی مسن بودن بیمار و ابتلای آنان به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و فشار خون در افزایش عوارض جراحی بسیار تاثیرگذار است.
وی افزود: در حین جراحی اگر عروق آسیب ببیند ممکن است پاره، سوراخ یا بریده و قطع شود؛ ولی در صورتی که ترمیم و یا پیوند شریان به موقع انجام گیرد می توان از بروز کم خونی شدید، سیاه شدگی، قانقاریا و در نهایت قطع عضو جلوگیری کرد.
دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در جلسات مختلف این مباحث در کنگره مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد تا اطلاعات پزشکان به روز رسانی شود و از بروز ناخودآگاه این بیماری و مشکل کاست و یا اگر حین جراحی پزشک متوجه بروز عارضه در عروق شریانی شد بتواند بلافاصله بدون فوت وقت آن را ترمیم یا پیوند کند که زمان طلایی انجام این ترمیم ۶ ساعت است تا بتوان از آسیب به عضو جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006340

وب گردی

وب گردی